Pest város XV. századi falmaradványa - egy pesti bérház udvarán
2020. december 25. írta: l.balays

Pest város XV. századi falmaradványa - egy pesti bérház udvarán

2020.december 24-én, szenteste napján napközben pont a környéken ( Budapesten, a Múzeum körúton) jártam, ahová már terveztem valamikor eljönni, de ez most pont kapóra jött. Így lett belőle végül egy rögtönzött látogatás.

Először nem sikerült bejutni a zárt kapun, ezért kicsit később vissza kellett jönni, ekkor már sikerült bemenni az udvarra, ahol Pest város XV. században épült városfalának egy megmaradt szakasza áll egy bérház macskaköves udvarán.

Miután kitárult a bejárati kapu a körút felől, a régi falszakasz rögtön szemben volt:

20201224_101409.jpg

- Pest város régi városfalának egy része -

 Nagyon örültem, hogy végül sikerült bejutni az udvarra és látnom ezt a kis falszakaszt.

"Pest középkori városfalai és városárka a legrégebben kutatott helytörténeti emlékek közé tartoznak Budapesten. Már 1817-ben vizsgálta a fal maradványait Jankovich Miklós és azóta is több szakaszban kerültek elő részletei. Bár az egykori városfal teljesen körbeépült a Kiskörút és a szomszédos utcák házaival, néhány szakasza a 21. századot is megélte. Néhány helyen emlékhelyeket alakítottak ki, vagy emléktáblát állítottak az egykori városfal és kapui emlékére." (forrás: wikipédia)

Ezen a falon is volt egy emléktábla elhelyezve:

20201224_101425.jpg

- emléktábla a régi városfalon -

 A legrégebbi városfalról:

"A keleti oldala a Városház utca, Károlyi utca sarok, Reáltanoda utca, Cukor utca vonalában haladt, északi sarka pedig a Szervita téren volt, ahonnan a Dunáig vezetett. Ez az erődítmény már a tatárjárás előtt is létezett, mert legkorábbi nyomait az 1241-es események előtti rétegekben találták meg. Ehhez a falhoz járult még az a másik fal, amit három nap alatt építettek fel, éppen a közeledő tatárok hírére, de a két vonal együtt sem volt képes megvédeni a várost.

A falak a tatárjárás után nem épültek újjá, mert a IV. Béla király Pest lakóit védettebb helyre, a budai várba akarta telepíteni. A városfal egyes szakaszai azonban megmaradhattak, mert határvonalként szolgáltak." (wikipédia)

Ez ahol én jártam, az emléktábla szerint a XV.században épült.

20201224_101403.jpg

- a régi városfal közelebbről -

A későbbi városfal:

"1443 és 1479 között épült fel az első, a városfalakkal párhuzamosan futó védőrendszer, amely már a külvárosok egy részét is a falak közé vonta. az erődítés hossza pedig 2,2 km volt. 

Az új városfal sem tudott azonban ellenállni a törököknek. A török hódoltság korában a városfal nem változott lényegesen, csak palánk csatlakozott hozzá. 1686-ban Buda visszafoglalásakor igen romos állapotba került, a lakóépületekhez hasonlóan.

A város hamarosan túlnőtte, egyes szakaszait beépítették a készülő új házakba." (forrás: wikipédia)

Itt is egybeépülve egy másik épülettel:

20201224_101445.jpg

Kevés képet csináltam, éppen csak emlékül néhányat...

20201224_101435.jpg

Jó lenne itt lakni. Engem valahogy nagyon megfognak az ilyen helyek.

Utolsó kép:

20201224_101448.jpg

Pesten több helyen vannak hasonló falmaradványok, nem is tudtam... Előtte csak erről az egyről hallottam.

Akinek van kedve, akár le is vadászhatja őket. Több helyre nehéz bejutni, magánházak, társasházak udvarán, garázsokban, egyéb helyeken vannak, pl. többek között a Bástya utcában, Magyar utcában...stb., illetve több helyen emléktáblák vannak kihelyezve, mint a régi városfal lebontott kapuinak helyén is. Az interneten utána lehet nézni, pontosan hol található a többi megmaradt falszakasz. 

Az V. kerületben bemutatóterület is van elvileg a Királyi Pál utca 13/b. szám alatt a városfal egyik, még megmaradt szakaszának, illetve az erődítésrendszer történetének bemutatására.

Részemről csak itt jártam ennél a falszakasznál és csak ezt a kevés képet csináltam. Ha Pesten laknék, talán szakítanék időt, hogy egyenként felkeressem az összeset, ami megmaradt, de karácsony napjára hirtelen csak ez az egy jutott...

2020.12.25.

B.

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr2816357540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l.balays 2020.12.28. 11:12:03

@gigabursch: Nekem az volt. Van több helyen is hasonló falmaradvány, talán még ennél is jobbak. Konkrétan ezt akartam megnézni, mert erről az egyről tudtam, hogy itt van.

Ildikó Polecsákné Papp 2021.03.03. 00:27:20

Székesfehérváron az ún. "török udvar"-ban a középkori falmaradványok jól láthatóak (Mátyás király körút-Jókai utca között) egy török fürdő romjaival. Pécsett a Citrom utcai romok is középkori kolostor romjainak maradványai láthatóak.
süti beállítások módosítása