Az egykori Csévi csárda és a Vasadi szélmalom
2021. március 03. írta: l.balays

Az egykori Csévi csárda és a Vasadi szélmalom

- letűnt helyek nyomán 5. -

A Csévi csárda és a Vasadi szélmalom térképnézegetés közben keltette fel a figyelmem, főleg azért, mert a térkép a határba teszi őket, mondhatni a mostani semmi közepére. És abban az időben mégis zajlott körülöttük az élet, de mostanában főleg csak traktorok és talán vadászok járnak a környékükön.

Valahogy úgy gondoltam, egyszerűen csak kedvtelésből megpróbálom megkeresni, hol lehettek, illetve mi maradhatott mostanra a helyükön. A Csévi csárda maradványait úgy gondolom sikerült is megtalálom, úgyhogy azt előbbre veszem.

A Csévi csárda

A Csévi csárda a Habsburg Bir. Harmadik katonai felmérésének térképén (1869-1887) már fel van tüntetve:

terkep.jpg

A régi térképek jelkulcsában egyébként a csárdát a következőképpen jelölik:

jel.jpg

A Csévi csárdához ma út nem vezet, a régi időkben viszont - ha ott Csárdát építettek - útnak és forgalomnak is kellett lennie.

Az autómat Nyáregyháza mellett egy kis tisztáson hagytam, onnan kb. másfél-két km-t kellett gyalogolni.

Az út kezdetén még a nap is sütött, de a víztócsák be voltak fagyva.

20210217_142752.jpg

A szántás másik oldalára tette a térkép a csárda helyét, azt hittem, majd lesz egy keresztút, de nem volt.

20210217_142847.jpg

Végül egy száraz csatornához értem - ami a térkép szerint a Vasadi főcsatorna egyik mellékága - aminek a partja mentén vágtam keresztül, a szántóföld mellett. A kép közepén szemben lévő távoli két fa, ahová végül majd később megérkeztem:

20210217_142954.jpg

Ide kellett eljutni a térképek jelölései alapján:

vetitett.jpg

Miután véget ért, vagyis kétfelé ágazott a csatorna, rögtön arra a négyzet alakú kis tisztáshoz értem, mint amit a térkép is jelölt (a kép közepén):

dji_0852_1.JPG

A néhány fa tövében lévő domb és mellette néhány mélyedés a talajban lehetett régen a csárda, amit mostanra már réges rég lebontottak.

20210217_145823.jpg

A fák már azóta nőhettek ki, mióta a csárdát elbontották ( mivel az 1941-es katonai felmérés térképe a csárdát már semmilyen módon nem jelöli, feltehetőleg ekkor már nem állt)

dji_0829_1.JPG

A dombok között még utal néhány dolog arra, hogy itt egykor volt valami, mondjuk ezek a vasak nem tűnnek olyan réginek:

20210217_143852.jpg

A régi utaknak már nyoma sincs mellette.

Néhány kép - minden bizonnyal - az egykori csárda letűnt maradványainak nyomaival:

20210217_144042.jpg

20210217_145741.jpg

20210217_145832.jpg

Talán a mellette lévő bozótos rész is hozzá tartozhatott egykoron..:

20210217_144049.jpg

Ez a valami az előző bozótos tövében nem lehet olyan régi a drótból ítélve, legfeljebb a fakeret (még az is lehet, hogy egy kialakított vadászcsapda):

20210217_144004.jpg

A csárdát az 1941-es katonai felmérés térképe már nem jelöli, viszont jelöl a térkép egy közeli kutat( a csárda helyét és a kutat bekarikáztam)

1941.jpg

A térképen jelölt kút ennek a szántóföldben lévő, kis tisztáson meghagyott fa tövében lehetett (a fa tövében lévő fekete kis folt talán a kút is lehet):

dji_0848.JPG

Nem mentem oda megnézni, számtalan veszélyes dologgal találkoztam már máskor a határban, nem lenne jó sehová beszakadni, vagy valami dagonyába belecsúszni..

