Letűnt helyek nyomán - A "major" // 2. rész
2021. február 08. írta: l.balays

Letűnt helyek nyomán - A "major" // 2. rész

- A "major" blogbejegyzés folytatása -

A "major" blogbejegyzés folytatása - 2. rész

Az első részt aki nem olvasta volna, itt: A "major"

Azóta egy kis változás. Közben megjött a múzeumtól emailban a válasz, aki ennél szeretné rögtön kezdeni, a bejegyzés alján megtalálja.

Ebben a mostani, 2. részben a régi Bertalan major területén lévő egykori iskola és környékéről lesz szó, amit a múltkor nem néztem meg. Illetve kutakodás a térképen közben beazonosított templomrom után, kisebb területbejárás és fémkeresőzés egy múzeum két illetékesével.

Az iskola azért, mert mellette található a templomrom, valahol a föld felszíne alatt és a volt iskola épületéhez lehet igazodni. Ettől függetlenül a régi iskola is hasonlóan érdekes, nem sok maradt belőle.

Az egykori iskola a szántóföldben lévő fás, füves kis szigeten a bokrok mögött volt, a templomrom pedig mellette a szántóföldben van valahol:

20210202_134907.jpg

 Előzmény röviden:

Az előző részben látogatást tettem - most már elárulhatom - Albertirsa és Tápiószentmárton határában lévő egykori Bertalan majornál, amivel kapcsolatban utalás volt arra, hogy ott Árpád kori temető és templomrom található, amiről majori tanítók tettek említést még 1950-ben, amit Hídvégi Lajos ceglédi tanár jegyzett le akkor. A temetőt az akkori major területén valóban jelölik régi katonai térképek.

Miután akkor onnan hazatértem, másnap egy régi kataszteri térképen posztírás közben rábukkantam a középkori templomromra, amit a major területén jelöl a térkép és amire az utalás vonatkozott. Úgyhogy meglett a templom...  

A térképen megtalált régi templom, amit az iskolától az út irányában jobbra jelöl a térkép:

a_templom.jpg

A továbbiakban : A régi iskola és környéke

A képen pirossal bekarikázott részen volt egykor az iskola, ahová a szántóföldön keresztül lehetett most eljutni:

dji_0429_1.JPG

Az iskola az 1941-es katonai térképen jelölve a temetővel együtt:

qq.jpg

Felülnézet, oldalszögből, a rég iskola alapjai ha jobban megnézzük a képet, ki is rajzolódnak a középső részen. Bal oldalon a felső sarokban összehordott betontömbök, a jobb felső sarokban egy vadászles:

dji_0551.JPG

A régi iskolának ma már csak az alapjai és annak körvonalai látszanak, amiből mostanra fák nőttek ki:

20210202_134155.jpg

20210202_134023.jpg

A megmaradt alapfalak egy részének mohás téglái:

20210202_134001.jpg

Egykoron szép lehetett, tanítás és mozgalmas élet volt itt, még az 1960-as években is (a képen balra volt az iskola, az udvar a térkép alapján a képen nagyjából pont középen lehetett):

20210202_133904.jpg

Betontömbök egy kupacba rakva:

20210202_134122.jpg

Egy felülnézeti kép, ezen is látszódnak a régi iskola körvonalai:

dji_0523.JPG

Még egyszer a régi Habsburg birodalmi kataszteri térképen az iskola és a templom elhelyezkedése (a templom az iskolától jobbra van feltüntetve a térképen)

regi_iskola2.jpgA terület hasonló szögből, mint a régi térképen, az iskola épületének "L" alakú körvonalai kivehetőek a növényzet között:

dji_0542.JPG

További érdekessége a helynek, hogy ez a major régebben Blaskovits major volt, ahol a temető, a régi iskola és a templomrom is található. Annak a Blaskovich Bertalannak, illetve a sarjának Blaskovich Ernőnek a birtoka, aki a Kincsem csodakanca tulajdonosa is volt. (Blaskovits major, Bertalan major - Blaskovich Bertalan)

A régi térképen Blaskovitsnak van írva.

