A régi Vörös-tó** (Nagyvázsony észak)
2021. december 10. írta: l.balays

A régi Vörös-tó** (Nagyvázsony észak)

Nyári kirándulásaim közül... Érdekelt a tó ami régi térképeken még szerepel ezért - hónapokkal ezelőtt - megkerestem és megnéztem.

A bejegyzésben a Vörös-tóról lesz szó, ami nem keverendő össze Vöröstó községgel. 

Vöröstó község Nagyvázsonytól dél-keletre, a régi - mostanra már kiszáradt, vagy kiapadt - Vörös-tó pedig Nagyvázsonytól északra található. Különös, hogy Nagyvázsonytól mindkét hely hozzávetőleg 2 km. távolságra fekszik, csak ellentétes irányban.

Kétszer is jártam a tónál, annyira érdekesnek találtam. A tó akkor tűnt fel, amikor térképeken a csepelyi templomrom után nézelődtem.

A Vörös-tó és környéke vállalkozó kedvű kirándulóknak is jó úti cél lehet, a terep könnyű, végig földutakon lehet közlekedni. A kirándulást részemről összekötném a csepelyi templomrommal, a templomrom közelében lévő régi kúttal, a régi Vörös-tóval, illetve Nagyvázsonnyal. 

A Vörös-tó mostanra már kiszáradt vagy kiapadt medre (a távolban a kép felső részében Nagyvázsony):

dji_0033.JPG

A tó szerintem a régi időkben fontos szerepet tölthetett be a környék életében.

Magyarország első katonai felmérésének térképén (1782-1785) a tó, a felette lévő piros kis kockák épületek, közvetlenül mellettük a térkép jelöl egy kutat is. Az "aschen hütte" felirat nyers fordításban "kőris kunyhó" - valamint keleti irányban a térképen Rudera felirattal és egy kis piros négyzettel a csepelyi templomrom van feltüntetve:

1_kat_felm_12.jpg

Az előző térkép részleten az is látható hogy Nagyvázsony felől abban az időben egy út vezetett közvetlenül a tó déli csücskéig.

A Vörös-tó medre egy másik szögből fényképezve, a nevét feltételezem a környékén lévő vöröses talajról kaphatta:

dji_0022.JPG

A Magyar királyság második katonai felmérésének térképe (1819-1869) a tavat már meg is nevezi:

2_kat_voros_to.jpg

Az előző térkép nagyobb változatban, áttekinthetőbben, a Vörös-tó a térképen Nagyvázsonytól északra - a tavat nyíllal összekötöttem a csepelyi templomrommal, ami légvonalban kb. 1,5 km-re van a tótól:

2_kat_nagyb.jpg

A következő képet akkor készítettem, amikor a csepelyi templomromnál jártam és a kép most pont passzol ehhez a bejegyzéshez.

A képhez előtte egy kis magyarázat, de feliratoztam is a képet. 

Az 1941-es katonai felmérés térképe jelöl a környéken egy kutat is, azt, aminek a helyét a képen is megjelöltem. Az a kút most is ott van egy füves sáv bozótos részén. A kút téglával van kirakva.

A kutat sajnos nem fényképeztem le - erről megfeledkeztem, valamint bele sem néztem, mert valamiért félek a kutaktól. Tehát azt sem tudom megmondani, van e benne víz, vagy egyáltalán milyen mély lehet..

Fénykép a csepelyi templomrom felől:

dji_0683b.JPG

Az 1941-es katonai felmérés térképe, ami jelöli az előbb említett kutat is (a tó mellett is jelöl kutat ez a térkép is):

1941_12.jpg

Találtam még egy képet a csepelyi templomromnál készült képek között, az átláthatóság kedvéért a képet feliratoztam:

dji_0686b.JPG

A Vörös-tó mellett jelölt kutat nem találtam meg, mivel ott olyan sűrű bozótos gócok voltak, hogy nem akadtam rá. Hogy a tó mellett az első katonai felmérés térképén még feltüntetett kút ott van e még valamelyik bozótosban, nem tudom.

A tótól észak-keletre van egy kis emelkedő, az emelkedő tetején pedig egy hangulatos, füves kis terület, ahonnan jól be lehet látni a környéket, ahol el is időztem vagy egy órát a napsütéses időben.

A képen az emelkedő annyira nem kivehető, de az előbb említett területet nyíllal jelöltem, ahová földút vezet (a tómeder a kép alsó részében):

dji_0016b.JPG

Az előző kép pont nem napos időben készült, ellenben ezen a már napsütéses képen látható, hogy mennyire vörös a talaj a tó körül:

dji_0032.JPG

A Habsburg Birodalom harmadik katonai felmérésének térképén a környék (1869-1887):

habs_3_kat.jpg

Katonai légifotó a tóról és környékéről (1979):

a_to_1979.jpg

A tó és környéke ortofotón:

orto_2.jpg

A Vörös-tóról hiába keresgéltem, arról semmilyen érdemleges leírást nem találtam, fényképeket szintén nem.

Viszont amit a mai napig sem felejtek el.. 

Második alkalommal (nyár) amikor elindultam vissza Nagyvázsonyra a tótól, ha jól emlékszem, este fél hat (vagy fél nyolc?) körül lehetett. Abban a pillanatban a nap besütötte a környéket és vörös volt minden, az egész környék vöröses színben pompázott, bámulatos és elképesztően látványos volt. Tehát nem véletlenül kaphatta a Vörös-tó a nevét. (Vajon a tó vize is vöröses színű lehetett valamikor..?)

Ha esetleg vadászok olvassák a környékről, biztosan tapasztalták már ezt a színpompát.

