Árpád kori kis földvár - a Pótharaszti sétaerdő mellett
2021. január 04. írta: l.balays

Árpád kori kis földvár - a Pótharaszti sétaerdő mellett

A túra idején gyönyörű napsütéses idő volt, így hirtelen elhatároztam, hogy elindulok valahova. 

A célpontot már ismertem, csak az volt a kérdés, mikor kutassam fel, úgy látszik, ekkor jött el az ideje.

Ahová indultam, egy Árpád kori kis földvár, ami nem is olyan régen lett beazonosítva, ezáltal kevésbé ismert hely. Akkor találtam rá először utalást, amikor a közeli templomrom után kutakodtam. A posztban leginkább a földvárat fogom taglalni, mivel konkrétan ide indultam. 

A következő képen (kissé előreszaladva, mert az első képet teszi be nyitóképnek) itt érkeztem meg és találtam meg a földvárat:

20210102_133912.jpg

- a földvár és a körülötte futó körárok egy része - 

Szóval délelőtt megnéztem a google térképet és az alapján indultam útnak, hogy a következő képen bejelölt helyre kell majd ráakadnom, ilyen túrám még úgysem volt:

foldvar.jpg

 - a piros körben megjelölve a földvár, ahová indultam -

Egy jó darabig autóval mentem, de hirtelen - már az erdőben - a google másfelé jelölte az utat, így egy alternatív úton mentem tovább eltérve a javasolt útvonaltól. Majd miután már egyre nagyobb volt a sár a választott dűlőúton, az autót leraktam, fogtam a hátizsákom és gyalog mentem tovább.

Nem is gondoltam volna, hogy gyaloglás közben milyen nekem tetsző helyekkel találkozom, mint pl. ez a nyárfás az út szélén:

20210102_123658.jpg

Kicsit később az egyik útelágazásnál egy feszület mellett mentem el az út mellett a fák között:

20210102_124119.jpg

A feszület mellett egy árok húzódott, az út alatti átfolyóval, vagy nem is tudom, minek nevezzem, az árokban nem volt víz:

20210102_124306.jpg

Mint látható a következő térképrészleten, a Duna-völgyi-főcsatorna egyik leágazása lehet ez az árok, vagy csatorna. Hogy a többi messzebb lévő mellékágban van e víz, azt nem tudom. Pirossal jelöltem ezt az átfolyót a képen, ahol a fénykép készült:

nevtelen.jpg

Innen már közel voltam, de itt szembesültem azzal, mekkora életveszélyben is vagyok, mivel sakálok is vannak ám a környéken:

20210102_124047.jpg

Később, tőlem jobbra egy fenyves volt (a közte lévő út a közeli templomrom felé vezet, ahol már többször voltam, de arról egy külön posztban majd):

20210102_134636.jpg

Több vadászles is volt a környéken, az egyikhez közel egy terepjáró is be volt állva. Mivel olyan sok vadászbalesetről hallani, felmerült bennem, mi lesz ha esetleg vadnak néznek véletlenül és leterítenek..? A nálam lévő távcsővel megnéztem, melyik lesben lehet valaki, hogy szóljak, ha lehet figyeljenek rám és ne lőjenek körbe, de mindegyik les üres volt.

Két vadászlest le is fényképeztem, amik mellett elmentem (ennél jóval több volt a környéken):

20210102_124532.jpg

20210102_124731.jpg

Itt egy mezőn kellett átvágnom, amit "halálzónának" neveztem el az állatok szemszögéből, mert amelyik éppen rosszkor téved erre a területre, vadászatkor, akkor annak nem sok esélye van... 

A "halálzóna":

20210102_124351.jpg

Ez a csapás a mezőn, vagy szántóföldön keresztül már a földvárhoz vezetett, ami a cserjék mögött volt (a csapás halványan látszik, szemben pedig egy kis átjáró a cserjék között)

20210102_125237.jpg

Végül megérkeztem. A földvár melletti két sávon szántóföld, vadászlesekkel.

Egy kép áttekintésnek (alá teszem a google térképet is, összehasonlításnak):

dji_0883.JPG

A googole kép még egyszer, ahová indultam:

foldvar.jpg

A földvár felülnézetből is, egyértelműen ugyan az:

dji_0831.JPG

Innen kezdve jobb, ha idézni fogok, a kutatók neve is szerepel a leírásokban:

"Dr. Varga László kakucsi állatorvos tájékoztatása alapján, Czagányi László inárcsi kutató, helytörténész hívta fel Kulcsár Gabriella (MTA Régészeti Intézet) figyelmét a Pótharasztpusztán található objektumra.  Előzőleg, 1986-ban – szintén – Czagányi felhívására a Nagykőrösi Arany János Múzeum munkatársa, dr. Simon László muzeológus szállt ki a helyszínre. Véleménye szerint föld- határjel maradványát lehet látni."

"A környéken több határjelet emeltek, ezekből Újlengyel térségében kettő – egyikőjük megbontva, részben széthordva."

Ezek szerint ez a kis földvár is egy határjel volt egykor. A földvár a "Vajkó" ingoványos területből kiemelkedő földvár, körárokkal körülvéve. A következő képen a körárok is jól látható a földvár körül:

dji_0894.JPG

"Miklós Zsuzsa (MTA-RI) 1992. október 23-án terepbejárást végzett a területen s várként definiálta az objektumot. Földvárként, megnyugtatóan Miklós Zsuzsa 2000 m-ről készített légifelvétele azonosította. A fotókon jól kivehetőek a vár kontúrjai."

