Elvesztett szolgálat - a Visegrádi Fellegvár árnyékában
2025. június 24. írta: l.balays

Elvesztett szolgálat - a Visegrádi Fellegvár árnyékában

Nemrégiben Nagymarosra látogattunk, ahol egyik sétánk során véletlenszerűen bukkantunk rá a régi - mostanra már megszűnt - emeletes vasúti őrház épületére, ami múltat idéző hangulatával rögtön magára vonta a figyelmet. 

Az egykori vasúti őrház a Visegrádi Fellegvárral átellenben, a nagymarosi vasút sínpárjai mellett található:

img_20250618_163657.jpg

Az épület érdekessége, hogy a vasúti pálya magas fekvése végett emeletes és a második emelet van egy síkban a vasúti pályával:

img_20250618_163619.jpg

Az őrház mostanra elvesztette eredeti funkcióját, majd kezdte megviselni az idő vasfoga - de szerintem pont ez adja meg az épület szépségét:

img_20250618_163223.jpg

A vasúti figyelőhely vélhetően a 19. század végén, vagy a 20. század első felében épülhetett, feladata a vasúti forgalom felügyelete, esetleg váltók kezelése lehetett.

Az épület további különlegessége, hogy kiugró pillérek erősítik a falakat, ami szerkezeti megerősítésre utalhat, talán a közeli vasúti töltés és aluljáró, vagy a forgalom miatt:

img_20250618_163352.jpg

Az egykori forgalmi őrhely ablakai téglákkal vannak befalazva, a hátsó emeleti ablakokból valaha Dunára és a Visegrádi-várra nyílt a kilátás:

img_20250618_163249.jpg

A vasutallomasok.hu oldalon található, 2014. januárjában készült képeken az őrház ablakai még nem voltak befalazva - a kép alapján úgy tűnik, akkoriban még működhetett az épület:

vasutall_hu.jpg

 - kép forrása: vasutallomasok.hu

Az előző, 2014. évben készült képen látható létrának mostanra már nyoma veszett:

img_20250618_163611.jpg

Néhány tudnivaló a vasúti őrházakról:

...A MÁV (Magyar Államvasutak) a 19. század végén és a 20. század elején országszerte számos őrházat épített a vasútbiztonság javítása érdekében.

Ezek az őrházak általában egy-egy vasúti átjáróhoz, váltóhoz vagy őrzött szakaszhoz tartoztak, és a vasúti forgalmat felügyelő dolgozók számára szolgáltak munka és akár lakóhelyként is.

Az automatizálás és a forgalom átszervezése miatt ezek többsége funkcióját vesztette a 20. század második felében, így sokuk mára elhagyatott, vagy elbontották azokat....

Nagymaros régi, emeletes vasúti őrháza előtt éppen egy vonat készül elhaladni:

img_20250618_163532.jpg

A vasúti őrházak gyakran egyben lakóhelyül is szolgáltak a vasúti őr és családja számára, így az őr mindig a helyszínen tudott tartózkodni és ha kellett, szükséges esetben azonnal be tudott avatkozni.

Az őrházak épületei általában kis méretűek, egyszerű felépítésűek voltak, egy-két szobából, konyhából és kamrából álltak, az udvaron gyakran konyhakertet is műveltek.

Az épületben különféle eszközök is el voltak helyezve, zászlók, lámpák, kézi sípok...stb., melyekkel az őr figyelmeztetni tudta a mozdonyvezetőt, amennyiben kellett.

A nagymarosi, emeletes őrház épülete 1975-ben készült katonai légifotón (fentrol.hu) - a képen az épület támpillérei is jól látszódnak:

1975_orh.jpg

Az őrház elhelyezkedése egyéb légifotón (régebbi saját fotó, közelebbit nem találtam hozzá):

dji_0634_3.JPG

Az utca kanyarulatában lévő építmény már messziről feltűnik:

img_20250618_163137.jpg

Bár az épület ma kissé viseltes, viszont ipartörténeti és helytörténeti jelentőséggel bír, mivel a magyar vasúttörténet egy kevésbé dokumentált, de annál fontosabb szeletét képviseli.

Az őrház épületének és szolgálatának története azóta a múltba veszett, de azt szorgos kutató talán ki tudná nyomozni.

2025.06.24.

B.

További képek:

img_20250618_163238.jpg

img_20250618_163646.jpg

img_20250618_163305.jpg

lllll.JPG

És a végére - ha valaki ideáig is eljutott az olvasásban - egy másik vasúti őrházzal kapcsolatos, saját történet Vecsésről, az 1990-es évek közepéről:

Helyszín: Vecsés, 1995-96 körül

"...A vecsési vasúti átjáró közelségében lévő apró vasúti őrházban lévő őr éjszakánként - amikor észlelte a járőröző rendőröket - a sorompó szemaforjának fehér és piros színeinek gyors váltogatásával jelezte, ha közölni akart valamit. 

Akkoriban még hangos riasztóval ellátott boltok voltak.

A vasúti átjáró közelében lévő egyik boltba késő éjjel betörtek.

A helyszínre érkezést követően a tettesek távozási irányára utaló nyomokat kerestünk, amikor arra figyeltünk fel, hogy a sorompó fényei - hol fehéren, hol pirosan - gyorsan váltakoztak, a vasúti őr jelezte, hogy mondani akar valamit.

Odamentünk az őrházhoz, ahol a vasútőr közölte, hogy látta a betörőket, akik egy közeli épületbe mentek a zsákmánnyal, ahol egyébként ott is laktak.

Rádión erősítést kértünk, majd rövid időn belül a közeli Ecserről érkezett egy járőrautó, két rendőrrel segítségül.

Mivel a jelzett épületből nem jött ki senki,  így oda csak az ajtó betörésével tudtunk bejutni, ahol a szoba közepén volt halomba rakva a boltból előzően eltulajdonított zsákmány, a tettesek szintén a szobában gubbasztottak.

A három elkövető nem volt ismeretlen előttünk, nem nyitották ki az ajtót, próbálták színlelni, hogy nincsenek otthon. A betörők lakóhelye szintén egy régebbi vasúti épület volt, aminek az ajtaját csak többszöri és hosszas próbálkozást követően tudtuk csak betörni. Abban az időben az ilyesmivel hosszasan nem vacakoltunk.

Az elfogást és az intézkedések lefolytatását követően visszamentünk az őrházhoz, ahol megköszöntük a vasútőrnek a fontos információt.

A sárga, kocka alakú, kopott kis vasúti őrházban legalább 40 fok meleg volt, abban kályha adta a meleget, valamint egy helységből állt, ha jól emlékszem még kézi váltókezelést is lehetett az épület belsejéből végezni. 

A történetben szereplő akkori vasúti épületek (kis őrház, elkövetők lakóhelye) már nincsenek meg, azokat régen elbontották, ma már nyomuk sincsen...

Utólagos helyszíni rekonstrukció - 1990. évi vecsési légifelvétel alapján:

1990_h.jpg

Források:
katonai légifotó: fentrol.hu
régi kép 2014-ből az emeletes vasúti őrházról: vasutallomasok.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr5418894302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása