Fót, Sikátorpuszta - Árpád kori templom romjai egy bozótban
2020. december 04. írta: l.balays

Fót, Sikátorpuszta - Árpád kori templom romjai egy bozótban

Fót, Sikátorpuszta - templomrom 

2020. november **

Az interneten olvastam erről a helyről és nem túl sok információt találtam róla. 

A hálózaton talált források főleg Szent Márton templomromként jelölik meg ezt a helyet, így én is abban a tudatban voltam, hogy az említett elnevezésű templom romjaihoz megyek, de mint később kiderült, a megmaradt kőfalak akár egy teljesen más Árpád korabeli templomromnak a maradványai is lehetnek. 

A templomromnál háromszor voltam, pontosabban kétszer. Ugyanis elsőre nem találtam meg. 

A próbálkozás  (első alkalom)

Szokás szerint felületesen megnéztem, nagyjából hol is van ahová menni akarok és egyik nap délután, valamikor november első napjaiban elindultam. Fót, Sikátorpuszta mellett leparkoltam az autómmal egy áruházlánc parkolójában, fogtam a hátizsákom és átsétáltam az úton az erdős rész felé. Ezt a képet a második alkalom során csináltam utólag ( kár volt törölni az első képeket) először ezen a helyen kerestem a templom romjait:

zz.jpg

 - Fót, Sikátorpuszta egy része-

Előtte arról olvastam, akik itt jártak, sokat keresgélték a fák között, míg végül megtalálták a romokat. Gondoltam annál nagyobb lesz a sikerélmény, bementem én is a fák közé, az erdőszélen elszórtan terültek el az oda kihordott szemétkupacok.

Az oldalsó fás részen két favágó dolgozott, akikhez odamentem és kérdeztem tőlük, tudják e esetleg, hol van itt templomrom a fák között, de még csak nem is hallottak róla.

Összemászkáltam az erdőt, de semmi, pedig közben sokszor felfedezni véltem távolabb kirajzolódó köveket, de nem.. Kijöttem a mezőre. Hirtelen megjelent egy nagy fekete kutya, majd még egy. A szemeimmel valami vaskos faág után kutattam a földön a közelemben, amivel esetleg megvédhetem magam, de ilyen nem volt. Arra gondoltam majd a hátizsákom tartom magam elé ha a kutyák meg akarnának enni. Szerencsére egy férfi sétált elő a fák takarásából, a kutyák gazdája, akitől kérdeztem, hogy harapnak e a kutyák, mondta, hogy nem, de azért az ebek körbejártak és megszaglásztak. 

 A férfitől is érdeklődtem, aki csodálkozott, de ezután az ő telefonján kerestük a templomromot, hol lehet, illetve mondta, évek óta ide jár kutyát sétáltatni, de ilyesmiről nem is hallott. A templomromról talált valamit az interneten, ő is meglepődött, hogy tényleg van ezen a környéken ilyen, viszont nem jutottunk előbbre.

Visszamentem az autóhoz, ahol a telefonomon bogarásztam, majd újabb feltételezéseket követően visszamentem az erdőbe, ahol vagy két órán át mászkáltam, sokszor kidőlt fák és bokáig érő avar közt, míg végül elkezdett esni az eső és besötétedett, de a templomrom nem lett meg. Csalódottan indultam haza, elázva, fáradtan, sáros cipőben.

Miután hazaértem, otthon nekiültem a gépnek kutakodni és kiderült, a rom amit kerestem onnan jóval odébb található, teljesen más környéken. De mivel mindenképpen meg akartam találni, már azt terveztem, mikor fogok majd visszamenni legközelebb...

Megvan (második alkalom) 2020.11.08-án

Na most megleszel.. Így indultam neki. Az autómat ugyan ott tettem le, ahol előzőleg. 

De megint elkapkodtam, mert mint gyaloglás közben kiderült, az eltérés vagy 2-3 kmre volt az érkezési helyemtől. Földutakon, út nélküli mezőn, üzemi építkezés mellett gyalogoltam végig, amíg végül megtaláltam amit kerestem. Egy szántóföld és földút mellett lévő bozótost, ami mellett egy vadászles volt. A vadászles volt a támpont, az egyik internetes források említette, hogy van egy vadászles a templomrom mellett. Mivel még fent voltak a falevelek a bokrokon, még a bozót mellől sem lehetett látni, hogy azon belül romok vannak.

A bozótos, fás kis rejtekhely:

20201108_132820.jpg

- a templomromot rejtő fák és bozótos -

A bozótos és a környék kicsit magasabbról:

dji_0286.JPG

Amikor bementem a vadászles mellett, a templomrom falmaradványai fogadtak:

20201108_132858.jpgA következő képen a kép bal felső részében a kidőlt fa alatt talán látható lesz az a gödör, amit a leírások alapján az utóbbi években "kincskeresők" ástak ki, ki tudja, mit találhattak, ha egyáltalán találtak ott valamit:

20201108_133258.jpgA templomrom falmaradványai és egy nagyobb  kidőlt fa:

20201108_132929.jpgEzen a képen is látszik szemben, jobb oldalon a fal mellett, a kidőlt fa alatt az gödör, amit kiástak:

dji_0280.JPGItt még abban a tudatban voltam, hogy ez a Szent Márton templomrom, de pár óra múlva ez már megváltozott.

A falevelek középen egy halomba voltak söpörve, látszott, hogy valakik járnak ide és karbantartják a helyet.

Még egy közelebbi kép az egyik falról, amire ekkor rá volt dőlve egy fa:

20201108_133105.jpg

Az ilyen helyeket egyszerűen imádom. Felülnézetből sem látszik semmi (itt még):

dji_0283.JPG

- a romokat rejtő bozótos felülnézetből, mellette, körbe traktornyomok -

Sok képet csináltam, legszívesebben mindet feltenném.

Még egy másik szemszögből a bozótos, ki gondolná, hogy egyáltalán van itt valami..?

dji_0301.JPG

Nagyon örültem, hogy megtaláltam a helyet. Még több mint 2 km gyaloglás várt rám, vissza az autómig.

Remélem nem baj, hogy nem írom le, pontosan hol van.. Aki szeretné megkeresni és megnézni, próbálja megtalálni, sokkal jobban fog örülni, ha végül ráakad. Egy kis internetes előzménykutatás után nem olyan nehéz.

Még egy kép az egyik falról:

dji_0279.JPG

Ezután hazamentem, majd örömmel tettem ki egy-két fényképet egy zárt csoportban, hogy a Szent Márton templomromnál jártam, ezt a helyet alig ismeri valaki. Pár pillanat múlva jött a hideg zuhany egy hozzászólás formájában, amit ide most beemelek. Mint utóbb kiderült egy neves szakértő szólt hozzá a hellyel kapcsolatban, a nevét nem említem, úgysem ez a lényeg, hanem a tartalma:

A hozzászólás:

"Ez bizony nem a Szent Márton templom romja, mert az nem itt, hanem Mezőszentmárton faluban, Rákospalotától északkeletre, a Régi Fóti út mellett, a Csömöri patak partján állt, ahol a Szentmárton hegy nevű domb őrzi emlékét, s ahol Melis Katalin 1975-ben azonosította. (Szent Martoni hegy, KF II. col. 32. sect. 50. 1861.)

1346-ban Harkánynak is nevezték, ugyanúgy, mint Sikátort, amelynek templomáról semmilyen középkori adat nincs, de ez senkit ne tévesszen meg, azzal nem volt azonos, 3 különböző településről van szó.
/Bővebben: Magyarország középkori településeinek és egyházainak topográfiai adattára IV. 382. és V. 18. Szeged, 2019./"
Ez hirtelen jött és rosszul esett, mivel mosoly jel is volt a végén. Azzal vigasztaltam magam, hogy mint amatőr, honnan tudtam volna és más, hitelesnek mondható internetes forrás is Szent Márton templomromnak jelölte meg ezt a helyet, ahol jártam.
Itt volt néhány oda-vissza hozzászólás, de egyet még beemelek, ami mástól érkezett és szintén szakértelmet tükröz, feltehetőleg egy régész hölgy lehetett, utólag is köszönöm:
""A Sikátorpusztai templomrommal kapcsolatban az a legnagyobb probléma, hogy nem tudjuk, mikor épült, illetve mikor bővítették. A Mogyoródi patak partján az alagi templomig haladva, még két Árpád-kori templom maradványai kerültek feltárásra, amelyeket még nem tudunk az okleveles adatokkal azonosítani. Az M0 és a 2-s út csatlakozása körül egy különösen nagy, 1241 előtti időben virágzó falu nagyobb részét feltártuk, no ennek mi lehetett a neve? Hol volt a falu temploma, temetője. Mezőszentmárton, Hartyán, Árpád-kori helynevek, amelyeket az egész középkor folyamán használtak. A Sikátorpusztai templom körül, az 1960-as régészeti terepbejárás idején 14-17. századi cserepeket találtunk a szántóföldben. Egy a lényeg, ebben a határrészben sűrű beépítettség mutatkozik, és ma már csak annyi biztos, hogy az okleveles adatok azért keletkeztek, mert az itteni faluk mezőgazdasági, kereskedelmi, stb. szempontok szerint értékes területek voltak."
Hajnalig kutatgattam a neten a hellyel kapcsolatban, küldtek két régi katonai térkép részletet is a hely azonosítására, volt aki az én nézőpontomat támogatta. 
Az egyik régi katonai térkép a hely vonatkozásában amit küldtek, beemelem, felettébb érdekes (utólag is köszönöm):
124442206_3475287669176137_6318290121486981119_n.jpg
Kissé szomorúan és csalódottan, de eseménydús nap után feküdtem le, megtaláltam amit kerestem és már ekkor eldöntöttem, hogy ide még visszajövök, majd mindjárt kiderül, hogy miért..
Lombhullás után (harmadik alkalom)
Pár hét elteltével ismét visszatértem a helyhez, mégpedig azért, hogy felülnézetből le tudjam fényképezni a templomromot, miután lehullottak a falevelek.
Ez sikerült is, egy kép a sok közül (az ott jobbra a vadászles, a színek kicsit furcsák lettek):
dji_0345.JPG
Így is látni szerettem volna és hogy maradjanak későbbi nyomai fényképeken, jelen időszakból.
A környéken fakitermelés van, de a helyet nem bántják, mivel régészeti lelőhelyként van nyilvántartva és hatályos jogszabályok vonatkoznak rá. Sőt, a fák már le vannak gallyazva, össze vannak söpörve a falevelek a falak körül és ki van takarítva a rom környéke. Egy eldobott cigarettás dobozon kívül más szemét nem volt a rom mellett.
A takarítás látható nyomai a következő képen:
dji_0334.JPG

Utólag olvastam, a hasonló helyeket jobb ilyenkor látogatni, mivel télen nem takarják a lombok a romokat és sokkal jobban kivehetőek a részletek. Itt már nem volt a kidőlt fa a rom falán, mint előzőleg.

Most is lefényképeztem a templomrom maradványait, néhány egymást követő kép:

20201201_122328.jpg

Itt jól látszik a valakik által kiásott állítólagos kincskereső gödör:

20201201_122138.jpg

20201201_113022.jpg

Az interneten talált egyik leírás szerint a teljes falmagasságban álló templomfalat a II. világháborúban lőtték szét.

Ha egyáltalán erről a templomromról beszélünk... Mert ugyebár..

Az "építettemlékek" weboldal is Szent Márton templomromnak jelöli meg ezt a helyet, fényképekkel szemléltetve, ugyan innen.

Most amikor legutóbb itt jártam, ezen akadt meg a szemem:

20201201_113501.jpg

Ez két szabályos furat féleség, a fal egyik kövében. Ha olvassák esetleg olyanok is akik értenek hozzá, kommentben jelezhetnék, vajon mik lehetnek ezek?

A következő képen az is látszik, melyik falhoz tartozik ez a kő, ez az egyik fal külső része:

20201201_113052.jpg

Történeti leírás, ami vagy ehhez a templomromhoz tartozik, vagy nem, de itt ütközik az első, fent említett és idézett szakértői hozzászólással, vagyis lehet, hogy azzal ellentétben mégis a Szent Márton templomromról lehet szó...?

"A falut eredetileg Harkánynak nevezték (Sykathor alio nomine Harkyan), Harkány területén pedig két falu alakult ki: Mezőszentmárton, mely a mai Budapest XV. kerületének keleti felén kereshető és Sikátor. Az 1298-as oklevél szerint „Sz. Márton egyháza (Káposztás-)Megyer keleti szomszédja.” 1580 és 1590-ben pusztaként írták össze Alag pusztával együtt. Az egykori Sikátor templomát a 13-14. század fordulóján építhették, Szent Márton tiszteletére.

Regteluk határai között említi I. Lajos király 1347. február 2-i oklevele Harkány vagy Hartyánt, más néven Mezőszentmártont, mely utóbbi elnevezésről az óbudai káptalan 1335. március 17-i oklevele alapján (MOL DL 2884) tudjuk, hogy Szent Márton tiszteletére rendelt templomától (ecclesia Sancti Martini) származott. Ugyanazon Hártyán utóbb Sikátor nevet kapott, amint ez Zsigmond király 1415. február 3-án kelt rendeletéből (MOL DL 10305) és a budai káptalan 1472. január hó 6-án kelt okleveléből (MOL DL 17278) megállapítható, ahol mindkét elnevezés együttesen fordul elő (Sykathor alio nomine Harkyan). A Palota szomszédságában ma is meglevő Sikátor puszta tehát azonos a középkori Hartyánnal, illetőleg Mezőszentmártonnal s hajdani templomának maradványai nem régen még állottak a puszta közepe táján a szántóföldek között.

A lelőhely délkeleti részén templom falmaradványai láthatók… A rom a XVIII. századtól szerepel a térképeken. 1876-ban Arányi Lajos felmérte és elkészítette alaprajzát, valamint távlati képét az északkeleti oldalról. A szentély a nyolcszög három oldalával záródik és a szentély felé enyhén szűkül az alapozás szélessége. A bejárat a déli oldalon lehetett. Az MRT szerzői szerint a hajó és a szentély egyszerre épülhetett a 13-14. század fordulóján. Az Arányi idejében teljes falmagasságban álló templomfalat a II. világháborúban szétlőtték, és a maradványokat az 1970-es években nagyrészt elbontották. Így ma már a kőtemplomnak csak a hajó és részben a szentély 50-100 cm magas falai láthatók.