A következő képen is megtalálható és kivehető a kis földvár:

dji_0889.JPG

"A birtok vagy falu határát – nemcsak a kora Árpád-korban, de a XIII. - XIV. században is - gyakorta határjelekkel biztosították. E határjelek árokkal övezett, védhető területeket mutattak, melyek biztonságot jelentettek az idegenek és az állatok ellen. A határjelek általában 12x72 öles, azaz 864 négyszögletes területet jelentettek."

A kis földváron egy vadkörtefa áll, rajta elkorhadt vadészlessel, a fához létra volt támasztva:

20210102_125924.jpg

Azért sikerült itt is egy nagyot esnem, amikor beleléptem a fűben egy gödörbe. 

20210102_133417.jpg

"A hozzávetőlegesen 30 m átmérőjű, a környező ingoványos területből 2 m-re kiemelkedő, 1,5 m mély és több méter széles körárokkal övezett kisvárat Miklós Zsuzsa a jellege alapján Árpád-korinak határozta meg. Érdekessége, hogy a Duna-Tisza közti síkságon eddig még nem figyeltek meg hasonló földvárat."

A földvár felülnézeti képeken:

dji_0852.JPG

dji_0831_1.JPG

dji_0876.JPG

A földváron lévő vadkörtefa lombjai, az ágakon a szerintem kissé idejét múlt vadászles:

20210102_125858.jpg

A vadkörtefa egy más szögből fényképezve:

20210102_133600.jpg

"A kisvárral sem a korabeli, sem az újkori forrásokban nem találkozhatunk, még a környező falvak lakói sem őrizték meg emlékét. E területen az Árpád-korban – ma még csak sejtett elhelyezkedésű – kis települések, így Foncsol, Szentlászló, Bödre, Fileharasztja, Pótharasztja feküdtek. Ezek a falvak vagy elpusztultak a tatárjárás során vagy ezt követően pusztásodtak el, ugyanis a 15. sz. elejére már csak, mint dűlőnevek szerepelnek a mezővárossá fejlődött Pótharaszt határán belül."

A földvár a vadkörtefájával, kissé oldalsó szögből:

dji_0872.JPG

"A kisvár környékén végzett szántások nagy tömegű középkori kerámiatöredékei közt Bicskei Ferenc újlengyeli műgyűjtő számos fémtárgyat, így nyílcsúcsokat, lándzsahegyeket, de még a XV. századra jellemző láncosbuzogányt is gyűjtött össze."

A földvár egy laposabb szögből:
dji_0820.JPG

"Czagányi, majd Kulcsár terepbejárásai során a mocsaras területből kiemelkedő dombokon a XIV.-XVI. századra keltezhető kerámiatöredékek mellet, XII.-XIII. századi körbefutó vonaldíszes fazéktöredékeket is találtak."

A terep és a földvár környéke jól átlátható és szem előtt tartott terület, vadászok, erdészek járják gyakran a környéket, s a visszaúton az autómhoz erre járó motorossal és autóval is találkoztam.

Utolsó kép a földvárról:

135017089_1190384401357150_8413295350248645993_n_1.jpg

A közeli Pótharaszt középkori település volt, nevét 1280-ban említik először és később a török pusztítást követően vált lakatlanná.

A közelben van egy templomrom is, majd abban akarok kitérni jobban Pótharaszt településre, mivel az elpusztult település a templomromhoz is kapcsolódik. Ott már többször voltam és rengeteg fényképem van róla, de oda teljesen más útvonalon mentem, mint most ide és azt sem tudtam, hogy ilyen közel van a földvárhoz.

Nem részletezem és írom le, pontosan hol van a földvár, kis utánanézéssel meg lehet találni, úgy sokkal jobb szerintem, ha valaki tényleg el szeretne hozzá látogatni.

Számomra nagyon emlékezetes volt ide eljönni, az idő kitűnő volt és jól esett az erdei séta is.

Az idézett történeti források: várak.hu weboldal

20210102_133444.jpg

A bejegyzés készült: 

2021.01.03-án.

B.

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr716370276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2021.01.27. 04:02:58

A negyedik képen látható feszület körüli terület elég hepehupás, amolyan feltúrt, kihanyt, áttelepített régi temetőhöz hasonlít. Nem az? Tudsz valamit róla esetleg?

l.balays 2021.01.27. 08:39:37

@Első mohikán:
Pontosat nem, de a napokban tudtam meg, hogy itt lőttek le több embert a kereszt körül valahol 1944ben az oroszok. Most irtam a pótharaszti templomromról, ott említette akivel beszéltem, hogy keresztnél lőttek le oda kivitt embereket. Ennek utána tudnék kérdezni. Azt hiszem, pont ez a régi nagykőrösi út is, ez is pont beleillik.

l.balays 2021.01.27. 08:41:02

@Első mohikán:
de szerintem az ott hátul jobbra a csatorna, amiben nincs víz. Akiket lelőttek, azokat meg elvitték temetőbe eltemetni a későbbiekben.
süti beállítások módosítása