Ezeket sem tudom mik lehettek itt a közelben a szántóföldben, azóta sem tudom, de mivel szokatlanok voltak, lefényképeztem őket (mondjuk véletlenül egy ilyen helyen nyakig valamibe belemerülni nem lenne jó, a képeken a befagyott tócsákból látszik, hogy vizes terület.)

dji_0841.JPG

dji_0843.JPG

Szóval nagy valószínűséggel a csárda ezen a helyen lehetett:

dji_0826_1.JPG

A visszaúton a csatorna partján nyíló barkát is találtam:

20210217_150144.jpg

Nem egy Bakony túra volt, de valamiért kíváncsi voltam. Nem tudom, miket rejtegethetnek a föld alatt a csárda romjai... A környéket nem jártam be, de a térkép ide tette a csárdát és más épületmaradványra utaló dolgot a közelben nem láttam.

dji_0831_2.JPG

Egy dolog ami elbizonytalanít, a Habsburg kataszteri térképe ( 1881 ) a szántóföldre tesz egy épületet. Mondjuk egy piros színű "c" betű van az épülettől jobbra, lehet, hogy ekkor már nem állt a csárda és erre utalna a betű? Nem tudom. Ez a térkép általában pontos szokott lenni. Későbbi térképeken már nem szerepel a csárda, csak kutat jelölnek a hely mellett.

kataszter.jpg

A csárdáról semmilyen leírást, fennmaradt emléket nem találtam. Környékbeli ismerősömnek említettem a helyet, aki kicsit utánakérdezett és később mondta, hogy a közelben régen Máté tanya volt és a csárda hozzájuk tartozott.

A Máté tanya az 1869-1887 harmadik katonai felmérés térképén megtalálható, mint ahogy a Csévi csárda is:

mae.jpg

A térképet ezen a linken lehet nézegetni: mapire

De erről a környékbeliek és az itt lakók talán többet tudhatnak. Általában később, posztírás után szoktak kiderülni a dolgok,miután olvasnak egy feledésbe merült helyről.  és utána jönnek elő az információk.

A Vasadi szélmalom

A Vasadi szélmalom a Magyar Királyság második katonai felmérésének (1819-1869) térképén már szerepel:

nevtelen_3.jpg

kep_2021-03-03_122908.png

A térkép hozzávetőleg nagyjából erre a területre teszi:

tk.jpg

A Vasadi szélmalomról sem találtam szinte semmilyen fennmaradt írást, egy 1865 évi versenylapon kívül.

A Vadász- és Versenylap 9. évfolyam, 1865 évi számából megtudható, hogy a Vasadi szélmalomnál akkoriban agárversenyeket is tartottak:

agar.jpg

Egyszóval sok nyúl "megfogatott" ott abban az időben. :)

Az agarászó urak hajnalban a monori vendéglőből indultak a vasadi szélmalom környékére agarászni:

kep_2021-03-03_124744.png

Ugye mondtam én, hogy zajlott itt akkoriban az élet. :)

A fenti lapból azt is megtudhatjuk, hogy hat agár volt a versenyre nevezve és hogy az agarak kikhez tartoztak:

vad.jpg

A Vasadi szélmalmot a magyarországi szélmalmok listájában nem találtam.

Megpróbáltam megtalálni a régi malom nyomait, de sajnos nem sikerült, legfeljebb utalásokba lehet bocsátkozni, hol lehetett..

A dűlőút ami a malom helyének iránya felé vezet a Monori csatorna mellett halad el (a képen jobbra a csatorna, jobb oldali irányban Monor, bal oldali irányban Vasad található)

20210225_143305.jpg

A csatornában víz is csordogál, de ezen a képen a víz nem látszik:

20210225_143423.jpg

Sajátos logikám szerint a malom inkább a csatorna vasadi oldalán lehetett, hogy ne kelljen átkelni hozzá a csatornán. Mondjuk lehet hogy akkoriba még itt nem is volt csatorna, de a környék eléggé vizenyős, a vasadi oldal kevésbé.

