Letűnt helyek nyomán 1. - A "major" -
2021. február 01. írta: l.balays

Letűnt helyek nyomán 1. - A "major" -

- egykoron iskola, középkori temető és templomrom(?) - egy régi major területén

"Letűnt helyek nyomán" olyan helyek vonatkozásában tervezek majd folytatólagos bejegyzéseket, amelyek nemhogy kevésbé, hanem szinte egyáltalán nem ismertek és amik után kutakodtam egy kicsit.

Lesznek benne temetők, régi települések, templomromok, egyéb érdekes, valamilyen szempontból mindenképpen jelentőséggel bíró régi, letűnt helyek.

Ebből az első bejegyzésből nagyjából ki is fog derülni, mire lehet majd számítani ebben a témában és ami nekem egy blogbejegyzés, lehet, hogy más esetleg érdeklődéssel olvassa. 

Néhány hónappal ezelőtt olvastam egy említést, ami a következő volt:

„A fennsíkon, a Bertalan majorban Árpád-kori temető és templomrom van (majori tanítók adatközlése, 1950). "

Ekkor csillant fel a szemem, majd ezt követően kezdtem el kutakodni a hely után, előbb leírásokban, majd régi térképeken, míg végül sikerült beazonosítanom hol is található. Ezután elmentünk és megnéztük, bejártuk a területet, ami félelmetes volt. Ismerősömnek mutattam utólag a képeket, aki azt mondta, "olyan a hely, mint egy horror filmben."

A települést - aminek a határában található - nem nevezem meg, de szerintem megállapítható, ha valaki jobban utána akar nézni a bejegyzés alapján. // És a poszt végén megtalálom a templomot is, éppen az előbb...// 

Az egykori Bertalan major területéből egy részlet, mostanság:

20210123_142625.jpg

Először nézzük meg a helyszínt régi térképeken, melyek alapján be lett azonosítva:

A Magyar Királyság (1819-1869) Második katonai felmérésének térképén a hely még mint "Blaskovits major" van feltüntetve:

1809.jpg

A Habsburg Birodalom (1869-1887) Harmadik katonai felmérésének térképén "Felső tanya"-ként szerepel és itt már fel van tüntetve a temető is, amit kereszttel jelölnek ( pirossal bekarikáztam), valamint a térképen a kereszt - vagyis a temető - mellett közvetlenül jobbra egy kicsit feljebb egy kút megjelölése is látható (gémeskút jel):

y.jpg

Az előző térkép rávetítve a mostani google térképre (a keresztet pirossal, a kutat feketével karikáztam be):

bb.jpg

Magyarország katonai felérésének térképe (1941), ekkor már mint Bertalan major, illetve itt iskola is fel van tüntetve a területen, a kereszt - vagyis a temető - itt is szerepel, ami itt is egyezést mutat a majori tanítók 1950-es említésével, a major területén lévő temető kapcsán:

qq.jpg

ww.jpg

Google térképen a terület jelenleg:

google_2.jpg

Az egykori Blaskovits major, majd Felső tanya és később Bertalan major területe ma kietlen, elhagyatott terület, oda kihordott szemétkupacokkal.

Áttekintő és összehasonlító kép a területről:

dji_0429.JPG

A kutat is megtaláltuk a területen, amit a régi térképek is már jelöltek:

20210123_134706.jpg

A kútba félelmetes belenézni, még így posztírás közben is:

20210124_100835.jpg

Egy felülnézeti kép, amin a kutat pirossal karikáztam, a temető nagyjából behatárolt helyét fekete kereszt alakzatokkal jelöltem, de szerintem az út is keresztbe megy a temetőn:

dji_0291b.jpg

Az előző felülnézeti  kép, fekete fehérben:

dji_0291.JPG

Templomra, vagy templomromra utaló jelzést ellenben nem találtam egyetlen elérhető térképen sem, de talán kápolna is lehetett, de a templomromokat sem szokták minden esetben feltüntetni.

Még egy áttekintő kép a területről, egy sűrű bozótos is található rajta, valamint a kép felső részében a bozótos felett megmaradt épületelemek vannak, (a bozótostól balra eső területen kacskaringós járműnyomok, oda nem mentünk be ) 

dji_0441.JPG

Az egykori Blaskovits majorhoz, a későbbi Felső tanyához és Bertalan majorhoz vezető út ( jobbra a fák és a bozótos már a régi major területe):

20210123_134059.jpg

A terület egyenetlen, buckás, süppedős, tele kövekkel és beton elemekkel, több helyen is szemétkupacokkal, lerakott törmelékkel. 

20210123_135814.jpg

Az út mellett, a térképek alapján az egykori temető vélt területén a fűben néhol csontdarabok voltak, amit ellenben a régi major többi részén már nem tapasztaltunk:

20210123_134406.jpg

20210123_134505.jpg

20210123_134531.jpg

A kút melletti terület, a földben betonelemekkel, valamint néhány helyen kövek és téglák a fű között:

20210123_134755.jpg

20210123_134817.jpg

20210123_134842.jpg

20210123_135017.jpg

A sűrű bozótos, ahová nem mentünk be és nem is ajánlott bemenni, lehetnek mélyedések, gödrök, talán pincék is, ahová akár be is lehet szakadni:

20210123_135810.jpg

Fiammal voltam kint először, akinek mondtam, maradjon le tőlem és kizárólag a nyomomban jöjjön utánam. Előzőleg nem is gondoltam, hogy még akár veszélyes is lehet. Nem is sokat mászkáltunk, éppen csak végigmentünk a területen.

A bozótos mögött régi épületek maradványai:

20210123_142228.jpg

20210123_142332.jpg

20210123_142529.jpg

20210123_142313_1.jpg

Betonból készült, feltehetőleg itatóvályú, ilyenből több is volt:

20210123_142714.jpg

Egy tátongó lyuk a fűben, talán a másik, egykori régi kút, mivel két kút van feltüntetve a térképen (mikor még itt  Felső tanya volt) vagy talán pince, vagy raktár...:

20210123_142413.jpg

A hátsó rész a megmaradt épületelemekkel:

dji_0286_1.JPG

Felülnézetből:

dji_0325.JPG

1930-ban **** lakosságának csaknem fele élt külterületen, akik elsősorban a nagybirtokosok tanyaközpontjaiban laktak (Bertalan-major) Viszont az 1960-as kollektivizálás után a falu határában a tanyák döntő többsége megszűnt, a lakosság beköltözött a falu belterületére vagy a környező településekbe. A tanyák felszámolásának *** határában egy külterületi iskola megszüntetése talán a legkézzelfoghatóbb bizonyíték.

A fentiek alapján a major területén lévő régi iskola az 1960-as években valamikor megszűnt.

1960-ban a Corona kémműhold felvételein a major területét még utak hálózták be és épületek is kivehetőek a képen:

corona.jpg

Második alkalommal már egyedül mentem vissza, mivel a régi iskola területét előzőleg nem néztük meg.

Az út másik oldalán lévő terület (itt most most használt autógumik, betonelemek, bozótos ) - itt is a major lehetett.

dji_0439_1.JPG

Felülnézetből:

dji_0438.JPG

Ugyanez a terület, további képeken:

20210128_131727.jpg

20210128_131935.jpg

Tetőcserép darabja:

20210128_132042.jpg

20210128_132057.jpg

20210128_132342.jpg

20210128_132403.jpg

Az egykori Bertalan majorról, valamint erről a helyről szinte alig találtam valami információt, a Felső tanyáról végképp semmit. Blaskovits major meg több is volt ezen a környéken. A régi iskoláról sem találtam leírást.

Részlet a Pest megyei hírlap 1965-ös számából, ez alapján a Bertalan major akkor még működött ( a település nevét kitakartam):

u2.jpg

Részlet a Pest megyei hírlap 1965-ös számából, ezek szerint ekkor már a Bertalan major kezdett elhagyatottá válni:

u3.jpg

Részlet a Pest megyei hírlap egyik 1982-es számából, itt már az egykori Bertalan majorral kapcsolatban, a település nevét kitakartam:

u1.jpg

Részlet az Új néplap 1991. évi egyik számából, amelyben Csirke Béla tanárról írnak, aki a Bertalan majorról is tesz említést, ahol 1957-ben tanított (ezt követően később Jászberényben volt tanár) :

u4.jpg

További töredék a Bertalan majorról:

" **** Bertalan-major területén, útépítéskor ismeretlen korú település három gödrének metszetét figyelték meg, leletekről nincs adat."

Más utalást nem találtam. Templomra, templomromra, vagy kápolnára vonatkozó adatot szintén nem sikerült találnom a számítógép mellől. Az említett temetőt a Bertalan major területén már régi 1800-as években készült katonai térképeken, valamint még 1941-es katonai térképen is jelölik.

A régészeti adatbázisban az adott településnél az egykori Bertalan major területét nem találtam feltüntetve.

Árpád kori templomrom  - ha volt is - valahol itt, a szántóföldek által határolt területen lehetett valahol, ahol temető biztosan található:

dji_0316.JPG

Célszerű lenne szerintem további adatgyűjtés a még élő egykori Bertalan majori tanítók, tanulók, lakosok körében végezni a temető és a felmerült középkori templomrom vonatkozásában - amíg még lehetséges - különben a talán még meglévő csekély információk is lassan végleg feledésbe merülnek.

