Pusztapalota - a vélt Bátorkői vár, őszi környezetben
2020. december 01. írta: l.balays

Pusztapalota - a vélt Bátorkői vár, őszi környezetben

PUSZTAPALOTAI VÁRROM (BÁTORKŐ) 

Pusztapalota, vagy a Pusztapalotai várrom, ami a köztudatban Bátorkő váraként ismert.

Korántsem bizonyos, hogy ez a várrom Bátorkő várával azonos, ezt én is csak később tudtam meg, de az internetes források Bátorkőnek jelölik meg a helyet.

A várrom Várpalotától északra mintegy 5 km-re, a Fajdas-hegység egyik völgyében egy sziklacsúcson található.

A google mapsban is jobb ha Bátorkő néven keresünk rá, bár Pusztapalotaként is megtalálható, de ott még fénykép sincsen hozzá. 

Már régóta tervben volt nálam ennek a helynek a felkeresése, csak közben sokszor kiment a fejemből, míg végül elhatároztam, legközelebb ide megyek.

2020. október 31-én voltam a várromnál.

A képen látható hely volt az úti cél, amit végül kicsit nehezen, de sikerült megtalálnom (a várrom kicsit távolabbról a fák között):

dji_0255.jpg

Előtte megint nem tájékozódtam és csak a google mapsra hagyatkoztam, gondoltam majd az egyszerűen odavezet.

Nem volt jó idő, sőt kifejezetten fújt a szél. Útközben megálltam Várpalota mellett és megnéztem az Inotai hőerőművet is. 

A google térkép kivezetett Várpalotáról és egy földúton mentem tovább az autóval, ami egyre inkább sziklásabb volt.

Egy férfit láttam meg az út mellett, aki a kutyájával volt távolabb és talán gombát szedhetett, megálltam és megkérdeztem tőle, hol keressem a várromot. Elmondta nagyjából merre menjek tovább és hogy kb. még 2 km-re lehet..

Ilyen táj vett körül, még az út elején:20201031_131051.jpgA földút, ahol egy darabig lehetett döcögni, megálltam és csináltam pár képet, mivel annyira tetszett ez a kietlen terület:

20201031_131318.jpg

Ez az az útelágazás, amit említett előzőleg a férfi, hogy itt majd jobbra kell fordulni:

20201031_132711.jpg

Ezután már nagyon sziklás lett az út és le kellett tenni az autót. A földút egy erdős részre vezetett be, majd azon tovább, de sehol sem volt egy tájékoztató tábla sem, merre lehet a várrom.

Elhagyatott pihenőhely, útközben:

20201031_140007.jpg

Ezután már nem tudtam, hol lehetek, a google térkép jobbra az erdőben jelölte meg, kicsit messzebb a várat.

Megálltam és felküldtem a drónt, amivel körbenéztem, de azzal sem jártam sikerrel. Mint később kiderült a várrom egy völgyben volt és pont takarásban maradt.

Észrevettem jobbra egy falevelekkel beterített kis ösvényt, ami bevitt  fák közé, azon bementem az erdőbe. Az ösvény végül egy sziklaperemen lévő pihenőhelyhez vezetett, ahol tűzrakóhely is volt, sőt, még fából faragott nyársak is oda voltak készítve, amiket valaki hátrahagyott. Itt már tájékoztató tábla is ki volt helyezve. Erről a pihenőhelyről egy kép, most veszem észre, a nyársak is rajta vannak a képen az asztal mellett: 

20201031_154416.jpg

Itt pihentem egy kicsit, közben kisétáltam a szikla peremére, ahonnan megláttam a várromot:

20201031_141425.jpg

Innen szintén egy kis gyalogösvényen tudtam továbbmenni, ami levezetett a völgybe. Mivel az előző napokban esett az eső, ezért csúszós volt a falevelekkel borított, időnkét sziklás ösvény, egy idő után egyre veszélyesebbé is vált...

Végül a köveken elcsúsztam és elestem, a nadrágon keresztül is felhorzsoltam a lábam csúszás közben. Kis ideig csak feküdtem a földön és próbáltam kielemezni és felmérni a sérüléseimet. :)

20201031_152634.jpgEzt a képet ott magamnak csináltam a lábamról, szokás szerint nem volt bekötve a cipőfűzőm sem, nincs min csodálkozni.. 

Miután összeszedtem magam volt még hátra egy meredekebb sziklás terep, de ezen az egy esésen kívül ezután hasonló nem történt.

A hátizsákomat is megnéztem, de semminek nem lett semmi baja. 

Innen már látszott a várrom a fák között:

20201031_153834.jpg

Miután leértem, még egyszer átnéztem magam, sáros lett a kabátom is. Az erdőből egy távozó társaság hangjait hallottam a távolból, de nem láttam őket. Közben érkezett két tájfutó, akik kérdezték, melyik programot csinálom. Mondtam egyiket sem, csak eljöttem megnézni a várat, meg azt is mondtam nekik, hogy vigyázzanak mert nagyon csúszik és az előbb elestem.

Azt válaszolták, hogy jól tettem, hogy eljöttem megnézni a várat és hogy vigyázzak magamra, ezután az egyikük megcsúszott és majdnem elesett. Pedig neki a cipőfűzője is be volt kötve.

A két tájfutót ezután hátulról orvul lefényképeztem. Ha véletlenül olvasnák és magukra ismernének, akkor a blogon keresztül üdvözlöm őket. :) A két tájfutó (valahol ezeken a sziklákon estem el a leveleken):

20201031_143011.jpg

Végre odaértem a várromhoz. Kihagyhatatlan. Viszont elég rideg a hely és a rom és a környéke is különösen veszélyes.

Sokáig elidőztem a kőtorony mellett, ami a várból megmaradt és sok fényképet csináltam.

A várrom általában hasonló fényképeken szerepel másoknál is, mint ezen a képen:

20201031_143112.jpg

Nekem egyszerűen a fantasztikus kategóriába tartozik:

20201031_152752.jpg

Egy részlet belőlem és a várromból:

20201031_152817.jpg

A fák őszi színei jobban feldobták a helyet:

dji_0238.jpg

Valakik összegraffitizték, több helyen is a romot, itt ezen a képen alig észrevehető (balra lent a falon)
dji_0240.jpg
Az elmaradhatatlan felülnézet, magasabbról:

dji_0217.jpgFelülnézet közelebbről:

dji_0214.jpgNéhány szót a várról is közben.. Miután hazaértem, a kirándulás képeiből Bátorkőként posztoltam egy két képet egy csoportba, amihez egy dühös -mint később kiderült, szomszédos helytörténész- hozzászólt, hogy a helynek  semmi köze Bátorkő várához, mert ez Pusztapalota. Ekkor kezdtem utána olvasni és valóban kétséges a hely.

Most a hozzászólásokat megnéztem, végül is a mérges helytörténeti kutató leírta a hozzászólásában, hogy Bátorkő várát a mai napig nem találták még meg és több hely is felmerült, nagyjából merre lehetett előzőleg az említett vár.

Aznap este még kutakodtam a neten és találtam valahol egy blogbejegyzést valakitől, aki járt a közelben valahol,  ahol rommaradványokat talált és szerinte Bátorkő várának romjain lépkedett, de ezt a bejegyzést azóta sem találom, hiába keresem..

Mindenesetre ez a várrom az a képeken, ami a köztudatban Bátorkő néven szerepel.

Madártávlatból:

dji_0222_1.JPG

Valahol Várpalotánál, innen nem messze van az a katonai lőtér is, ahol 1994 augusztusában négy katona életét vesztette és továbbá három katona súlyosan, hárman társuk pedig könnyebben sérült, amikor is éleslövészet közben felrobbant egy 120 milliméteres aknavető.

Sok mindent meg lehetett volna nézni még a környéken, de kifejezetten a várrom miatt jöttem.

Miután kifényképeztem és kibámészkodtam magam, elindultam vissza az autómhoz.

A sziklaperemen lévő pihenőnél megálltam és megettem két szendvicset és felvettem a felsőmet, mert fáztam.

20201031_154541.jpgEzen a képen már vár az autóm, a háttérben a város a napsütés furcsa színeiben. A várost le akartam innen a magasból fényképezni, de nem tudtam, mert minden lemerült. Ez a földközeli telefonos kép sajnos a távoli érdekes színeket  nemigen adja vissza:

20201031_161933.jpg

Visszaúton:

20201031_164727.jpgA várrom történetéből:

"A pusztapalotai várromot hol Bátorkő, hol Palota említéseivel azonosították, ugyanakkor Bátorkő várát hol ide, hol Pétfürdő, vagy éppenséggel Csiklingvár területére, legutóbb pedig az Újlaki-vártól nyugati irányban néhány száz méterre álló, Ybl Miklós által épített Zichy-kastély helyére tették.

A honfoglalás lezárásakor a mai Várpalota környéke Ősbőnek és fiának Szalóknak és nemzetségének a birtoka lett. 1271-ben a Szalók nemzetség birtokmegosztásával foglalkozó oklevélben szerepel a Tikolföld a Várad erdővel ("Similiterque medietas terre eorum de terra Tykoul cum medietate silue Warad dicte existentis supra Scenel") megjelölés - ez utalhat arra, hogy a vár már állt. Egyesek szerint egy 1288-ban kelt oklevél már név szerint is említi castro Bacurku néven - az Erzsébet királyné által kiadott oklevél elemzése azonban egyértelműen igazolja, hogy nem erről a várról van szó.

A vár 1326-ig marad a Csákok kezén. Ekkor Károly Róbert Csókakő, Vérgesztes és Csesznek várakkal együtt Bátorkőt is cserében kapta Csák nembeli István fiaitól, Pétertől és Istvántól Dumbo és Nyék királyi várakért. A csereügylet vonatkozik természetesen az említett várakhoz tartozó birtokokra és falvakra is. Az oklevél megnevezi a helyet magát is, ahol a vár áll: Tykolfeldeu.

Bátorkő vára 1350-ig marad királyi kézen. Ekkor Nagy Lajostól szolgálataik fejében Tót (sclaui) Lőrinc mester fiai: Miklós pozsonyi ispán és királyi pohárnokmester, Leukus, Bertalan és leszármazóik kapják meg adományként a királyi várat valamennyi jövedelmével és a hozzá tartozó birtokokkal.

1364-ben Konth Miklós nádor "Baturku" várában jegyzi egyik oklevelét.

Egy 1409-ben keletkezett oklevél említi meg Keszi Balázst, mint "castellánus castri Bathorkw alias curialis in Palotha", vagyis Bátorkő várának várnagya és Palota (Ópalota) udvarispánja. Ez az oklevél tehát a két erősséget, Bátorkő és Palota várakat külön említi.

1436 - Mihály Bakonybéli apát berhidai vásárról hazatérő jobbágyait Palotai Miklós bártorkői várnagy emberei kirabolták.

Bátorkő/Ópalota a török kor elején még állt: I. Szulejmán szultán 1564.október 1-i rendelete szerint ugyanis "Ali - a budai szandzsákban 5500 akcse timár birtokosa - Ópalota nevű hadi várból egyik hitetlen a lováról ledobva, vitézül viselkedett, és ezért 2000 akcse nagyobbitásra kapott engedélyt" - tehát a vár magyar kézen volt.

Pusztulásának időpontjáról nincs adat." // Történeti forrás: várlexikon

Közben megtaláltam a bejegyzést, amiben arról is szó van, lehet, hogy ezen a helyen volt Bátorkő vára, ide kattintva a bejegyzés elérhető: Denevér

Gondolkoztam és feltöltöttem a felvételeimből ezt a fél perces videót, amin ha valaki akarja, szintén meg tudja nézni a várromot (remélem engedi lejátszani):

Ha lesz felvételem a helyről amiről írok, hasonló rövidet talán beleteszek a következő posztokba is.. 

Erre a helyre vissza szeretnék még térni, de akkor már a gyerekeimmel együtt, valamikor jövőre, egy hosszabb túrára...

2020.12.01.

Balays

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr4916306868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2020.12.02. 19:20:19

Kb. havi előfizetés összegéért (vagy kevesebbért) lehet kapni turistatérképet. Lehet, hogy nem digitális, de pl. ezt a várat röhögve meg lehet találni vele akár többféle útvonalon is.

l.balays 2020.12.02. 22:49:39

@Lobo Marunga: Igen, így van. Ha előtte megnézed, hol van és nem csak beülsz az autóba és hirtelen nekiindulsz. :) Nyilván ha előtte megnéztem volna, hogy jutok majd el oda, könnyebben odatalálok...