A jelenlegi romos épületben is jól kivehető a középkori templom Árpád-kori szentélyének nyújtott félköríves záródású formája. Mivel ásatás a területen még nem volt, nem ismerjük az építési periódusokat, azonban így is kivehető, hogy a szentély külső falának oktogonális kiképzése másik építési periódusból, talán a XV. századból való. Mára a templom teljesen elpusztult, a körítőfalak alig emelkednek a felszín fölé, a növényzet teljesen benőtte, és a meglévő falmaradványokat is elpusztítja." forrás: építettemlékek weboldal

Egy régebbi megtalált egyéb bejegyzésben a növényzet még valóban uralta a romot, de most mondhatjuk, hogy rendbe van téve.

dji_0401.JPG

dji_0385.JPGRöviden ennyi. Majd még megpróbálom felvenni a kapcsolatot a régésznővel, van e esetleg szüksége ezekből a képekből néhányra, de ezt csak azután ha kitettem ezt a posztot. 

Még egy utolsó előtti kép:

dji_0355.JPG

A kérdés megmaradt.. Ugyan, vajon melyik templomromnál jártam?  

A Szent Mártoni templomromnál, vagy sem...? Kommentben esetleg ha van valakinek valami érdekes információja a helyhez, tegyen hozzá bejegyzést, megjegyzést.

Érdemes összehasonlítani, itt ez az oldal a templomromot késő románnak jelöli meg és vannak fényképek is róla, néhány éve hogyan nézett ki, teljesen más, elhanyagolt képet mutatott akkor az egész hely: templomrom.hu

Egyéb adatbázisban ha minden igaz, így szerepel a templomrom elhelyezkedése:  Sikátor, Harkány, Rossztemplom-dűlő (Sikátor), Templom-dűlő

Két rövid videó (hang nélkül) ha valakinek van kedve belenézni (1-1 perc kb.):

Video 01.

 Video 02.

 

20201201_122306.jpg

A bejegyzés készült:

2020.12.04.

Balays

 

 

 

Utólagos kiegészítés, 2021.03.02.

Sajnos ez valóban nem a Szent Márton templomrom, hanem a sikátorpusztai templomrom, a térképen Rossz templomként feltüntetve. Ellenben a térkép ettől jobbra és feljebb is szintén jelöl egy-egy templomromot, ahol ott most szántóföld van.

Akkor azok vajon milyen templomok lehettek és mi lehet most ott?

Ha lesz időm majd elmegyek és megnézem és amennyire lehet, utánanézek... Amikor a posztot írtam, még nem tudtam ezekről a térképekről annyit mint most.

Balra a "Rossz templom" ami a posztban volt, jobbra a másik két kérdéses templom:

nevtelen_2.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr4816317212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2020.12.04. 17:39:12

Nem tudom, illik-e, de templomromokhoz ajánlom a templomrom.hu oldalt. Ezt a romot is hozza, nagyon pontos térképpel. De jó, hogy ezt nem tudtad, sok kalandtól megfosztott volna. És jók a friss információk. Ott a képek sokkal rosszabb állapotról számolnak be, és a rom végleges pusztulását vetíti előre a leírás.
Az ilyen helyeket érdemes lombhullás után felkeresni, legjobb télen, vagy kora tavasszal. Nyáron már velem is megesett, hogy közvetlenül ott álltam a cél mellett, és semmi nem látszott, vagy hogy éppen látszott, de megközelíthetetlen volt.
Jó kis poszt, jövök máskor is... :)

l.balays 2020.12.04. 19:30:00

@Lobo Marunga: Köszönöm, megtisztelő a későbbi visszatérés.
A templomromok.hu weboldalt ebben a formában egyébként nem ismertem, de kb egy éve már láttam pont ezt a bejegyzést erről a romról és az adott indíttatást, hogy egyszer majd felkeressem.
A felmerült kérdés az, hogy ez a Szent Márton templomrom, vagy sem. Erősen kétséges.
A blogban szereplő hozzászólás egy neves templomrom szakértőtől érkezett, hogy ez nem az. Viszont más meg ezt a romot azonosítja Szent Márton templomromként. Tari Edit is írt róla, az académia oldalról rengeteg információ lekérhető, de nagyon időigényes lenne ezeket tanulmányozni és összevetni, kutatási folyamatokat végezni, de erre megvannak a megfelelő szakemberek.
Addig is lebeg a kérdés a levegőben, misztikussá téve a helyet. :)
Senki után nem szoktam nyomozgatni, széleskörű tájékozottságot, műveltséget , tapasztalatokat, rálátást olvastam ki a kommentekből.
Nyitok majd még más kategóriákat is a jövőben. Most legközelebb lehet, hogy valami várat veszek elő, még nem tudom. Téma is, hely is van bőven. :)

