Sabar-hegyi templomrom / középkori templom romjai Káptalantóti mellett
2020. december 22. írta: l.balays

Sabar-hegyi templomrom / középkori templom romjai Káptalantóti mellett

Sabar-hegyi templomrom

Balaton-felvidék, Káptalantóti község melletti XIII.századi templom romjai

A 2020-as év az életemben a kirándulások éve volt. Lehetőségem adódott, hogy kedvtelésből felkeressem ezeket a helyeket, amivel éltem is. Ekkor még fogalmam sem volt, hogy egyszer ezekből a túrákból blogot fogok majd írni.

Itt akkor voltam, amikor idén nyáron lementem a Balatonhoz templomromokat nézni, köztük ez volt az egyik. Zánkán szálltam meg két éjszakára és elmentem a környéken néhány helyre, ami az időmbe belefért. 

2020.08.24-én jártam ennél a templomromnál, amit a leírások szerint 2011-ben még gaz borított, de azóta már szépen rendbe tették a környékét és egy kedves kis nyugodt helyett varázsoltak belőle.

A templomrom egy tisztáson, mellette faasztal, padokkal:

20200824_115225.jpg

- a templomrom, mellette tájékoztató tábla is -

"Az 1300-as évek elejétől az oklevelek két települést említenek Tóti név alatt, az egyik Alsótóti, a másik Felsőtóti. A Sabar-hegyi rom valószínűleg az egykori Felsőtóti nevű település központja lehetett. A középkorban három templom állt a környéken, az egyik a ma is működő templom helyén, egy másik az egykori Bács falu temploma volt, a harmadik pedig a Sabar-hegyi, Felsőtóti rom a mai falutól keletre. Felsőtótit 1600-ban említik utoljára, a török korban pusztult el. Feltehetően a templomot is ekkoriban hagyták el. A török portyázások elmúltával csak Alsótóti temploma épült újra, Bács falu az idők során Káptalantóti részévé vált, Felsőtóti pedig elnéptelenedett." (forrás: wikipédia)

Káptalantóti község a templomrom felől fényképezve, a magasból:

dji_0206.JPG

- Káptalantóti község a magasból -

Amikor ott voltam, több órát töltöttem elüldögélve a templomrom mellett lévő fapadon. A tisztás mellett néhány pince és szőlős is van, a dűlőúton néha elment egy egy gépkocsi, de ha jól emlékszem, még egy lovas is jött arra.

Csend és nyugalom volt, tiszta, jó idő, tűzött a nap.

Megint találtam ellentmondásokat, több helyen a Sabar-hegyi templomromot a középkori "Bács" település templomának romjaiként említik, de ez szerintem nem teljesen biztos. 

A Veszprémi Megyei Múzeumok 1963-as közleményében pl. így szerepel:

"KÁPTALANTÓTI (tapolcai járás), sabarhegyi templomrom. MJ.
Jellege: A falutól délre, elhagyott helyen álló, ismeretlen elpusztult faluhoz tartozó román templomrom.
Története: Ismeretlen.
Leírása: Egyhajós, egyenes szentélyzáródású rom, amelynek szentélye még áll, hajójának falai erősen romosak. A szentély felett dongaboltozat."

 A templomrom közelről:

20200824_105141.jpg

- a templomrom megmaradt falmaradványai - 

 További kutatók így írnak a helyről:

"Békefi Remig (1907): "Káptalan-Tóti határában a Sabár hegy alatti templomrom keletelt. A szentélyt dongaboltozat fedte. Az apsis keleti részén csúcsíves ablak nyomaival. Anyaga terméskő."

Koppány Tibor (1993): "A falutól keletre, a Sabar-hegy északi lejtőjén egyhajós, egyenes szentélyű középkori templom romja, amelyből csak a szentély falai és az ahhoz csatlakozó hajófalak kis szakasza áll. Az 1550 előtt elpusztult Bács falu 1333-ban már létező temploma volt... Bács nemesi falu volt már a 13. században is. Papját már 1333—34-ben felvett pápai tizedjegyzékek is említik. 1534-ben először, 1549-ben pedig véglegesen elpusztította a török." (forrás: várlexikon)

A várexikonból egyébként nagyon szeretek tájékozódni, hitelesnek tartom.

Néhány kép a templomromról:

20200824_105434.jpg

- a templomrom háta mögül -

20200824_105302.jpg

- szemben az egyik belső fal - 

20200824_105459.jpg

- a templomrom belseje közelről -

20200824_115147.jpg

Percekig el tudom nézegetni az ilyen képeket..

20200824_115324.jpg

- a falmaradványok másik oldalról -

A rom melletti tájékoztató tábla szerint a romok az elpusztult Felsőtóti település templomának romjai.

"A honfoglalás után Kál horka / Bulcsú (Lád nemzetség) szállta meg a vidéket. A XI. században a győri káptalannak voltak itt birtokai. Tóti neve először egy peres okiratban szerepel 1270-ben. 1272-ben Sixtus esztergomi olvasókanonok királyi parancsra elkülönítette a nemesi, királyi és káptalani birtokokat. A XIV.. század első felétől kezdve két Tóti szerepel az oklevelekben: Felsőtóti és Alsótóti." (forrás: várlexikon)

Akkor két lehetőség van, vagy a középkori "Bács" település, vagy a régi "Felsőtóti" település templomának romjai.

Mindkét települést a török pusztította el.

Nézzünk bele a helybe kicsit a magasból, olyan mintha egy sík terepen lenne:

dji_0178.JPG

- a templom romjai a fák között - 

dji_0212_2.JPG

Most utólag megnéztem megint régi térképeken is a templomromot. A Sabar-hegyi templomromra rákeresve a térképen a kék jelzéshez teszi a templom romjait.

t1.jpg

- XIX. századi térképen a templomrom helye kék jelzéssel megjelölve -

Magyarország Katonai Felmérése (1941) - Itt a következő térképen több kis keresztet lehet felfedezni szerintem ott mind templomok vagy templomromok lehettek. (Mondjuk ennél a templomromnál pont nem látok keresztet.)

kep_2020-12-21_225119.png

- Magyarország Katonai Felmérése 1941 - ben itt jelöli a templomromot  -

(A térképek forrása: mapire)

A templomrom 1876-os említése:

"Rómer Flóris ekképp írta le 1876-ban a romot: “A templomrom egyeneszárású szentélye áll, négyszögletes ablakkal, vakolatnyomokkal és a hajó felé boltív indítással. Szabálytalan kövekből, bő habarccsal.” épitettemlékek

A falmaradványok felülnézetből - itt általam, 2020-ból :) -

dji_0194.JPG

A következő képet is innen készítettem, ha valaki tudja milyen hegyek vannak a képen, megírhatja kommentben, mivel én nem látom át ebből a szempontból:dji_0207.JPG

- a templomromtól a magasból fényképezve -

Mint mondtam, sok időt töltöttem itt a templomrom melletti faasztalnál, ahol azt is megnéztem, innen hova majd tovább..

Még egy felülnézeti kép:

sss.jpg

A Sabar-hegyi templomromot könnyű megközelíteni, akár autóval is el lehet menni közvetlenül a romokig.

Egy utolsó kép:

20200824_115209.jpg"Ma is él a szájhagyomány, hogy a falun keresztül folyó patakocska medrében futott a nép egy-egy török rajtaütés alkalmával a falutól nyugatra fekvő nádas-vizenyős bozótba, hogy még a lába nyomát se találja meg az ellenség. Felsőtóti a török hódoltság korában elpusztult, nem is épült többé újjá. Emlékét - feltevések szerint - csak a sabar-hegyi pusztatemplom romjai hírdetik." (forrás: káptalantóti község  oldala)

Örülök, hogy láthattam a templom romjait ebben a formájában, mert mostanában olyan felújítási munkák vannak egyes romoknál, hogy rossz nézni is.

Nem sok felvételt csináltam a templomromnál, az akkori felvételekből ollózva, 56 másodpercben:

A bejegyzés készült:

2020.12.22.

