Régi "zsidó temető" nyomai a Strázsahegy szélében - Monoron
2021. március 17. írta: l.balays

Régi "zsidó temető" nyomai a Strázsahegy szélében - Monoron

- letűnt helyek nyomán 9. -

Nemrég egyik blogomban említettem meg ezt a helyszínt, akkor kissé pontatlanul. Azóta kicsit jobban utánanéztem, egyrészt, hogy pontosítsak, másrészt mert érdekelt.

(újabb információk a bejegyzés végén)

Néhányan valószínűleg tudhatják, mi volt itt régebben, de sokan biztosan nem.

Ez a hely azért maradt meg az emlékeimben, mert régen gimnazista koromban erre jártam futni, kb. 30 évvel ezelőtt. Már akkor is úgy tudtam, temető volt az itt lévő akácosban, de valamiért katonai temetőként emlékeztem rá. Azóta már kiderült, hogy zsidó, vagyis izraelita temető volt itt egykoron.

Tavaly már jártam itt, akkor a másik blog végett, de most ismét visszamentem, valamint most az újabb információk birtokában megnéztem régi térképeken is, hátha azokon is fel van tüntetve.

Magyarország 1941-es katonai felmérésének térképe jelöli a helyet, mint temetőt, a kereszt alig észrevehetően megbújik a térkép többi rajzolata között:

1941_kat.jpg

A temetőt megnéztem a Habsburg Birodalom 1881-es kataszteri térképén is, hátha azon is szerepel. A temető már ezen a térképen is fel van tüntetve, a térkép a temetőt egy mostani erdősávra helyezi:

kata_kettos.jpg

A kataszteri térkép közelebbről nézve így jelöli a helyet:

iz_kat_kicsi.jpg

A jelölésen a felirat - "iz.t." - vagyis izraelita temető. Tehát 1881-ben temető már volt itt. Hogy ez a temető később mennyire bővült esetleg, azt nem tudom.

Az eltelt időben már egy tanya is épült mellé, valamint villanypóznákat is telepítettek a régi temető mellett.

Ahogy emlékszem, már kb. 30 évvel ezelőtt is volt itt valami romos épület az erdősáv melletti mostani lakott tanya helyén..

Az említett temető - vagy annak helye - a Csokonai utca folytatásában van a határszélen, ennek az útkereszteződésnek a közelében, vagyis a képen szemben, a fák között:

20210316_172118.jpg

A fák közé bevezető egyik ösvény az út mellől:

20210313_112143.jpg

A fák között kisebb ösvények, sok helyen tüskés bozótos van, de temetőre utaló nyomokat (sírkő, vagy egyéb maradványokat) nem találtam. Az egyenetlen és buckás, puha talajba lépten nyomon besüpped az ember lába, hasonló módon, mint pl. amikor a pilisi baltás erdő mellett jártam. 

A fák közötti, egyenetlen terület:

20210313_112301.jpg

A Magyar királyság második katonai felmérésének térképén is van egy érdekes jelölés ide, a temető helyére. Mintha már lett volna itt akkor is valami...:

mk.jpg

A térkép kulcs szerint a zsidó temető jelölése (annyira azért nem hasonlít..):

tkulcs.jpg

Hát nem tudom, találkoztam már ezeken a térképeken kissé eltérő jelölésekkel is más esetekben, mióta elkezdtem ilyesmivel foglalkozni.

Ahová az előző királysági katonai felmérés térképe ezt az objektumot teszi, teljesen eltérő a környezet, ezen a helyen egy kisebb területen a talajt ilyen növényzet fedi:

20210316_171258.jpg

20210316_171340.jpg

Hogy épület lehetett e itt, amit az idők során átépítgettek esetleg, nem tudni, viszont szintén ezen a helyen téglák látszanak ki a földből egy állattól származó kiásott odú mellett:

20210316_170946.jpg

A hely egy tavalyi, távlati képen, ami még a másik blogbejegyzésemhez készült (a temető helyét bekarikáztam - a háttérben a Strázsahegy egy része):

zst.jpg

A temetővel kapcsolatban nem találtam részletes leírásra. 

