Előszó, utólagos kiegészítés (2024.03.10):
Mindenképpen meg kell említeni, hogy a bejegyzésben szereplő romokat illetően az is felmerülhet, hogy nem pusztatemplomról lehet szó, hanem a rommaradvány a Sicambria-Óbuda-Attila Király Városa Piliskutató Csoport vezetőjének kutatásai alapján és meggyőződése szerint Lodomér esztergomi érsek várának és tornyának maradványa, melyek régebbi hadmérnöki metszeteken is fel vannak tüntetve és azokon láthatóak, továbbá a romoknál talált holttest a megkínzott macsói bán lehet, akit nem a Margitszigeten öltek meg, hanem a Szűz Mária szigeten.
-----------------------
Ezt a helyet - illetve "romokat" - mindenképpen meg kellett néznem.
Még nyáron jártam a romokra ráépült háznál. Nem volt könnyű odatalálni, a navigáció állandóan félrekalauzolt és elirányított, sokszor elvesztem a környékbeli gyalogösvényeken és zsákutcákban. De végül meglett.. (szerencsére a google térkép is jelöli).
A helyszín Békásmegyer, Dunapart.
A középkori (Árpád-kori) pusztatemplom romjainak környéke azóta kiépült, a dunaparti templomromra később nyaraló épült, körülötte jelenleg teniszpályák vannak és kerékpárút a patak mellett. Kerékpározók, kocogók, sétálók, nap mint nap ott mennek el mellette.
A szóban forgó templomrom Magyarország első katonai felmérésének térképén is fel van tüntetve (1782-1785):
A templom egykori Árpád-kori pusztatemplom, a középkori Kissing település temploma volt.
Kissé távolabbról, alig kivehetően - a pusztatemplom falmaradványa a kép közepén (a villanyoszloptól jobbra) a ház tetejéből kinyúló faldarab, rajta kéményekkel, a mellette lévő egyik teniszpályán éppen teniszeznek (2021 nyár):
"Györffy 1973. 317.: „A mai békásmegyeri határ északkeleti sarkában, ott ahol a budakalászi patak a Dunába torkollik, egy XIII. századi pusztatemplom romja emelkedik.
XVIII. századi térképeken Kissing templomaként van feltüntetve.... Árpád-kori múltjára enged következtetni, hogy 1326-ban faluként említik." (1)
A templomromot több régi térképen is megtaláltam, (a térképekből majd beemelek néhányat).
Térkép részlet 1799-ből (szerző Karpe, Michael), ami a templomromot megnevezi és Rud.Eccl.Kissing néven jelöli:
Rómer Flóris 1863-ban járt a templomromnál, amelyről rajzokat is készített. Jegyzetei szerint 1863. augusztus 15-én látta és rajzolta le a templomromot.
Rómer Flóris által készített alaprajz a templomromról, a rajzon megjegyzéseivel:
- kép forrása: D. Matuz Edit: Adatok Rómer Flóris kéziratos hagyatékából Pest-Buda középkori történetéhez - (2)
A pusztatemplom romjait később egy egyetemi professzor (nem mellesleg kórboncnok) hobbirégész, Arányi Lajos is lerajzolta.
Arányi Lajos 1876-ban készült rajza a békásmegyeri pusztatemplomról:
- kép forrása: D. Matuz Edit: Adatok Rómer Flóris kéziratos hagyatékából Pest-Buda középkori történetéhez - (2)
Az előző rajzhoz viszonyítva, a templomrom mostanáig megmaradt, házba beépített falmaradványa, kémények és egy antenna társaságában:
A templom romjait a gőzhajókról is lehetett látni 1870 körül, akkor még megvolt 11 és fél méter magas tornya is:
"Rómer F.:
Régi Falképek Magyarországon. Magyarország régészeti emlékei IH. Bp., 1874. 100-101.:
„Azon pataknak a Dunába való omlásánál, mely Kalász- és Békásmegyer közt a határt képezi, déli szögleténél, a mély árok partján, mintegy 100 lépésnyire a Dunától áll egy rom, melyet a dunai gőzhajókról annál inkább lehet látni, mivel a sajátságosan a szentély fölött emelkedő és bár nem egész, mégis 36' magas tornya igen feltűnő. Az egyhajójú, szentélyben egyenes záradéka romfalai többnyire terméskőből készültek, míg a külső szögletek more italico faragott kövekből rakattak." (2)
"...A régi czinterem kerítő falának nyomai köröskörül tűnnek fel, csak az északi oldalon hiányoznak, mert a vízárokba omlottak.... (2)
Az előző leírásban szereplő patak - jelenleg Barát-patak - Dunába ömlő torkolata, az egykori pusztatemplom helye és környéke a Duna felől fényképezve, egy elképzelt gőzhajó kéménye füstjének magasságából:
(Az előző képen a templom romjait rejtő épületet és az abból kimagasló romfalat a kék teniszpályák között kell keresni, meg lehet találni.)