Le akartam fényképezni a vörös színekben úszó tájat, de mire összepakoltam a "technikát", elbújt a nap a felhők közé, így a fénykép elmaradt. Az egész mindössze néhány percig tartott. 

Amit még megemlítenék, a tónál az út mellett találtam egy értéktelen, rozsdásodó, nyélborítás nélküli kést, ami minden bizonnyal vadászé lehetett, mivel állati szőrök is voltak rajta. (Egyébként is tele van a környék vadászlesekkel.) A krómozott kés csak úgy világított a fűben, talán fent hagyhatták egy autó tetején és onnan eshetett le még régebben valamikor.

Fénykép a késről:

a_4.jpg

Vajon meddig létezhetett a tó ezen a helyen és mi tudható esetleg róla..?

Ha valaki tud valami érdekeset, információt, vagy történetet a régi tóról, fűzze hozzá megjegyzésben, mert semmilyen újkeletű, vagy régebbi leírást nem találtam hozzá (talán azt kivéve, hogy a tó körül van valami ritka növényfaj.)

Ha pedig valaki - csak úgy - kíváncsi lenne a nagyvázsonyi régi Vörös-tóra, most már megtalálja róla ezt a rövid leírást.

2021.12.10.

B.

Források:

katonai légifotó: fentrol.hu

Régi térképek: mapire.eu

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr2316779520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fhdgy 2021.12.11. 09:22:04

Tiszteletre méltó, amit csinálsz, még valamilyen szinten irigyellek is.

Ennek ellenére lenne egy kérdésem: mi az az erő, ami hajt?

cserepfalva 2021.12.11. 12:19:51

Nagyon jók ezek a posztok. Kikapcsolódás olvasgatni, majd alkalmanként felkeresni!

gigabursch 2021.12.12. 06:53:59

A tó elapadása mögött alighanem a Bauxit-bányászat áll.
Sok helyütt már visszatértek a vizek, talán itt egy kicsit magasabban van, ezért lassabb a folyamat.

Kár, hogy a napnyugtás képed nem született meg.

l.balays 2021.12.12. 12:40:58

@fhdgy:
Jelentkezem, főhadnagy úr! :)
Leköt, szeretem, néha kicsit kalandos is.. A térképeket nagyon szeretem, megtalálni azokat a helyeket, amik a térképen még rajta vannak, de most már többnyire nincs ott semmi, csak a múlt egyes nyomai.
Meg valahogy jó egyedül lenni néha a semmi közepén.
Nagyvázsonyi vártól északra van, volt ez a tó. Út vezetett hozzá, kút, kunyhó volt mellette, biztosan mozgalmas lehetett régen a tó és környéke.

l.balays 2021.12.12. 12:48:04

@gigabursch:
Bakonyban tapasztaltam egyszer hasonlót, Bátorkő vagy pusztapalota környékén a határban és az is kora este volt. Ott sem tudtam lefényképezni, mert ott meg lemerült már a cucc.

Megjegyzés a tóhoz Keszthelyről:
"Galambász komám. Sofőr volt. 73-84 ig. Ki volt száradva a tó.
Ő irta azt 73-84 ig ki volt száradva. Ott nőtt fel."

l.balays 2021.12.12. 12:49:29

@cserepfalva:
Köszi, majd benézel néha ha kedved tartja. :)
Kicsit néha vannak a posztokban fogalmazási problémák, de ha ez most sem zavart, sztem legközelebb sem fog. :)

Lobo Marunga 2021.12.12. 18:44:11

A kés nem teljesen értéktelen. Nagyon nem értek hozzá, de márkás darab. A nyelén lehet, hogy volt némi burkolat, de lehet, hogy gyárilag ilyen. Kis keresgéléssel találsz hasonlót a neten.

l.balays 2021.12.13. 18:31:58

@Lobo Marunga:
Nem baj, nincs jelentősége. Gazdája biztosan sajnálhatta,hogy elveszítette.

Lobo Marunga 2021.12.14. 07:53:10

@l.balays: Már csak azért, hogy ki ne dobd, jó lesz az még... :)

dr. Kandikó Csanád 2024.01.12. 23:23:34

Egy kissé megkésve, de szeretnék gratulálni a fantasztikus cikkhez!
A tó neve onnan származik, hogy amikor volt benne víz, az vöröses volt a környező talaj miatt.
Még bő egy évtizede is volt olyan, hogy nagyobb esőzések után megtelt a medre, s helyi lurkók "heccből" kijártak oda fürdeni, télen pedig korcsolyázni - már ha volt fagy és víz.
A tó vize a környező bányák megnyitását követően apadt el, hasonlóan az Eger-patak/Vázsonyi-séd hozamcsökkenéséhez.
A tavat a helyiek egyébként Vízvörös-tónak is nevezték, s nevezetes volt arról, hogy sok gázlómadár tanyázott arrafele.
Egyébként a környező bozótos területen sok madár fészkel a mai napig.
Ha a hasonló nevezetességek érdekelnek, szívesen állok rendelkezésre, vannak még elfeldett romok és tavak, gátak a környéken! :)

l.balays 2024.01.13. 20:26:15

@dr. Kandikó Csanád:
Köszönöm. Nem cikk, hanem összeállítás. De a téma az szerintem is jó.
Köszönöm szépen a hozzáfűzött érdekes és új információkat, mivel nem igazán lehetett a helyről adatokat találni.
A kést néhány hónapja egy erdőben elvesztettem, legközelebb más fogja megtalálni. A kés lassan beutazza a fél országot. :)
süti beállítások módosítása