Tápiósági földvár
2021. március 27. írta: l.balays

Tápiósági földvár

Ez a bejegyzés főleg azokhoz szól, akik szeretik a földvárakat. Később valamikor jövök még hasonlókkal.

A napokban kerültek szóba földvárak egy beszélgetés során, így gondoltam összeállítok gyorsan egy földváras bejegyzést.

A tápiósági földvárnál tavaly nyár körül voltam. Sajnos a fényképek mappáját régebben véletlenül töröltem, így csak néhány megmaradt képet tudtam összehalászni róla. 

Arra már nem is emlékszem, hol hallottam róla, mielőtt elmentem megnézni.

A 2009-ben végzett régészeti kutatások anyagából:

"Tápióság, Földvár -  A falu szélén elhelyezkedő bronzkori földvár völgy felőli része rét, másik felét szántják. Utóbbi helyen április elején, a szántásban nem mutatkozott az egykori sáncárok, amely csatlakozik a domb melletti mélyedésekbe. A réten viszont szépen kirajzolódott az erődítés nyoma."

Úgy tudom, a földvárakat Miklós Zsuzsa régész kutatta leginkább ebben a térségben.

A következő képen a földvár és a környéke. Csak a jobb alsó részen lévő kiemelkedésnél voltam, pontosan nem tudom, egy, vagy több földvár van e itt egymás mellett. A szántóföldben is látható - abba mélyen benyúló - több kiemelkedés. Ezt a képet inkább szakértőnek kellene elemezni (az azóta eltelt időben nem tudom, mennyit változott esetleg a környezet):

119599474_747513599146544_9164370331266861910_o.jpg

A földvár mellett lévő tájékoztató tábla:

tabla.jpg

A tájékoztató tábla a kormeghatározást minden bizonnyal tévesen jelöli, mivel  i.e. 4. évezred derekáig volt őskor, utána rézkor és csak utána bronzkor... Vagy valami ilyesmi.

A földvárnak az a része amit bejártam és megnéztem. Felülnézetben egy kútnak látszó kör lakú kirajzolódás is van a képen:

158475223_860719097825993_2498877378102895788_o.jpg

119473133_747513689146535_2928487228541960545_o.jpg

Még közelebbről:

119489466_747514069146497_1153854224197566814_o.jpg

Földközelből a kör lakú mélyedés mellett a földben jól láthatóan téglák voltak a szélében (úgyhogy valamilyen objektum biztosan lehetett itt, részemről kútra tippelnék):

119205335_747517799146124_1272235842333867855_o.jpg

Megnéztem a földvárat és környékét régebbi térképeken, hátha megtalálom rajtuk esetleg a kutat vagy épületet, ami itt lehetett.

Még egyszer az egyetlen ilyen formán megmaradt fényképem:

119599474_747513599146544_9164370331266861910_o.jpg

A terep a mostani google térképen (kicsit balra elfordulva, de kivehető, mi hol van)

g2.jpg

A második katonai felmérés térképén a terület, itt látszik, régen abba az időben milyen vizes terület volt:

2_kat.jpg

Kataszteri térképen, érdekes szimbólumokkal (ilyen jelöléseket láttam más helyeken is, érdekes):

kep_2021-03-27_214423.png

Még egy utolsó térkép részlet. A térképen van egy épület is -amit nem jelöltem be, de egy kis kocka - a második katonai térképen is szerepel, a helyén most nincs semmi. Illetve ezen a térképen találtam egy keresztet is, azt bekarikáztam (talán temető lehetett ott? - kereszt jobbra - ott most erdős, fás területet látni a google térképen) / az épület pedig a bordó kockán belül a jobb felső sarokban, még a patakon belül:

kat3.jpg

Ennyit a térképekről, továbbra is a kedvenceim közé tartozik ezeket nézegetni. 

A földvár a felszínen, a füves terület, vagyis ahol én jártam, a kis kiszögellésen:

20200913_182651.jpg

"A Kárpát-medence ÉK-i részén kialakult hatvani kultúra a korai és a középső bronzkor évszázadaiban (kb. i. e. 1800—1500) élt a Tápió mentén. Vidékünk a műveltség DNy-i határterülete, itteni várai ezért „végváraknak" is tekinthetők."