Mivel ugye a régi elbeszélések szerint: 

„A fennsíkon, a Bertalan majorban Árpád-kori temető és templomrom van (majori tanítók adatközlése, 1950). "

Temető valóban volt itt, mivel az régi katonai térképeken még szerepel. Akkor miért ne lehetne itt valahol egy templomrom is...? // a térképen az előbb megtaláltam, meglett //

A térképek forrása: mapire

A bejegyzés készült:

2021.02.01.

Balays

Kiegészítés 2021.02.01.:

Kiegészítésképpen (miután ma reggel felkeltem, még ránéztem egy régi térképen  helyre) , a régi iskola a majorban a Habsburg Birodalom XIX.századi kataszteri térképe alapján itt volt // pirossal karikáztam (mivel ezt a területet nem néztem meg, lehet még egyszer visszamegyek megnézni, mi maradt a régi iskolából, illetve mi lehet most a helyén) ÉS MEGVAN A TEMPLOM IS!! Most vettem észre, még a hideg is kirázott... Ott van az iskola mellett jobbra, a szántóföldben, a térkép jelöli.. :))))

regi_iskola2.jpg

hregi_iskola.jpg

Fényképeken:

dji_0429_1.JPG

dji_0461.JPG

A régi térképek alapján a kúthoz és a régi iskola helyéhez lehet viszonyítani az egykori temető elhelyezkedését, ami beleeshetett a szántóföld területére is.

A templom! Most vettem észre. Ez nagyon jó.. Ezek szerint mégis volt..

a_templom.jpg

Ennek most nagyon örülök.. Nahh, így teljes a dolog.

Kiegészítés 2021.április

A fentrol.hu weboldalon a majornál készült 1992-es műhold felvételen is a templomrom nyomait vélem kivenni, ott, ahol a templomromot a térkép is jelzi.

templomrom.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr816409746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2021.02.01. 16:48:03

Ha a mapire.eu-n megnézed az 1992-es légifotót, az iskolától délkeletre látszik a szántásban két ugaron hagyott "púp", amit körbeszántottak. Kb. ott, ahol a kataszteri térképen a két 70,4-es szintmagasságú pont van, amiből a bal oldali lenne a templomrom. Mindenesetre a szántóföldön az ilyen "indokolatlan" körbeszántások akkor szoktak lenni, amikor a föld művelője tudja, hogy ott valami akadály, pl. épültrom van a föld alatt, ami kárt okoz a mezőgazdasági gépeiben.

Chubbie 2021.02.01. 17:15:52

fentrol.hu is segít....

Lobo Marunga 2021.02.01. 17:59:54

Na ez tényleg nagyon jó poszt, köszi!

l.balays 2021.02.01. 20:03:04

@Chubbie:
köszönöm, nem ismertem, mindjárt meg is nézem :)

l.balays 2021.02.01. 20:07:58

@Lobo Marunga:
Nem is gondoltam, hogy tetszeni fog, a végén kicsit magával ragadott a lelkesedés, amikor reggeli közben megláttam a térképen a templom jelölését. :)
Jó kis kalandozás volt, bár nem veszélytelen, mert a terület kiszámíthatatlan, süppedt a talaj néhol, akármi...
De mindenképpen elgondolkodtató, régen milyen élet lehetett itt, most meg ez maradt utána.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2021.02.01. 20:14:21

Bocs, természetesen a fentrol.hu-t akartam írni, ott van a 92-es légifotó is...

l.balays 2021.02.01. 20:33:14

@Pirx pilóta:
megnéztem az oldalt, köszi, éppen nézegetem, eddig nem tudtam róla, klassz, köszönöm

l.balays 2021.02.01. 20:38:36

Itt tenném hozzá, utólag megjegyzésképpen, hogy ez a régen az 1800-as években "Blaskovits major", az a Blaskovits, akihez a Kincsem ló kapcsolódik. Úgy emlékszem a fia tulajdonába került régen ez a major az akkori időkben, tegnap olvastam róla, de fejből irom..
Ezt nem akartam beleszőni, de azért ki lehetett volna kicsit térni rá.
Szóval a Blasovitsék régi majorjának a területén volt a temető meg a templom. Ezzel még lehetne szinezni a történetet :) Sőt, lehet is, ha felkapja valaki ezt a szálat.