("Kincsem többszörös díjnyertes, Magyarországon tenyésztett, angol telivér szülőktől származó versenyló, a magyar lósport és lótenyésztés büszkesége. Magyarországon „a legyőzhetetlen csodakanca” névvel, Európa többi részén pedig a „Hungarian miracle” és a „Hungarian wonder” „Wunderstute” titulusokkal illették.") - wiki.

A későbbi Bertalan major egy XIX. századi katonai térképen, még mint "Blaskovits" major:

kep_2021-02-08_000537.png

De térjünk vissza a régi iskolához és a templomromhoz:

A régi iskola környéke legalább annyira veszélyes, mint a régi major területe (később egy kutat is találunk, itt is).

Régi épülethez tartozó beszakadt mélyedés a fűben (próbáltam elkerülni):

20210202_134221.jpg

Valaminek a betonpereme növényekkel betakarva:

20210202_134042.jpg

A templomrom a fentiek alapján nagyjából ezen a helyen lehet valahol:

dji_0520a.jpg

A templomok körül a középkorban egyébként is jellemző volt a temető, amit ebben az esetben is jelöl a régi katonai térkép.

Miután innen hazamentem, utánanéztem, de a térképen megtalált és mondhatjuk, hogy a fentiek alapján beazonosított templomról semmit sem találtam. Vagyis igen, azt, hogy eddig még nem volt beazonosítva.

Több egyéb helyet is említenek, de ezt az egyet kiemelem, mivel konkrétan most erről van szó:

1.jpg

Az előző említéshez az alábbi kísérőszöveg tartozik:

2_1.jpg

Akkor most előkerült. Részemről teljesen bizonyos vagyok benne, hogy a középkori említett templomra, vagyis annak helyére rátaláltam, ezt alátámasztják a térképek, a fényképek és a rendelkezésre álló összevetett adatok és említések. 

Próbáltam a templomromra utaló további nyomokra bukkanni... A felülnézeti és áttekintő képeken nem igazán rajzolódik ki igazán olyan, ami értékelhető lenne. Még az is lehet, hogy a füves területen lehetett régen a templom, vagy talán a vadászlesnél, vagy tényleg az út irányába a mostani szántóföld területén:

dji_0585.JPG

Valahol itt:

20210202_133500.jpg

Az út és a kis "kocka" közötti szántóföldes részen:

dji_0537.JPG

A szántóföldön sem találtam semmit azon a helyen, ami számításba vehető volt, bár sok volt az elszórt kőtörmelék, amit széthordtak a munkagépek szántáskor, de többnyire téglák voltak. Ezek lehettek akár a régi major és iskola épületeinek törmelékei is, mint pl. a következő képen:

20210202_133539.jpg

A templomrommal kapcsolatos néhány képet feltettem egy facebook csoportba, ahonnan idézek az egyik szakértői hozzászólásból, ami a leglényegesebb volt számomra és szintén bizonyosságot adott, hogy bizony megtaláltam a templomot:

"Sajnos a templom azonosításához további igen alapos (levéltári, birtoktörténeti) kutatásra lenne szükség, ami rendkívül időigényes és türelmet, hozzáértést igénylő dolog. A fentebb felvetett lehetőségeken, mint esetleges kiinduló pontokon túl nincs további ötletem. Mindenesetre további konkrét feladat a mielőbbi szakszerű régészeti azonosítás (terepbejárás, leletbegyűjtés, azok korhatározása, mindez nagyobb költség nélkül) és a rablóásatásoktól való védelem, folyamatos megfigyelés."

"A környék elpusztult települései közül leginkább Vikcse jön szóba (Magyarország középkori településeinek és egyházainak topográfiai adattára V. 657., Szeged, 2019.), amelyhez 1592-ben Puszta Lorand, Bercel és Tápiószentmárton községek helyzetét viszonyították. Az említett Puszta Lorand (Velics-Kammerer II. 671.) egyelőre semmivel nem azonosítható, Lenc pedig az albertirsai határ déli részében helyezkedhetett el, ha egyáltalán középkori település volt. Ez utóbbira semmilyen írott forrás nincs, mindössze Hídvégi Lajos feltételezésére vagyunk utalva, aki itt egy templomromot említett. Vikcse falura ellenben több középkori feljegyzés van 1345-től."