"... a Tápióságon, a községtől Ny-ra levő földvár erődítményei a vízpartot meredek fallal követő, vízmosásokkal szabdalt dombtető pereménél — tehát a természetes adottságokat messzemenően felhasználva — létesültek. A könnyen támadható oldalon (dombtető, fennsík felől) árokkal, néha sánccal és árokkal védték, a meredek oldalakon néha terasszal erődítették..."

Szemben a tápiósági földvár alkonyatban (nem egy díjnyertes kép, de ez van):

20200913_183229.jpg

"I. e. 1500 táján, a korábbi déli szomszéd, a vatyai kultúra népe foglalta el a hatvani kultúra DNy-i területeit, ezután kb. 200 évig, a késő vatyai népesség élt a Tápió-vidéken. E műveltség közösségei másféle földvárat emeltek, amit inkább erődített telepnek nevezhetünk. Az erődítés a falut védi, az egész közösséget, ezért általában jóval nagyobb, mint a hatvani kultúra kis várai. "  Források: Ikvai Nándor szerk.: Tápiómente néprajza (Studia Comitatensia 15. Szentendre, 1985)

A Tápiósági földvár a "hatvani kultúra" földvárai közé sorolható.

Sajnos több képem nincsen erről a helyről.

Tápióságon 1999-ben a Szecsői utcában (ami a földvár közelében található), a hatvani kultúra egy sírját találták meg:

"1999. október 25-én a tápiósági (Pest megye) Szecsői utca .........  szám alatti telkén Bartucz Attila, a telek tulajdonosa - gyümölcsfa ültetéséhez ásott gödörben - egy, a Hatvani kultúrához tartozó hamvasztásos sírt bolygatott meg, amelyet szomszédja segítségével tovább bontott. A félig-meddig kibontott sírt fóliával letakarták, a leletet bejelentették a Magyar Nemzeti Múzeumnak, majd a NKÖM Kulturális Örökség Igazgatóságának, ahonnan értesítették Tari Editet, a ceglédi Kossuth Múzeum régészét."

"A lelőhely a község északnyugati részén, az Alsó-Tápió folyását annak északkeleti részén kísérő dombhát enyhe lejtőjén helyezkedik el, a patak felőli oldalon - a patak túlpartján, a sír helyétől néhány száz méterre - fekszik a már régóta ismert tápiósági földvár. A temetkezés a telek délnyugati részén került elő.
A területről már korábban is kerültek elő sírok/ illetve a helyiek elmondása alapján az utóbbi években edények. " 
Forrás: Farkas Rozália szerk.: Múzeumtörténeti és régészeti tanulmányok (Studia Comitatensia 28. Szentendre, 2004)

A földvár patak mellett található, (a mostani Alsó-Tápió patak). 

Sokkal több mindent lehetne, illetve lehetett volna a földvárról, de most csak rövid voltam. Hátha valakinek lesz kedve megnézni, könnyed kirándulási célpont is lehet.

- ha valamiben pontatlanság volt, jelezzétek hozzászólásban, kijavítom - 

Térkép források: mapire

Földvárról készült másik, régebbi blogbejegyzésem: Pótharaszti földvár..

A bejegyzés készült:

2021.március 27.

B.

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr7416482366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drag 2021.04.02. 12:00:29

Kedvelem a földvárakat.
Főleg a Bakonyban van rengeteg földvár, egy megbújik a Velencei-hegységben(dombságban) is...
Érdekes, eddig a Vértesben pl. nem találtam rá utaló írásokat..

l.balays 2021.04.02. 18:05:53

@Drag:
Szeretem a várakat. Bár földvárak kevésbé látványosak.
Lesznek még földváras bejegyzéseim, csak össze kell rakni.
A többit majd részletesebben próbálom bemutatni.
Bakony messze van nekem. Itt jártam néhány földvárnál a környéken.
A pótharaszti földvárról már irtam bejegyzést, ha olvastad esetleg..

Corvo 2021.04.26. 02:12:34

A Tápió mentén több földvár is van! Régóta foglalkozom velük . :-) Talán a mendei a leglátványosabb.
süti beállítások módosítása