Lobo Marunga 2021.02.05. 11:29:35

Az utolsó képet nézve eszembe jutott még valami, aminek talán utána lehetne nézni. Kissé furcsának találtam, hogy az összes épület le van rajzolva, még a bejáratok is jelölve vannak, a templom meg csak egy kereszt. Itt ugrott be, hogy mi van, ha maga az iskola a "templom". Régi tanyasi iskoláknál nem volt ritka, hogy vasárnap istentiszteletet, misét is tartottak bennük. Az erre a célra is használt iskolák udvarán gyakran állítottak feszületet vagy akár haranglábat is, a kis kereszt az épület mellett ezt jelölheti. Templomot pedig azért emlegetnek esetleg néhányan, mert oda jártak "templomba". Csak egy ötlet.

l.balays 2021.02.05. 23:49:34

@Lobo Marunga:
Nem, abban biztos vagyok, hogy a templom külön volt és ott van a szántásban, de behatároltam magamnak hol lehet. A régészeknek jelezve lett a dolog, bár ismerősömön keresztül, pontosabban egy múzeumnak, azóta semmi visszajelzés. Jövő hét szerdáig várok, utána rákérdezünk mi van.
Addig pedig megnézem, hol lehetne még bejelenteni esetleg máshol.
Ismerősömnek azt mondták, ha ez valóan így van, akkor.. de nem akarok a dolgok elébe menni, idegesít, hogy nem jeleztek vissza, türelmetlen is vagyok.
Úgyhogy várom egyelőre mi lesz a dologból. Többit majd később megírom, lehet, hogy egy külön posztban.
A lényeg az, hogy 99% hogy a templom helye eddig nem lett beazonosítva, csak a régi középkori település, aminek a temploma lehet.
Úgyhogy továbbra is nyitott a történet, mi lesz belőle..

Lobo Marunga 2021.02.08. 08:00:50

@l.balays: Oké, lehet ott egy középkori rom, akkor viszont a régi térképen lévő kereszt aligha azt jelöli. Ha ennyire le van rajzolva rajta minden, akkor ami rajta van, annak akkoriban látható elemnek kell lennie. Tehát a kereszt majdnem biztos, hogy egy feszületet jelent (ami persze állhat az egykori templom helyén). Mindenesetre kíváncsian várom a fejleményeket.

l.balays 2021.02.08. 09:13:42

@Lobo Marunga:
Azóta több hozzáértővel beszéltem, szakértő is hozzászólt, minden azt támasztja alá, hogy itt volt a templom,
Illetve mióta a témában kutakodok, olyasmikkel találkoztam, nem is gondoltam volna, pont tegnap is beszéltem valakivel.. Ha olyan lesz úgyis irok majd róla valamit. De nagyon nagy a titkolózás és az információ visszatartás ezen a téren, a fekete keresőzés miatt, mi részben érthető is.
Azóta írtam egy bejegyzést, mondjuk olyan lett, amilyen, mert nagyon fáradt voltam, de ott térképkulcsot is tettem hozzá.
Egyébként érdektelenséget tapasztalok a dolog körül, persze, nincsenek érmék, aranyozott kereszt, akármi, csak talán valahol egy kőhalom a föld alatt. Mindegy, majd ha lesz valami, legfeljebb megírom ide egy hozzászólásban.
Tegnap kimentem két sráccal, akik múzeumoknak dolgoztak, lekeresőzték részben a helyet, de semmi.
Egy lelőhelyről jöttek, mutattak egy tatárjárás kori ezüstpénzt, amit ott találtak tegnap, meg egy zacskó cserépmaradványt, amit gyűjtöttek, hát az ezüstpénz valóban csodaszép volt. De egy ilyen engedély vagy két év megszerezni és akkor sem biztos, hogy megkapod.
Marad a fényképezés.
Majd küldök neked egy emailt később, érdekességképpen.

Terepjaro 2021.05.02. 15:56:06

Remek poszt, gratulálok hozzá ! A Bertalanmajor és környéke valóban nagyon izgalmas hely régészeti szempontból. Mostanában egy közösségi régészeti csapat önkénteseként - múzeumi megbízási szerződéssel - én is elkezdtem kutatni azt a környéket. AzÁrpád-kori templom szerintem nem a kataszteri térképen megjelölt helyen volt - mi jóval odébb, a majortól vagy fél kilóméterre találtunk egy kisebb, XII. századi érmekkel jól keltezett Árpád-kori telepnyomot. A templom helye még nincs meg - aratás tovább folytatjuk a kutatást.

l.balays 2021.05.02. 16:07:15

@Terepjaro:
Nagyon klassz, ez szuper!
Köszönöm, örülök a hozzászólásodnak.
Vannak még hasonló helyeim..
Keresgéltem én is egy templomromot mostanában teljesen máshol, csak úgy, de bekeritett magánterületen lesz sajnos úgy néz ki, úgyhogy sajnos azt nem tudom megirni.
süti beállítások módosítása