Lobo Marunga 2020.12.05. 10:28:43

Megnyugodtam. Sőt, olvadozom... :)
Az ilyen régi épületek azonosítása komoly feladat a régészek számára is. Jó példa erre a bugaci monostor, ahol szintén csak szóbeszédek voltak, aztán megtalálták a templomot, a monostort. és most már ott tartanak, hogy egy egész település van a föld alatt. Van itt izgalom bőven, pedig ez egy kis ország.
Az ilyen szántóföldön meghagyott facsoportok nagyon izgalmasak lehetnek, mert sokszor homályba vész az eredetük, vagy csak kevesen tudják, miért vannak ott. Csak egy példaként a veszprémfajszi templomrom is egy ilyenben rejtőzik, és még oly sok minden. De vh-s holmik is kerültek már elő ilyen helyről, hiszen simán eltelhet akár több évtized is, hogy bárki odadugná az orrát. A traktorost nem érdekli, kikerüli, és teszi a dolgát, más meg nem megy oda, mert minek.
Szóval tényleg kimeríthetetlen a téma.

Szent Mártom romtemplom 2020.12.12. 12:34:32

Kedves Blogger! Kedves Olvasók!

Nagy öröm számunka - pár lelkes fóti emlékőrzőnek- , hogy a pár éve még a köztudatból is szinte teljesen kitörölt romtemplomnak egyre nagyobb a vonzóereje és egyre többen fedezik fel annak létezését.

Ahogy l.balays is írta, a korábbi években készült pár fotón, még a természet uralta a romot, ami mostanra, mondhatni, hogy rendbe van téve.

Valóban így van, nem csak a fecskék és a rókák dogoznak a templom megmentésén :)

Akit érdekel a vállalásunk és a víziónk, vagy erejéhez, idejéhez, lehetőségeihez mérten részt kíván venni az ügyünkben, írjon bátran a fotiszentmarton@gmail.com e-mail címre, és felvesszük vele a kapcsolatot.

Mottónk:

„Ne hagyjátok a templomot ... ”

Reményik Sándor: Templom és iskola (1925)

Köszönjük a figyelmet, várjuk a jelentkezéseket!

Szent Márton templommentők
Fót-Sikátorpuszta
ECCLESIA SANCTI MARTII,
ANNO 1335.

l.balays 2020.12.12. 14:19:25

@Szent Mártom romtemplom:
Köszönöm, örülök hogy betekintést nyújthattam másoknak is a helybe, valamint hogy van aki foglalkozik és törődik környezettel, nagyon rendezett most a romok környéke.
Bár már kezdem félteni a helyet, ha sokan odamennek, mert a falakhoz nem lenne szabad nyúlni.

Szent Mártom romtemplom 2020.12.12. 14:25:58

Igen, bár úgy gondoljuk, hogy az elmúlt időben már mindent elvittek, ami ott fizikai érték lehetett, de magát a falakat és a köveket a régészeti feltárásig is meg kell őriznünk. Dolgozunk azon, hogy a minimális védelem biztosított legyen és az a pár kő, ami még ott maradt, az ott is maradjon!

l.balays 2020.12.13. 12:32:57

@Lobo Marunga: Nézegettem a templomromok weboldalt. A Hercegtomaji, vagy Abádszalók mellett lévő kápolnát azóta teljesen felújították, nyáron voltam ott, majd arról is írok valamikor, sok kép, videóanyagom van róla.
Az oldal megérne egy frissítést, vagy új képeket néhány hellyel kapcsolatban.
Továbbá a következő bejegyzésemhez, ami még vázlat, észrevettem a weboldalakon egy elírást a romról, amit onnan több weboldal is átvett és igy láncolatot inditottak el, összekevertek két települést, aminek hasonló a nevük és teljesen téves adatok is szerepelnek a rommal kapcsolatban...
Ezt nem fejtem ott ki, mert unalmas lenne, pedig fontos lenne javítani őket.

Tolmácsi János 2021.03.01. 20:31:33

5 éven keresztül , 2019-ig , az általunk (Tengercki Alapítvány) Dunakesziről indított Lakótelepi Piknik Teljesítménytúra 25km-es távjának ellenőrző pontja volt a rom. A rom közepén nőtt akácfán, egy ismertető táblát is elhelyeztünk, ezt 2019-ben szorgos kezek nyom nélkül megsemmisítették...
A rom egyébként a Vasas Túraszakosztály További templomromok Magyarországon c. Túrakiírásában is szerepel, sok más rommal egyetemben. Az igazoláshoz való szépen metszett bélyegzőt mi készíttetük el, és a megsemmisült táblán jeleztük az elérhetőségét - Dunakeszin . Sokan jöttek az igazolásért az elmúlt években. Mi a túrák előtt mindig kiírtottuk a gazt, kihordtuk a száraz faágakat. Remélem, lesz folytatása...

l.balays 2021.03.01. 20:47:42

@Tolmácsi János:
Köszönöm, ez nagyon klassz.. Láttam róla egy állapotjelentést is valahol még régebben..
A fóti eklézsia foglalkozik a rommal, ha minden igaz, azóta nem tudom, mi történt, irtak nekem emailt is, átküldtem a fényképeimet nekik, hogy ha szeretnék használják majd fel.
Azóta csend van, nem jártam arra, messze van..
Amikor másodszor ott voltam, ki volt takaritva.
Az a kérdés is felmerült, ez e egyáltalán a Szent Márton templomrom..
Az említett oldalt majd megnézem amint lesz időm, köszönöm, érdekel.