A csatorna túlpartján volt egy kisebb vizszintes kiemelkedés a Monor felőli oldalán (a képen a peremes terület)

20210225_144807.jpg

20210225_150214.jpg

A csatorna vasadi oldalán a csatornaparton egy fa melletti terület, itt kicsit szögletes a talaj:

20210225_152936.jpg

És itt van egy mélyedés is a földben a fa mögött kicsivel, ki tudja minek a nyoma lehet:

20210225_153027.jpg

Talán egy szélmalomnak egy magaslati pont lehet a megfelelő..A képen az előző terület a fa mellett, illetve a kép jobb felső harmadában egy kis kiemelkedés a szántóföldön:

dji_0870.JPG

20210225_153220.jpg

A csatornában víz is van:

20210225_152830.jpg

dji_0865.JPG

Úgyhogy sajnos nem találtam meg a régi Vasadi szélmalom helyét, de valahol a képeken lévő területeken állhatott az 1865 körüli években.

A Csévi csárdában majdhogynem biztos vagyok, hogy ott lehetett régen a fák tövében.

Talán a környékbelieknek érdekes lehet és többet tudhatnak az említett két hely kapcsán, nekem mindenképpen érdekes volt megpróbálni megkeresni. De egy biztos, a Csévi csárdának - a mostani állapotában - az utolsó látogatója, aki kifejezetten a csárdát kereste és hozzá érkezett, én voltam. :)

Esetleges tévedésem esetén majd később pontosítunk, a fenti két hellyel kapcsolatban hozzászólásokat szívesen várok.

2021.03.03.

B.

-----

Már jeleztek is valamit, később - pár nap múlva - ha lehet, kiegészítem a bejegyzést.

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr916448690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l.balays 2021.03.04. 11:24:35

@Krekács Károly:
Dehogy volt munka! Kedvtelésből, érdeklődésből történt..
Különben is, a szélmalom meg sem lett. A Csévi csárda nagy valószínűséggel igen, de egyikről sem került elő információ, kivéve egy régi agárversenyt..

Ellenben a Csévi csárdáról azóta van valami, amit megkértek, hogy ne írjak le. Ezt utólag mondták. Pedig az egy mondat lenne, de akkor is ütős. Senki nem gondolná szerintem..
Talán később változik ez az álláspont és ha jönnek információk, azt odairom a végére.

gigabursch 2021.03.15. 20:13:10

Ha már erre jártál, akkor szerencsés vagy, hogy megúszták a "Vasadi eső"-t.

A környéken sok csárda volt.
Ennek közelében volt a Nagykőrösi út és mindig ott állt a csárda, ahol le lehetett rakni a jószágot inni, pihenni egy álló napra.
Ezért van szinte mindig nem pont az út mellett a csárda.

A csatornák elkészültéig ez jóval belvizesebb terület volt.

gigabursch 2021.03.15. 20:16:40

@l.balays:
Ne titkolózz...

Ez kicsit olyan, mint a viccben, mikor az öreg özvegy néni gyón a papnál:
- Atyám, egyszer megcsaltam a férjem.
- Ejj, néne, régen volt, már senkinek se fáj
- De olyan jó rá visszaemlékezni...

l.balays 2021.03.15. 21:05:25

@gigabursch:
Rengeteg csárda volt. Pótharaszti csárdánál alagút is volt a legenda szerint. Odébb valami betyárnak is volt csárdája, meg még rengeteg. Nyáregyháza külterületén Akasztó domb van (fejből irom) ahol betyárokat akasztottak fel egykor.

A csárdák irányába nem akarok elmenni pedig érdemes lenne, de iszonyatosan szétapróznám magam.

Azóta voltam egynél, ami más helyhez is kapcsolódik, arról majd később irni fogok, de mikor fogalmam sincs, feltorlódott minden :)
süti beállítások módosítása