Balays

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr5716354012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2020.12.24. 10:03:31

Tök jó, megint pont olyanról írtál, amit még nem láttam. Jó úticéltipp.
A kis keresztek nem templomot vagy romot jelölnek, azok útszéli vagy temetői keresztek. Ha megnézed, a többségük falu végén vagy kereszteződésnél, elágazásnál van. Ezekből tényleg sok volt, van. Összevetettem a mai turistatérképpel (ami szintén kis +-tel jelöli ezeket) a '41-es térképet és jól azonosítható ma is több ezek közül.

l.balays 2020.12.25. 20:30:45

@Lobo Marunga: Nah, jó tudni akkor mit is jelentenek a keresztek, köszi.
Van ahol ki van írva a régi térképen, hogy pusztatemplom...stb.
Jó ötlet az összehasonlítása a térképeknek. Legközelebb majd ezekre is részletesebben ránézek..

gigabursch 2020.12.28. 00:33:30

Nalra Csobánc, középen Hajagos, jobbra kiúszóban a Sátorma.
Háttérben az Agártető tömbje látszik.

gigabursch 2020.12.28. 00:35:09

@gigabursch:
Nalra => Balra

Csobánc jobb oldala felett a kis pukli: Cseket-hegy
Csobánctól balra a háttárben a Sömeg felett magasodó Rendek-hegy.

l.balays 2020.12.28. 11:08:50

@gigabursch: hm, köszi :) az a nagy hegy akkor Csobánc..? Voltam ott kb 2010-ben. Megvannak még a képek is, nagyon szép volt akkor minden, kiváncsi lennék, azóta mennyiben változott. A többi hegy nem ismerős nekem a neve alapján, de majd mindjárt megnézem őket a keresőben.
köszönöm. :)

kovacsan 2021.01.05. 10:38:51

Nagyon jó, hogy ilyen feledéásbe merülő kincsekről ennyi mindent meg lehe tudni az oldaladon. Hasznos kiegészítés a régi térképek ábrái, és a legkorszerűbb technika, a deón bevetése.

Salgo 2021.02.01. 20:24:15

Kedves Balays,

Örülök, hogy olvashattam a leírásait, és örülök annak is, hogy segítségével megtaláltam ezt a térképes weboldalt.

Ha érdekli, az Alföldön, Szentes mellett is van templomrom, az ecseri templomrom. Ott vannak még a kunhalmok is, azok is történelmi örökségünket jelentik.

Találjon még sok örömet a kutatásai során!!

László

l.balays 2021.02.02. 08:22:19

@Salgo:
Nagyon szívesen és köszönöm a hozzászólását.
Ismerem templomromot, amit említett és köszönöm, de több tucat hely van már betáblázva, ahová majd szeretnék eljutni, mint Szentes mellé is. De már egyre nehezebb a kiválasztás, olyan sok a helyszín :) De majd ahogyan és amire lesz lehetőség..
A térképes weboldalra nem is tudom, hogyan bukkantam rá, de rettentően hasznos.

Ildikó Polecsákné Papp 2021.03.03. 00:40:36

Kedves Balays! Ha Csobánc várát meglátogatja, a turistaút mellett a "rossztemplom" nevű Árpád-kori templom maradványát is láthatja. Ezt én is csak utólag tudtam meg... Azt hittem, a romos épület, mely mellett férjem a motorral leparkolt, régi présház a szőlőkben... utólag olvastam,hogy Árpád-kori templom maradványa.

l.balays 2021.03.03. 10:15:48

@Ildikó Polecsákné Papp:
köszönöm, voltam Csobáncon, meg még vagy 30 helyen, amikről vannak régi fényképeim, majd irogatom le őket valamikor..
Meg már vagy 200 hely sorakozik megnézésre. :) Úgyhogy nem győzöm.. Pedig nagyon érdekel.
Szerintem erről is van fénykép a családi fotók között, csak akkor még nem tudtam, hogy mi az..
süti beállítások módosítása