A fenti két hozzászólást Tímár Pétertől kaptam, aki a Magyarország középkori településeinek és egyházainak topográfiai adattárának szerzője, akinek ezúton is köszönöm a megtisztelő figyelmét. 

(A megjelent műről itt lehet olvasni: evangelikus.hu)

A templom XIX.századi térképen jelölve az akkori iskola mellett:

a_templom.jpg

Térképkulcs régi katonai térképekhez (az első jel vonatkozik ide, a templom küszöbe ez alapján még mérési pont is volt)

aaa.jpg

Három régészeti dolgokkal foglalkozó ismerősömnek is jeleztem a dolgot, egyiküknek rendelkezésére bocsátottam az összes adatot és fényképet, aki emailban értesítette az egyik illetékes múzeumot, ahonnan azóta még nem jelentkeztek.

Addig is megkerestem egyik kollégámat, akivel régen együtt dolgoztunk és mint kiderült, aktívan régészkedik.

Neki is elmondtam mire akadtam és mivel engedéllyel rendelkeznek az adott területre is, megbeszéltünk egy időpontot és kivezettem őt és egy társát az egykori Bertalan majorhoz, ahová egy lelőhelyről érkeztek.

20210207_145743.jpg

Megmutattam nekik, nagyjából mi hol van, illetve hol lehet, ezt követően átnézték a területet.

A szakemberek munka közben:

20210207_140437.jpg

 Vélhetően darázskő törmelékek, ahol a templomrom sejthető:

20210207_140944.jpg

20210207_142356.jpg

Találtak fém pipakarimát, palaszegeket, vadászok által elvesztett sörétes töltényt, letört ekevasat, egyéb traktor alkatrészeket.. stb.

Letört ekevas darabja:

20210207_142629.jpg

A terület veszélyességéhez egy újabb adalék, szintén egy mély kút a talajszinttel egy magasságban a fű között a régi iskola mellett, amibe akárki beleeshet aki nem veszi észre:

20210207_143728.jpg

Több mint rémisztő, én bele sem mertem nézni. Mondták nekem, kb. 10 betongyűrűnyi mély.. Beledobtak egy követ, ami az alján vízben csobbant. Félelmetes. 

Botokkal jelöltük a kutat:

20210207_144032.jpg

20210207_144012.jpg

Felülnézeti képen is látszik a kút, utólag kerestem meg rajta, előzőleg fel sem tűnt:

dji_0555.JPG

A kút 1-es számmal jelölve, valamint látszik a bejegyzés elején lévő képen látható beszakadás is, amit 2-es számmal jelöltem, ami talán pince lehet (középen és jobbra az iskola épület alapjai)

dji_0606a.jpg

A keresés meglepő eredménnyel zárult. Nem találtak semmit. Még csak cseréptöredékeket sem.

A kollégámat kértem, hogy jelezze ő is illetékes helyen a templomromot. Úgyhogy a templomot már mindenki jelezte, csak én nem. :) Már abban sem bízom, hogy ez egyáltalán valakit érdekel.

Kőszobor, vagy hasonló még lehet az alapjai között, ami nem fémből van.

A kérdés továbbra is nyitott: Hol helyezkedik el és hol volt a templomrom pontosan ezen a most már leszűkített területen?

Említést tesznek róla. Régi kataszteri térkép jelöli. A major stimmel. A temető stimmel. A kút (a másik kút, ami a térképen van és amit az első bejegyzésben említek) és a régi iskola szintén stimmel. Néhány darázskő a szántásban is erre utalhat...Tímár Péter szakértői hozzászólása szintén..

Kollégám azt mondta, nem fogják feltárni, hanem legfeljebb csak megjelölik, hogy itt lehet. Mindegy, egyelőre várok, képeket, elérhetőségemet továbbították a múzeumnak. Sőt, még a terület átvizsgálására is intézkedtem, tessék. Már csak az lenne hátra, hogy fogok egy ásót és kiásom. :)

Részemről biztos vagyok benne, hogy rátaláltam egy középkori templomromra, vagyis annak helyére. Ez 100%.

