Somogyvámosi pusztatemplom - 800 éves templomrom kukoricák között
2020. december 10. írta: l.balays

- a legenda szerint a templomrom egy befalazott gyermek testét rejti -

Somogyvámosi pusztatemplom

Somogyvámosi pusztatoronynak is szokták nevezni. A legalább 800 éves templomrom Somogy megyében, Somogyvámos község mellett található. 2020.09.04-én voltam a bámulatba ejtő templomromnál, amihez egy kukoricatáblában lévő földút vezetett.

Ide nem egyedül mentem, hanem Zoltánnal, egykori kollégámmal, akivel vagy 15-20 éve nem találkoztunk.

Amikor elkezdtük mesélni egymásnak, mi is történt eddig az eltelt időben, említettem neki azt is, hogy romokat szoktam felkeresni és erre a helyre velem tartott. Mivel ezt néztem ki az előző napokban a következő túrámnak, ide mentünk.

Szintén annyi volt a felkészülés, hogy beütöttük a google mapsba, hol van a templomrom és elindultunk, amiről azt már tudtuk, hogy 240 km-t kell megtennünk, hogy odaérjünk.

Amikor megtaláltuk, először ez a látvány fogadott bennünket:

-  a kukoricák közt a templomromhoz vezető földút -

Egykor település állt a templom körül, aminek a neve Csopak volt, amely nem azonos a Balaton északi partján fekvő Csopak községgel. Ez a Csopak, amely a Somogyvámosi pusztatemplom körül volt, a török háborúk során elnéptelenedett és csak a templom romjai maradtak meg. Fennmaradt írásos emlék szerint Csopak 1237-ben a pannonhalmi Szent Márton-hegyi apátság birtoka volt.

Vajon milyen lehetett régen, amikor még település vette körül..?

- a magasból a templomrom és környéke -

A régészeti ásatásokból többek között arra is következtetnek, hogy az évszázadok alatt a téglatemplomot többször is átépítették. A késő román, kora gótikus stílusból a szakemberek azt is feltételezik, hogy egykor templomos lovagok is tevékenykedhettek a somogyi tájakon, mivel ez a toronytípus a 13-14. századi rend birtokain fordult elő.

A feltárások alapján a templom építését a XII. századra feltételezik. A torony és a nyugati fal és a félköríves szentély megmaradt, viszont az imaházak az eltelt időben összeomlottak.

- a torony és az egyik falmaradvány -

A magas toronyból az ellenséget is figyelték, egykor harang is szólt benne. A templom erős falai közt veszély esetén a lakosság is menedéket talált, továbbá kereskedelmi út is haladt erre.

- a torony egy kicsit közelebbről -

A templomrom történetét szájról szájra, apáról fiúra szálló elbeszélések őrizték meg, az írásos emlékek mellett.

E történetek egyike szerint a falak egy befalazott gyermek testét rejtették, aki Koppány vezér gyermeke, a kis Kupa volt. A Somogyváron székelő Koppány idején a templom akkor még lakóépület lehetett és a terület Koppány birtoka volt. Koppány gyűjtötte a vámot a régi római hadiúton és kereskedelmi úton érkező kufároktól.

A templom közelében lévő Vámos a középkorban vámszedőhely volt, innen ered a neve is. Az 1575-ös adólajstromban Vámosfalva néven említik.

A legenda szerint ez az épület is Koppány egyik székhelye volt, akinek gyermekét - a kis Kupát - befalazták a templom egyik oldalába. Hogy hova, melyik falba, miért és milyen módon kerülhetett és falazhatták be az említett gyermek testét, arra nem találtam ennél több információt. Ha valaki hallott erről, örülnék, ha kommentben megosztaná.

- a templomrom falainak egy része -

Feltételezem a falak már nem rejtenek holttestet, mivel azt már régen megállapították volna, de attól még nem elképzelhetetlen, hogy régen valóban így lehetett..

Somogyban egyébként jelenleg is több feltárt és feltáratlan sír, rom található Koppány örökségéből.

- szintén a templomrom falai -

- itt a falak mellett a torony alsó része és annak bejárata -

Nagyon sok fényképet csináltam, csináltunk, hirtelen nem is tudom, melyiket és mennyit tegyek fel..

- a torony középtájéka és a hozzá kapcsolódó egyik fal -

A torony belseje, ha belépünk a toronyba és feltekintünk:

- a torony belseje, lentről felfelé fényképezve -

A templomrom tornyának belső fala szintén nagyon látványos:

- kép a torony belső faláról -

A török háborúk alatt Csopak község teljesen elpusztult, neve is majdnem feledésbe merült, de a szomszédos Vámos község fönnmaradt, amelynek külső területére esik ma a kora gótikus stílusú templom romja.

- a torony és a hozzá kapcsolódó fal kívülről, a fal tetején gyomnövényekkel -

Távlati kép, most más szemszögből, a templomrom mögött, vagy mellett a Vámosi patak, amihez le lehet sétálni:

- a templomrom és a táj -

A templomrom összejöveteleknek, tervezett túráknak, sőt esküvőknek és miséknek is színhelye mostanság.

Felülnézetből nem hagyhattam ki, hogy lefényképezzem, olyan mintha egy kanálban lenne..

- a pusztatorony felülnézetből, mellette kukoricás -

A pusztatorony Somogyvámos település jelképe is egyben, gyönyörű az egész hely...

A romok mellett kis fapad, asztalkával.