Tolmácsi János 2021.03.02. 19:49:44

@Szent Mártom romtemplom: 5 éven keresztül , 2019-ig , az általunk (Tengercki Alapítvány) Dunakesziről indított Lakótelepi Piknik Teljesítménytúra 25km-es távjának ellenőrző pontja volt a rom. A rom közepén nőtt akácfán, egy ismertető táblát is elhelyeztünk, ezt 2019-ben szorgos kezek nyom nélkül megsemmisítették...
A rom egyébként a Vasas Túraszakosztály További templomromok Magyarországon c. Túrakiírásában is szerepel, sok más rommal egyetemben. Az igazoláshoz való szépen metszett bélyegzőt mi készíttetük el, és a megsemmisült táblán jeleztük az elérhetőségét - Dunakeszin . Sokan jöttek az igazolásért az elmúlt években. Mi a túrák előtt mindig kiírtottuk a gazt, kihordtuk a száraz faágakat. Remélem, lesz folytatása..

.@l.balays: A megsemmisült tábla szöbege: Az itt látható romok, az egykori SIKÁTOR falu templomának meglévő maradványai. A falu , a szomszédos középkori településekkel együtt, ( Keszi, Alag, Megyer ) a XVI. század közepén, a török pusztítások következtében néptelenedett el.

A templom ma is látható alapfalai a XIII. századból valók, tehát Árpád-koriak. Szentélye a XV. században épült. Az akkori építési gyakorlatnak megfelelően, torony nélküli, keletelt, ( a szentély kelet felé fekszik ) téglalap alaprajzú templom, poligonális szentélyzáródással.

A megmaradt falakat Arányi Lajos György ( 1812 -1887, orvos, tanár és régész ) 1876-ban mérte fel. Ekkor, az északi fal még 3 méter magasan állt és az oromfal, valamint a szentély alapfalai is jól láthatóak voltak. Leírása szerint román, vagy átmeneti stílusú lehetett.

l.balays 2021.03.02. 22:02:09

@Tolmácsi János:
meg voltam róla győzödve, hogy ez a Szent Márton templomrom, de mások is..
de úgy látszik akkor ez tévedés

l.balays 2021.03.02. 22:30:30

Nos, utólag megnéztem térképeken, ebben az időben még nem tudtam, mi merre is van..
Ez valóban Rossz templomként van feltüntetve és nem ez a Szent Márton templomrom.
Hát ez van :)

Szent Mártom romtemplom 2021.05.15. 00:08:41

Kedves Olvasók! Szeretném jelezni, hogy a romtemplom megmentése (ha Szent Márton templom, ha nem - mindenesetre mi akként kezeljük, amíg a szakemberek annak azonosítják/feltételezik) új erőre kapott, akit érdekel a sorsa, vagy szeretne bekapcsolódni a folyamatokba, annak ajánlom figyelmébe a Fóti Szent Márton Romtemplom Facebook felületet (romtemplom.foti). Köszönettel és tisztelettel: Templommentők csapata

Hajba Károly 2021.05.25. 12:04:48

A "templomos" képhez:
A két másik Templom felirat a dűlő neve és a Rossztemplomra utal, annak közelében, szomszédságában lévő dűlő, erről a templomról kapta a nevét. Ma talán Rossztemplom dűlőnek hívják.
Egyébként köszi a cikket, mert én épp most kerestem a sikátori templomot, s most már tudom, hogy hol található.
:)

Hajba Károly 2021.05.25. 12:10:56

Szent Márton templom:
A pontos helyét (még) nem tudom, de gyanúm szerint itt lehet. Ahol törik a közighatár.
https://www.google.com/maps/@47.5738819,19.1508673,529m/data=!3m1!1e3?hl=hu-HU

Hajba Károly 2021.05.25. 12:14:57

Regtelek meg Palotán volt a Vasutastelep utca Mozdonyvezető utcai torkolata környékén valahol.
https://www.google.com/maps/@47.5421457,19.1208982,165m/data=!3m1!1e3?hl=hu-HU