Nem akarom hinni, hogy ez az egész végül egy blogbejegyzésben kimerül.. Márpedig a templomrom itt van.

A bejegyzés készült:

2021.02.08.

B.

KIEGÉSZÍTÉS:

Közben, a posztírást követően emailban megjött a múzeumtól ismerősömnek a válasz:

"A megküldött adatok alapján semmi nem utal arra, hogy Árpád-kori templom lenne."

Rendben. Aki elolvasta a két posztot, mindenki döntse el maga, mit is gondol. Továbbra is tartom magam ahhoz, hogy ott van a templomrom. Úgymond a gyanút a fentiek mindenképpen megalapozzák, de mégis, honnan tudnák, hogy nem az, ha nem is nézték meg? Persze gondolom ha ezüst tálat, vagy valami érméket találtam volna véletlenül, rögtön más lenne a helyzet. Pár száz éves templomrommal a föld alatt meg minek foglalkozni.

Pár hete beszélgettem egy régésszel, aki az országban több feltárást vezetett. Elmondta, hogy mennyire az üzletre és az anyagi haszonszerzésre épül már ez az egész. (Nyilván sok kivétel van, de úgy általában.)

Amit én gondolok, az pedig az, hogy mindenki magának akar találni valamit, gyalogolnak át egymáson az emberek, a saját érdekeik szerint. 

Úgyhogy a válasz alapján az egész érdektelenségbe fulladt, amit jól éreztem. Nem lepődnék meg rajta, ha esetleg valaki pár év múlva ismét felfedezné a templomromot. De engem ez már nem érdekel, azért tervezek hasonló posztokat, ha éppen úgy adódik, már van is egy, amit majd leírok, amint lesz rá időm.

De a  bizalom az ugrott. :)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr4516413596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2021.02.09. 14:42:19

Csak azt írták, hogy nem Árpád-kori.

l.balays 2021.02.09. 16:51:39

@Lobo Marunga:
ez is igaz :) tényleg.
ha pár éven belül megnézi valaki esetleg, már jó
és ha egy régebbi templomra épült ez a templom, ami többször előfordult más esetekben?
elnézést kérni nem esik nehezemre, ha esetleg félreértettem valamit

l.balays 2021.02.09. 17:02:05

@Lobo Marunga:
Ok, éles lett a vége, szemrehányó, már bánom, lehúzza a posztot is.
De általában a megérzéseimre hagyatkozom.
Ha változik valami, majd jelzem, utólag bele nem javítok, már így marad, nem szépítgetem, amit leírtam, akkor éppen ez volt bennem.
A kutat egy vadász javaslatára majd emailban jelzem az önkormányzatnak, hogy ha lehet, fedjék le.

Lobo Marunga 2021.02.09. 18:02:56

@l.balays: Tényleg ijesztő, hogy ilyenek vannak, és hány lehet még...

huleaks 2021.02.09. 19:54:53

Ezekbe a kutakba esetleg egy mágnest leereszteni?

l.balays 2021.02.09. 20:07:36

@huleaks:
Ez ott nekem is eszembe jutott, mondtam is a két srácnak, a kocsiban volt egy csak kötél nem volt, ha jól emlékszem.
Én nagyon félek ettől én biztos nem fogok ott mágnesezni, sem kimenni már.. :)
Aznap este alig tudtam elaludni, mindig az jutott eszembe, kislányommal megyek valahova és beleesik egy ilyen vacakba, miközben nyugodtan mászkál a fű között és esetleg a telefonját nyomkodja. Nagyon észrevehetetlen volt.

gigabursch 2021.02.11. 08:27:12

Ez izgi volt. Szép munka.

A fát ilyen esetben mindig gulába rakd, mert a laposra ráfut valami szulák és végképp láthatatlan lesz, azaz még veszélyesebb.

l.balays 2021.02.11. 08:53:56

@gigabursch:
hm, oké, köszi :) nekem is az volt :)
a kútra a srácok tették az ágakat, mondtam nekik, ha eltakarja a fű, akkor baj lesz
de jeleztem másnak is, emailban, hogy ott van ez a kút, vigyázzanak
a gúla eszembe sem jutott
süti beállítások módosítása