1930 körül a telket a templom romjaival Benárd Ágoston vásárolta meg, aki a templom még meglévő romjai köré nyaralót épített. (Benárd Ágoston keresztényszocialista politikus volt, a trianoni békeszerződés egyik aláírója).
1934 körül a templom romjait jelentéktelen romnak ítélték és annak elbontásáról rendelkeztek. A még fennálló falainak felhasználásával épült "belőle", vagy köré nyaraló. (3)
Térkép részlet 1939-ből, amelyen a Fővárosi Közmunkák Tanácsa a templomromot már "Benárd nyaraló"-ként tünteti fel:
A pusztatemplom abban az állapotában, amikor Benárd Ágoston 1930 körül a romokat átvette és mielőtt még nyaralót épített volna köréjük:
- a két kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
Az előző képeken a rom falain kisebb nyílások láthatóak.
Az északi falon magasabban lévő nyílások a templom hajójában előzőleg álló halászkunyhó tetőgerendái számára szolgáltak.
Ellenben az embermagasságban lévő nyílások feltehetőleg lőrések voltak, amik valószínűleg a török korban készülhettek, amikor már a templom rommá vált. (4)
A fák falevelei mögé bújva a romokat rejtő épület és ami a templomromból mostanra megmaradt, mellette a kerékpárút és a Barát-patak kiépített árka:
Ha nem vásárolta volna meg a telket a romokkal együtt Benárd Ágoston, akkor az is lehet, hogy hírmondó sem maradt volna mostanra a romokból, ugyanis a templomrom köveit a békásmegyeri lakosság előszeretettel hordta el.
Rómer Flóris és Arányi Lajos még látták a templom romjainak tornyát is. (A torony a szentélyre volt ráépítve.) (4)
A pusztatemplom állapota, már a Benárd-villa hozzáépítésével:
- Kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
Néhány részlet a templomrom körüli ásatások régi anyagaiból:
A templomromnál 1898 novemberében már ásatott Nyizsnyánszky István, a hajó szentély felőli oldalán. (4)
Ami érdekesebb - Garády Sándor a templomromnál történő ásatási anyagainak leírásaiból, aki 1933-ban végzett ásatásokat a pusztatemplomban:
"Békásmegyeren, a Puszta-templomnál a Főváros megbízásából két ízben végeztem ásatásokat. Először 1930. szeptember 13-16. között Tóth Gergely földjén, másodízben 1933. szeptember 11-16. között a vele északon szomszédos Puszta-templomban és a hozzá tartozó területen, amely Benárd Ágoston tulajdona."
"...A templomhoz ma a tulajdonos nyaralója van hozzáépítve, körülötte pedig udvara és melléképületei. A Duna mentén, a parttól kb. 70 lépésnyire egy magaslaton fekszik..." (4)
Fej nélküli férfitetem a szentélynél:
"Az ásatást a szentélyben kezdettük meg. A szentély talajának felső részében szerte szórt cserép- és csontdarabok mutatják, hogy azt már valamikor feldúlták. A szentély északi falától 1-06 m távolságra, a padlószinttől 1 -53 m mélységben koporsó nyomai között egy fej nélküli férfitetemet találtunk." (4)
A pusztatemplom szentélyénél talált fej nélküli férficsontváz:
- Kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
A levont következtetések szerint a tetemet fej nélkül temették el, mivel a koporsóba a feje eleve nem fért volna el.
18 koporsószeg volt a tetem mellett, ezek közül az egyik a koporsón keresztül a test bal-könyökizületébe volt beverve.
A tetemen kardvágások nyomait találták, brutális halála lehetett. Életének utolsó perceiben összevagdalták és összeszurkálhatták.