Hajba Károly 2021.05.25. 12:20:22

@Hajba Károly: Sikátorpusztáról egyetlen egy térképet leltem az Arcanumban, s ezen szerepel a Rudera Sikátor felirat, közel a Predium Alagh-hoz.
maps.hungaricana.hu/hu/MOLTerkeptar/29889/view/?bbox=1655%2C-4633%2C5494%2C-2932

l.balays 2021.05.26. 08:23:52

@Hajba Károly:

köszönöm! megnéztem..
amikor a templomromhoz mentem, még nem ástam magam bele a témába és nem is tudtam, hogy régi térképek is vannak :)
Budapest és környékéről meg főleg..
Most már teljesen más megközelítésből állítanám össze a posztot, mint akkor, amikor erről irtam, most már másképp csinálnék mindent.
A Szent Márton templomrom valószínűleg a közeli Szent Márton hegyen lehetett, nem itt. El kellene menni oda megnézni, mi is van ott.. Lehet majd később el is megyek valamikor, még idén.
Lehet, hogy csak dűlőket jelöl a térkép, valószínűleg igen. De több templom is lehetett ettől függetlenül egymás közelében, mint pl. Cegléd térségében, amik arra határjelként is funkcionáltak.
Ebből a kis sikátorpusztai templomromból sokkal többet és jobbat lehetett volna kihozni, de akkor annak is örültem, hogy meg tudtam találni. :)
A templomromnak azóta facebook oldala is van, érdemes azt is megnézni, akit érdekel..
Idén még szerintem elmegyek ide is és megpróbálok megkeresni még egy két dolgot.

Hajba Károly 2021.05.30. 20:13:43

A mai nap én is megtekintettem a helyszínt.
Jelenleg egy egyszerű dróthálós kerítéssel be van kerítve a rom, s a két átellenes pontján két tájékoztató tábla is olvasható.
S sétáltam egyet a néhai grófi úton is.

l.balays 2021.05.30. 23:55:56

@Hajba Károly:
Majd én is elmegyek arra pár hónapon belül.. Van arra valami, amit meg akarok nézni.

AttHunter 2024.03.08. 07:01:56

A templomromot azóta kitakarították.
A térképen lévő Rossztemplomot a II.vh-ban szétlőtték, köveit széthordták.
Itt egy levél a kitakarító csapattól:

www.facebook.com/people/F%C3%B3ti-Szent-M%C3%A1rton-romtemplom/100067439696040/?sk=photos

"Igen, a "Habsburg" kataszteri térképen három helyen is fel van írva a sikátorpusztai területre, hogy "templom", azonban már ott is csak ezen a konkrétan behatárolható helyen szerepel tényleges építmény ("rossztemplom" néven, tehát már ebben az időben is romos volt a templom, amit elmondásból tudunk, hogy a II. világháborúban lőttek teljesen szét és a 60-s, 70-es években, a kommunizmus alatt hordták szét a helyiek a megmaradt köveket, a kisalagi építkezések egy részéhez). Ez az építmény a Fóti Szent Márton Romtemplom, legalábbis a régészeti és helytörténész források szerint az, ezért mi így is tiszteljük.

Persze, semmi sem biztos és bár érdekes a találgató felvetése a blogger Lengyel Balázsnak (aki Tímár Péter neves topográfus találgató felvetésére alapoz), de mivel ezek a találgatások egyelőre mindenféle konkrét szakforrást nélkülöznek, így mi addig, amíg más forrás nincs, addig megmaradunk az eredeti verziónál.

Ez nem azt jelenti, hogy mi tudjuk a tutit, mert nem, csak hallgatunk arra a három szakemberre, akik forrásként ezt publikálták. Persze, lehet, hogy az UFO-k építették a piramisokkal együtt és lapos a föld, de mi ezt sem tudjuk kinyomozni (lehet, hogy egyszer lesz rá időnk, de most a templommentés a prioritás).

Viccet félretéve, egyébként megkeresésemre és a találgató felvetések tisztázására, a tények felkutatására egyikőjük sem volt nyitott (az ő találgató felvetéseik tisztázását tőlünk várnák el, hogy tisztázzuk :) ), csak az érdekes felvetést tartották fontosnak megosztani egy hozzászólás és egy poszt erejéig és pont.

Tehát a helyzet jelenleg - talán - elég tiszta és ha valaki más forrással áll elő, mint a jelenleg elérhető, akkor lesz érdekes :)

Köszönjük a gratulációt és a bíztatást, ránk fér! :)

Istené a dicsőség!

Tisztelettel:

Gyimesi Kende"

l.balays 2024.03.08. 08:33:43

@AttHunter:
Köszönöm szépen a hozzászólást, azóta voltam már a templomnál nem is egyszer.
Nagyon cinikus az utalás a levélben, hogy "nem tartották fontosnak".
Ez egyébként NEM IGAZ. Ez az egyik része.
Ezt itt most nem fejteném ki bővebben, de megvan a véleményem és Timár Péternek is, ebben biztos vagyok.
A másik része...
Megvannak erre a megfelelő szakemberek akik ezért kapják a fizetésüket és nem egy túrázótól és egy nyugdijastól elvárni, hogy menjen be a levéltárba és kezdjen el kutatni a templom után. Egyszerűbb arra hagyatkozni ami van, vagyis a "akkor jó van az úgy" verziót választani, és kikiáltani a hangzatos nevet. Persze a Szent Márton templom nevére hivatkozva adományokat gyűjteni könnyebb dolog és mástól várni el a többit.
Egyébként a közeli Szent Márton hegyi posztban vannak erre további utalások, hogy miért is lehetett akár ott is a Szent Márton templom.