Lobo Marunga 2020.12.03. 07:21:09

@l.balays: Nincs is izgalmasabb, mint a kalandvágytól táplált spontaneitás... :)

l.balays 2020.12.03. 10:14:43

@Lobo Marunga: Ohh, még a végén megértésre találok.. :) Általában ezt szoktam, az egyszerűbb helyeket is alig találom mert csak hirtelen megyek az orrom után.. Volt, lesz még pár ilyen.

Lobo Marunga 2020.12.03. 12:57:01

@l.balays: Már miért ne találnál megértésre... :) Túrázni jó, és lehet sokféleképpen.

l.balays 2020.12.03. 16:50:21

@Lobo Marunga: igen, csak először az első hozzászólás úgy csengett, hogy nem vagyok képes egy egyszerű várromot megtalálni :) Egyébként valóban nem, 100-180 km távolságokra random nekiindulni felkészületlenül egész kalandos, olyan is volt, hogy teljesen máshol kötöttem. köttöttünk ki, mint ami az úti cél volt.. egyébként köszönöm a hozzászólásokat és a figyelmet :)

Lobo Marunga 2020.12.03. 20:05:39

@l.balays: Nem erre gondoltam. Simán el lehet tévedni bármilyen eszközzel, turistatérképpel is, meg a jelzéseket követve is. Volt némi él a kommentemben, de nem az eltévedés miatt, az nem gáz. Sőt, úgy még jobb... Személy szerint nagyon utálom az okostelefonnal túrázást. Értem én, hogy praktikus eszköz, de a túrázásnak arról (is) kellene szólnia, hogy kicsit kimozdulunk a civilizációból, kicsit elszakadunk a kütyüinktől. Erre most egyre többen túráznak okostelefonnal GPS-szel meg ilyenek. Ez engem zavar, akkor inkább vállaljunk be egy eltévedést. De ha nálad egy spontán dologról volt szó, akkor más a helyzet, pláne ha emellett ott van az eltévedés lehetőségének bevállalása. Így megvan a kilépés a komfortzónából, szóval oké. Úgyhogy hajrá!

l.balays 2020.12.03. 23:24:12

@Lobo Marunga: A telefonomon még a fényképezést sem tudom beállítani rendesen. :)
Sokan szeretik a geocachingot. Ahhoz is kütyü kell.
Most irom a következő bejegyzésem, ami szerintem elég érdekes helyet fog bemutatni, nem reklám, de holnap este szerintem megnyitom. Még valami 1 perces videót akarok hozzá összeollózni a felvételekből.
Illetve próbáltam megnézni a blogjait, kedves Lobo Marunga, de sajnálattal nem találtam írásokat..
A rám szakadéknál egyszer lemerült a telefon, majdnem ott ragadtam a két gyerekőccel egy este. Úgyhogy azért jó ha van az embernél ilyesmi már csak a biztonság kedvéért is. Egyébként az igazi valóban az lenne, térkép a kézbe és úgy kirándulni.

Lobo Marunga 2020.12.04. 07:51:00

A geocathing az más. Ott a játék része a kütyü.
Ami Lobo Marungát illeti, ő csak kommentel. :)

l.balays 2020.12.04. 16:39:05

@Lobo Marunga: Igen, láttam. Megnéztem néhány kommentet.
Kitettem az új posztomat, a Fót Sikátorpusztán található templomromról.
Kritikát szívesen fogadok, ugyanis láttam, "ki" van a kommentek mögött..

Lobo Marunga 2020.12.04. 17:27:02

@l.balays: Hé, ne már! Hogy láttad? Nem ér lebuktatni! :)

Ildikó Polecsákné Papp 2021.03.03. 00:49:13

@Lobo Marunga: Volt turista térképem, mégsem találtuk meg a vár/pusztapalota (?) romját anno... (még okostelefon előtti időszak), pedig még kérdezősködtünk is férjemmel Vpalotán.

l.balays 2021.03.03. 10:17:38

@Ildikó Polecsákné Papp:
hát ez nekem sem volt egyszerű, mondjuk én random mentem, bele a vakvilágba :)
süti beállítások módosítása