- a templomrom, mellette balra a fapados pihenő -

A kukoricásból is lehet fényképet készíteni, de ez nem az én ötletem volt...

- a templomrom a kukoricásból -

Nem csoda, ha sokan felkeresik. A mellette lévő füves területen is jól esik az üldögélés egy ilyen történelmi épület társaságában.

A templomromot könnyű megközelíteni autóval is. Amíg ott voltunk, többen is érkeztek, a rom körül akár körbe is lehet menni az autóval, így nem kell forgolódni és hely is bőven van parkolni Az út a romok mellett mondhatni ki van járva, bár gyalogosan megközelíteni sokkal meghittebb.

A következő képen lévő fal ha jól tudom, most éppen felújítás alatt van, hacsak azóta be nem fejezték..

- a toronnyal szemben lévő hátsó fal -

Valahol a közelben középkori temető is van a templomrom környékén. A következő képen nagyjából kivehető, milyen messze is van a pusztatemplom a községtől:

- a templomrom oldalról, a háttérben kissé látszik Somogyvámos -

Még egy utolsó kép a toronyról:

- a pusztatorony -

A naplemente is csodás volt. Kora este egy csoport érkezett, akik megkérek, hogy fényképezzük le őket együtt, aminek szívesen eleget tettünk. Ha olvassák a posztot, még emlékszem rájuk, arra is, aki a telefont odaadta a fényképezéshez. :)

A naplementés képeket sajnos nem találom, lehet hogy azok elkallódtak.. Több videót is készítettünk.

Most láttam, videóbejegyzésnek külön hely van itt a blogoldalon, majd lehet oda megpróbálok összeállítani valamit a helyről a meglévő felvételekből..

Összegezve, a Somogyvámosi pusztatorony lenyűgöző, feltétlenül érdemes felkeresni és megnézni, szerintem valamikor én is visszalátogatok, de akkor majd a környéket is jobban bejárom.

A bejegyzés készült:

2020.12.10.

Balays

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gazz 2020.12.11. 07:44:53

Megkapó látvány. Egyébként nem templomos, hanem johannita stílusú a torony. A csurgói templomnak ugyanilyen tornya van, és az valamikor egy johannita vár része volt. De a budai várban is van hasonló. Amiben ez különleges, az a tömör tégla tető, és pontosan ez volt az, amiért a torony még mindig áll. A fa elkorhad, de a tégla kitart. A temető szerintem, középkori szokás szerint a templom körül lehetett, de biztos van egy két egyházi vagy nemesi sír a templomban is, ahogy az akkoriban szokás volt.

wovbagger 2020.12.11. 08:28:17

"...mivel ez a toronytípus a 13-14. századi rend birtokain fordult elő."

Ha fogalmazol, helyesen is lehet tenni:
"...mivel ez a toronytípus a rend birtokain, a XIII-XIV. században fordult elő."

Illetve:
"Ha jól tudom, a következő képen lévő falat jelenleg éppen felújítják, hacsak azóta be nem fejezték."

l.balays 2020.12.11. 11:40:41

@wovbagger: Igen, tudom, néha nem jól fogalmazok és van, hogy szavakat is szoktam keverni, előfordul. A kisebb hibázás lehetőségét fenntartom. :) Ezért elnézést, majd jobban odafigyelek, pedig azért többször is át szoktam olvasni.

l.balays 2020.12.11. 11:50:41

@Gazz: Jó ilyeneket olvasni, mint a hozzászólásodban, szeretem a szakértői hozzászólásokat és az azokban lévő tartalmat... Avar kori temető feltárásáról olvastam Somogyvámos mellett, de a témát annyira nem vágom, inkább csak látogatója vagyok az ilyen helyeknek. Amikor írtam a posztot, Koppányról és a környékhez való kapcsolatáról is rengeteg érdekességet olvastam órákon keresztül. Van pár videó felvétel is, lehet felteszek egy videó bejegyzést is, de ezen még gondolkozom.
A toronynak csak a hasonlatosságát firtatták és a lovagos kapocs csak halvány feltételezés ezek alapján.
Sok helyen voltam még és majd megyek is, örülnék ha néha benéznél és hozzátennél valamit, akár kijavítva ha valami tévesen szerepel egy bejegyzésben, szoktak lenni eléggé pontatlan említések, amikkel már máshol találkoztam, amit részemről szeretnék elkerülni.

Darhan 2020.12.12. 16:49:06

Vajon a torony belsejében lévő gerendák eredetiek lehetnek?

l.balays 2020.12.12. 22:15:34

@Darhan: megnéztem a képeket, itt nem látszik, de az egyik közeli drón videón egy villámhárítót látok ami pont a torony csúcsából áll ki. Úgyhogy a toronyhoz ott biztosan hozzányúltak. Illetve írta az egyik hozzászóló, a fa elkorhad.
A videót később raktam össze és így nem került bele a bejegyzésbe, azon a villámhárító kivehető lenne.

gigabursch 2021.01.01. 20:17:12

Segítenél egy kis autós térképpel?
Ahogy a legtöbb bejegyzésednél.

l.balays 2021.01.02. 10:41:48

@gigabursch: nem tudom, milyen autós térképre gondolsz, mert olyanokat én sosem tettem be, legfeljebb mostanában régi térképeken szoktam megnézni a helyeket.. a mapire oldalon vannak ezek a térképek. Ide pedig a google is simán elvisz, nem nagyon kell keresni a templomromot, nincs eldugott helyen.