Én pl utána megkerestem, elmentem és megnéztem a közeli Szent Márton hegyet. Poszt a blogban.
Ha valaki szívből felkarolja a templomot, akkor az eltelt idő óta már elég sok levéltári anyagot össze lehetett volna szedni róla, de pl. Sicambria ügyében is egy civil srác nyomoz és még az is lehet, hogy igaza van.
A felvetés pedig alapjából érdekes. Melis Katalin a közei és szomszédos a Szent Márton hegyen tárt fel templomot más helytörténész is máshová teszi a Szent Márton templomot. 4 templom volt itt egymás közelében.
Egyébként nincs kizárva hogy ez volt a Szent Márton templom, de nem is 100%
Akkor az összes a templom régi állapotáról előzően készült kép és videóanyagomat elküldtem és átadtam a fótiaknak . Azt érdekes módon nem említik. Isten tudja, miért, nem Igaz? Talán mert az sem fontos.
Láttam a régi templom romjait, ha a Szent Márton templom ha nem, akkor is történelmi hely. Ezen kivül felmerült 3 érdekes és fontos hely is a templom közelében, attól pár száz méterre.
Köszi a hozzászólást.

l.balays 2024.03.08. 09:04:24

@AttHunter:
És még valami.
Timár Péter is egy neves szakember, aki a Szent Márton hegyre tenné a Szent Márton templomromot, nem ide Sikátorpusztára.

Ezzel az erővel állithatnánk, hogy a Szent Márton templom a Szent Márton hegyen volt. És amig valaki ennek nem bizonyitja az ellenkezőjét és nem támasztja alá más kézzelfogható dologgal, addig részünkről ezt a verziót tartjuk elfogadottnak.
Kb ugyan az pepitában.

Jahh és ha van kedved, menj el, nézd meg, érdemes. Különleges az egész, az is ahol van...stb. Régen itt puszta volt és menekült a lakosság, a II. világháborús oldala is külön érdekes történelmi vonal.
A Szent Márton hegyet is érdemes felkeresni, ott még most is kő és apró embercsontok vannak elszóródva a szántóföldön, ott is volt egy ismeretlen rom.

AttHunter 2024.03.08. 11:02:46

@l.balays: Oké.
Én csak a További templomromok Magyarországon teljesítése miatt kerültem ide, de látom már rég óta folyik a vita a Szent Márton Templom hollétéről.
tulajdonképpen ebbe nem is akarok belefolyni, csupán a mozgalomban az áll, hogy felkeresendő a Fóti templomrom.
Én is ez alapján a blog alapján indultam el (a mozgalom könyvében még a Cora áruház buszmegállója szerepel :) ) és meglepődve találtam meg egy kitakarított és amennyire lehet felépített templomromot. Kár, hogy eddig egy kis táblácskára nem jutott, de legközelebb viszek egyet, ez lesz az én hozzájárulásom a "felújításhoz".
Azért ha ez, ha nem ez a Szent Márton templom romja, tiszteletre méltó a kezdeményezés és a munka, amit elvégeztek.

Nekem ennyi elég is, bár érdekel a régészet, de nem vagyok szakember.

Azért egyszer körül nézek a Szent Márton hegyen is.

l.balays 2024.03.08. 11:26:56

@AttHunter:
Így is, teljesen igazad van, nem kell ezen vitatkozni.
Tisztelet a helynek és tisztelet a romnak, bármilyen is.
Valóban így is nagyon impozáns felújítva.
Azt hogy mi volt itt, stb, szakembereknek kell tisztázni, nem pedig amatőr civileknek. Szerintem.
Egyszerűen csak vannak tisztázatlan kérdések a templomrommal kapcsolatban.
A kozeli Alagpusztai templomrommal ha még nem jártál, azt is tudom javasolni.
A közeli piocas dulonel is volt egy templom. Blogban megtalálod ha érdekel. Az sem teljesen tisztázott.
Köszönöm hogy elolvastad.

AttHunter 2024.03.08. 12:32:24

@l.balays: Köszi.
Az Alagpuszta már meg volt.
A piocás dűlő még várat magára, de úgyis visszamegyek a Szent Márton hegy miatt.

l.balays 2024.03.08. 15:46:29

@AttHunter:
Majd pár hét múlva összedobok egy újabb posztot.
Piócás dűlőben egy tatárjáráskor elpusztult templom van elvileg a szántóföldön valahol, de nem tartom kizártnak, hogy a közeli dombon lehetett, de persze ez csak egy elmélet.
Ezt az információt úgy kaptam valakitől (köszönet neki érte), előtte csak a Piócás dűlőről hallottam, meg hogy van arra is valahol egy elpusztult templom.
süti beállítások módosítása