A Magyar Távirati Iroda 1933-as egyik napi hírbejegyzése szerintem erre a helyre vonatkozott, amelyben Monoron, a község szélén lévő régi zsidó temető mellett szántás közben egy csontvázat vetett ki a föld (forrás: Országos Levéltár)

mta.jpg

napi_hirek_1933_majus.jpg

Szóval ekkor, 1933-ban már régi zsidó temetőként tartották nyilván ezt a helyet. (minden bizonnyal erről a helyről lehet szó)

Kicsit próbáltam utána érdeklődni....

Mindössze azt az információt kaptam, hogy régen ebben a temetőben lévő márvány sírköveket sírfaragók innen elvitték, azokat újra csiszolták és eladták. (Ez nem megerősített információ, csak szóbeszéden alapul)

Illetve az itt lévő elhunytakat exhumálták és valahová elszállították (hova, mikor, nem tudom)

Hogy a fentiek mikor történtek, vagy történhettek, arról nem tudtak informálni.

Illetve az is szóbeszéd, hogy a temető helyét régebben illegális kincsvadászok is megbolygatták.

A temető adatbázisban - vagy esetleg monori helytörténeti leírásokban - valószínűleg szerepel, de mélyebben nem kutakodtam utána. (Általában csak felhozok a múltból, megemlítek egy hasonló helyet, a további kutakodás már a hely iránt jobban érdeklődők feladata...)

Ez a régi izraelita temető az 1881-es régi térképen már konkrétan szerepelt. Ebből az időszakból Monor vonatkozásában a következő adatokat találtam a monori zsidó közösséggel kapcsolatban:

adatok.jpg

Nekem érdekes volt a hely. Szeretem az ilyen helyeket felkeresni, amiknek már szinte nyoma sincs, de a régi térképeken viszont szerepelnek. Terveim között van már néhány hasonló helyszín felkeresése... 

A bejegyzés készült:

2021.03.17.

B.

Kiegészítés 2024.04.15. - a Zsidó Temetők Magyarországon részéről kapott információk a temető kapcsán:

A temetőbe 1922-ben még temettek:

1_14.jpg

Az 1960-as években a temetőben lévő elhunytakat exhumálták, majd közös sírba a monori "belső" zsidótemetőbe (Bajcsy Zs. utca), majd ezt követően ez a temető végleg megszűnt.

2_15.jpg

Kiegészítés 2024. március

Erre jártamban újra megnéztem a régi kis temető valamikori helyét.

A temető helye manapság - azóta fakitermelés volt itt, a temető helyén egy mélyedés van, a környező terület pedig tele van szeméttel.

Ezen a helyen volt a régi monori zsidó-temető:

img_20240330_141937.jpg

dji_0731_b.JPG

A Strázsahegyre vezető út felől, a temető a fák mögötti, jelenlegi tisztáson volt a térkép szerint:

img_20240330_142248.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr5416468448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2021.03.19. 09:01:31

A borostyán erősen temetőre utaló növényzet. Gyakran ültetik (inkább ültették) sírokra, mert jó talajtakaró. Olyannyira, hogy ha nem gondozzák, simán képes egy egész temetőt benőni, utastul, sírkövestül, mindenestül. Nem egy ilyen régi temetőt láttam már.

l.balays 2021.03.19. 18:48:35

@Lobo Marunga:
Köszi, akkor most már én is tudom. :)
Ezért is jók a hozzászólások, főleg ha valaki ért is hozzá.
Akikkel azóta helyiekkel beszéltem, nem tudtak róla, hogy itt temető volt régen

gigabursch 2021.03.19. 21:41:46

S ehhez mérten vajon hol élt a legközelebbi zsidó kolónia?

l.balays 2021.03.19. 22:18:32

@gigabursch:
Nem tudom.
Monoron van zsidó közösség, akik úgy tudom, a helyi zsidósággal kapcsolatos minden információra érdeklődőek
Lehet el kellene nekik küldeni.
süti beállítások módosítása