Bartucz Lajos tanár véleménye és megállapításai a tetemről:
"»Feltűnik mindenekelőtt a baloldali combcsont testének külső oldalán lévő 25 m/m hosszú, felülről lefelé, hátrafelé rézsútosan haladó, életben elszenvedett kardvágás nyoma. Egy második kardvágás hátulról érte kissé rézsútos irányból balfelől s a jobb lapocka vállnyujtványába 15 %-re behatolt. E vágások nem voltak halálosak.«
»Megállapítható azonban, hogy egyénünket egy harmadik, rendkívül erős kardvágás is érte, melyet szintén hátulról, de a háti síkkal paralell. .. kapott nyaktőbe oly módon, hogy a kard a 3-ik nyakcsigolya tövisnyujtványától merőlegesen lefelé haladva, a lefelé sorban következő nyaki, majd háti csigolyák tövisnyujtványaiból mind nagyobb szeletet levágott s az 5-ik háti csigolyáig behatolva nemcsak a két lapocka mediális részét szelte le, hanem ott már a gerincvelőbe is belevágott s így feltétlenül halálos volt.«
»Ezeken felül szúrás vagy vágás érhette az 5—7 nyakcsigolya között is.« (4)
A megölt férfit a levont következtetések alapján lefejezhették és fejét diadaljelvényként fejthették le a holttestről:
"»Abból, hogy az első két nyakcsigolya a koponyával együtt hiányzik, nagy valószínűséggel arra következtethetünk, hogy a már halott vitéz hullájáról utólag fejtették le a fejet diadal jelvény gyanánt...«
»A csontok antropológiai vizsgálata tehát azt bizonyítja, hogy a legnagyobb valószínűség szerint orvul megtámadott, vagy menekülés közben utolért s többek által összekaszabolt fiatal magyar vitéz holttestével van dolgunk.«" (4)
A pusztatemplomnál talált serlegek és tál:
- Kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
A templom mellett ásás során előkerült reneszánsz-kori feliratos tábla töredéke:
- Kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
Ezen kívül egyéb dolgokat is találtak az ásatások során, de a fentieket tartottam leginkább érdekesnek kiemelni.
A mostani Barát-patak északi partján egykori római őrtornyot említenek:
"A patak északi oldalán elterülő dombon egy római őrtorony állott. Ennek köveit használták fel a patak déli oldalán állott templom építéséhez. Ragaszkodtak a korábbi római településhez, de átjöttek a déli oldalra, mert így az összeköttetést, közlekedést megkönnyítették a megyeri rév körül keletkezett teleppel." (3)
A templomrom alaprajza a hozzá épített villával, tőle balra kutatóárkok feltüntetésével:
- Kép forrása: Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén -
"Az oklevelek szerint királyi kápolna volt. A hódoltság idején kezdett pusztulni, de feltehetően a XVIII. században helyreállították és használták. A XVIII. század végén a XIX. század elején végleg elhagyottá vált és fokozatosan omladozni kezdett." (3)
Kép a romokról és a köré épült "villáról" (1938) - ez volt az a kép, ami alapján felkerestem a templomromot:
- Kép forrása: BTM Vármúzeum -
Pontosan nem tudni, ez a kép mikor készült:
- kép forrása: Sashegyi Sándor: helytelen adatismertetesek obuda helyrajzi torteneteben (3) -
Az előzőhöz hasonló képem nekem is van (2021 nyár):
Régebbi fénykép a romokat rejtő épületről (talán 2020 ??) - (Kolozsi Ádám fényképe):
- Kép forrása: Kolozsi Ádám: Árpád-kori templomromok a pünkösdfürdői üdülőben -
Azóta szembetűnő a változás - kép amikor ott jártam (2021 nyár):
A templomromot több régi térkép is feltünteti, ezek közül néhány:
1778 (Kneidinger, Andreas):
Szintén 1778-ból (Kneidinger, Andreas):
A Magyar Királyság második katonai felmérésének térképén éppen csak egy piros folt a térképen (1819-1869):
1859 (Erhárd Ágost főmérnök):
1885 (Véver Sándor, Phlal Gyula)- a térképen közelebbről a templomrom ábrázolása:
A Habsburg Birodalom kataszteri térképén (1885) a templomrom:
Az 1941-es katonai felmérés térképe "R" mint ruine jelöli, L alakú romjelzéssel:
A templomrom a google térképen is fel van tüntetve mint Kissing templomrom (még teniszpályák nélkül):
Az objektum és a környéke 1963-ban készült katonai légifotón:
Légifotó 1978-ból, ekkorra már jobban kiépült a környéke és a Dunapart is:
Még egy utolsó kép:
"1946-ig a Fodros utcát Kissing utcának nevezték." (3)
Templomromok kedvelőinek ajánlom felkeresni a helyet, én semmiképpen nem hagytam volna ki, nem tudható, meddig lesz még így látható.
Talán meg kellett volna kérdeznem, megnézhetem e belülről is az épületet. Onnan is jó lett volna egy-két kép...
2021.11.04.
B.
---
Források:
(1) Tari Edit: Pest megye középkori templomai
(2) D. Matuz Edit: Adatok Rómer Flóris kéziratos hagyatékából Pest-Buda középkori történetéhe
(3) albaregalis.hupont.hu/114/helytelen-adatismertetesek-obuda-helyrajzi-torteneteben
(4) Garády Sándor: Ásatások a békásmegyeri ú.n. puszta-templomban és mellékén
Régi térképek: mapire.eu
Egyéb térképek: hungaricana.hu
Légifotók: fentrol.hu