A Dömösi prépostsági romoknál..
2020. november 25. írta: l.balays

A Dömösi prépostsági romoknál..

Dömösi prépostsági romok

- ez az első blogbejegyzésem -

A napokban itthon nézegettem a régebbi fényképeimet, gondoltam megosztom őket másokkal is, hátha érdekesek lehetnek.

2020. júliusban, egy meleg, nyári, napsütéses napon eredetileg nem ide indultam, hanem a pilismaróti hajótemetőhöz, de valahogyan a google mapson elém került ez a hely és mivel kifejezetten szeretem a várakat és a templomromokat, úgy döntöttem, mindenképpen meg kell állnom megnézni.

A telefonomon lévő google térképre támaszkodva jutottam el a romokhoz, az autómmal beálltam a mellette lévő parkolóba, ami mellett fapadok és asztal is volt, ha valaki esetleg üldögélni szeretne ott egy kicsit, de azt megteheti a romoknál a köveken is. Most, hogy írás közben megnéztem a képeket, nem csak padok, hanem egy kis játszótér is van mellette.

Hogy nagyjából el lehessen képzelni a helyet, elsőnek egy kép Dömösről és az ott kanyargó Dunáról,  a templomrom középen látható a képen:

dji_0110.jpg

A romokon sokáig elüldögéltem, szép onnan a kilátás, utána körbejártam és csináltam magamnak néhány fényképet a telefonommal.

A telefonommal készített képekből, talán azt is visszaadja kicsit, milyen szép és nyugodt a hely:

20200708_143143.jpg

20200708_143059.jpg

20200708_143538.jpg

A templom mellett volt egy nyitott lejárat és egy lépcsősor vezetett le a sötétbe, ahová ugyan lementem, de a sötétben nem láttam semmit és nem is mentem beljebb, így nem tudom, mi lehetett ott a talapzat alatt.

A lejárat:

20200708_143230.jpg

A lépcső lefelé:

20200708_143309.jpg

(Nekem minden tetszik) A lépcső alja: 

20200708_143341.jpg

Ez  is a templomromhoz tartozik, onnan kb. 50 méterre van:

20200708_143559.jpg

Csináltam még néhány érdekes képet, ez itt pl egy felülnézeti kép, amelyen kivehető a templomrom régi falainak a földben látható régi lenyomata:

domos_plan_view.jpg

A templomrom közvetlenül a köztemető mellett van, de ki tudja mik rejtőzhetnek még a föld alatt a környezetében..

dji_0114.jpg

Még egy fotó oldalról:

dji_0117.jpg

Ennél persze jóval több képet csináltam..

Dömös és a hely a szépségén kívül is felettébb érdekes. Nézzünk vissza egy kicsit a múltba:

Dömös már a XI. században lakott volt, az Árpád család tagjai sokat tartózkodtak a környéken, lévén akkor Esztergom volt abban az időben a főváros. Dömösön egy királyi palota és egy templom is állt.

A történetírók szerint Dömösön érte I.Béla királyt 1063-ban halálos baleset, az egyik verzió szerint magas trónja összeomlott, ami maga alá temette a királyt, amikor is Dömösön országgyűlést hívott össze, mivel német seregek indultak az ország ellen.

A súlyosan sérült I.Béla ugyan túlélte a balesetet, ám  több csontja is összetört. De mivel seregeit nem akarta magára hagyni, ezért utánuk vitette magát, azonban 1063. szeptember 11-én Dévény közelében belehalt sérüléseibe. 

A Képes Krónikában erről a következőt olvashatjuk: „... A Jámbor I. Béla király ezután betöltve uralkodásának harmadik évét, királyi jószágán, Dömösön összezúzódott beomló trónján; teste gyógyíthatatlan betegségbe esett…".

Dömös nevének és az ott álló királyi palota legkorábbi, – mivel a fentebb idézett Képes Krónikát a XIV. században írták – eredetiben fennmaradt írott emlékét I. Szent László királynak (1077-1095) – I. Béla király fiának – egy 1079-ben kelt oklevele őrizte meg, aki ekkor a dömösi palotában tartózkodott.

I. Béla (1060-1063) egyébként – a Szent István király (1000-1038) által megvakított Vazul fia - 1060-ban lett magyar király.

Utánaolvastam, I. Béla a leírások alapján az általa 1061-ben alapított szekszárdi apátságban lett eltemetve.

Uhh, most hogy nézem, ez nagyon érdekes, ide azt hiszem el fogok menni valamikor, a sírját még meg sem találták..

"A szekszárdi bencés apátságot a nagyhírű I.Béla király alapította 1061-ben. A kereszt alaprajzú templomot a királyi család temetkezési helyének szánták, a hagyomány azt tartja, hogy I. Bélát 1063-ban itt temették el, azonban a királyi sírt ezidáig nem találták meg." /forrás: Szekszárd városom.hu weboldal/

Nahh, eléggé elkanyarodtam... Mindenképpen örülök, hogy felkerestem és megnéztem ezt a helyet, ha megyek valahova, mostanában mindig megnézem, mik vannak még esetleg a környéken, ami útba eshet. A dömösi romtól pedig folytattam az utamat a pilismaróti hajótemetőhöz, de az egy másik történet..

2020.november 25.

Balays

--------

A BLOG ÖNKÖLTSÉGES.
AZ ALÁBBI KÉPRE KATTINTVA TÁMOGATHATOD AZ OLDALT.
EZZEL ÉRTÉKELED A BLOGOT ÉS EGYBEN HOZZÁJÁRULSZ AZ ÚJABB TARTALMAK ELKÉSZÍTÉSÉHEZ:

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr9016301614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mir-inda · http://szerencsekerek.extra.hu 2020.12.14. 15:00:26

Nekünk sikerült idegenvezetővel az altemplomba is lejutni, fenomenális. A kedvenc romom, érdekes családi történettel.
A blog nagyszerű, érdekes, csak így tovább!

l.balays 2020.12.14. 17:02:35

@mir-inda: Nagyon kedves hozzászólás, köszönöm szépen. :)
Utána tudtam meg, hogy altemplom is van.. Egyszerűen csak útba ejtettem a helyet, később olvasgattam csak róla bővebben. Olyan szép helyen van - Visegrád környékét egyébként is imádom - ide biztosan elmegyek még. Majd utánajárok annak is, hogyan lehet idegenvezetőhöz jutni. :)

gigabursch 2021.01.01. 20:14:02

Az altemplom felülvilágítós megoldása zseniális.

l.balays 2021.01.02. 10:43:46

@gigabursch: amikor ott voltam, nem is tudtam, hogy egyáltalán van altemplom. Utólag néztem róla képeket, érdemes lenne azt is megnézni. Talán majd nyáron egy nap elgurulunk és megnézzük.
süti beállítások módosítása