Elhagyatott dunai szénrakodó (Esztergom)
2025. január 13. írta: l.balays

Elhagyatott dunai szénrakodó (Esztergom)

A régi elhagyatott szénrakodó Esztergom közelében, az egykori "Szent királyi Duna dűlő" területrész mellett, a valamikori Ebszorító szigettől dél-nyugatra található, a Duna vizében.

A használaton kívüli ipari létesítmény betontalpait a folyó vize lepi és nyaldossa.

2020 nyarán jártam a valamikori szénrakodónál, a képek is akkor készültek.

A magára hagyott egykori szénrakodó a Duna vizében - a háttérben az Esztergomi Bazilika:

dji_0573b.JPG

Amire emlékszem, hogy nehezen találtam oda. Az autóval távolabb kellett megállnom, a vízpartra gyalog lehetett lejutni. A vízben álló monstrum mellett kajakosok eveztek és hasították a vizet, akiket motorcsónak kísért és biztosított.

A rakodóépület:

dji_0591_3.JPG

Az elérhető forrásokból kigyűjtöttem néhány adatot, leírást és régi fényképeket a rakodóhoz.

"...A dunai rakodó, illetve kötélpálya állomás, vagy ismertebb nevén szénrakodó, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó üzemegységének volt külön részlege..." 

(1)

Az építmény 1927-ben épült, majd kezdett működni, melyet a Weiss Manfréd cég létesített. (2)

Valószínűsíthetően alacsony vízállásnál kezdhették meg az építését.

A szénrakodót a Duna medrébe a parttól 120 méterre, az árvízszint fölé érő 2 vasbeton pillérre helyezték el.

A szénrakodó betonpilléreinek építése 1927-ben, vagy azt megelőzően -

1927_dorogimedence_hub.jpg

- kép forrása: Dunai Barangolások** Kovács Lajos írásából, dorogimedence.hu) -

Egyes vélelmezés szerint a rakodó talapzatának alapjai talán olyan 5 méter mélységben lehetnek a víz alatti talajban.

A vízben álló betontalpak 2020-ban, melyekből néhol még kisebb fák is kinőttek:

dji_0586b_1.JPG

"...Az építmény funkciója az volt, hogy a dorogi szénbányák által kitermelt szénport folyami uszályokra továbbítsa.

A beton alapokon nyugvó acélszerkezet több, mint 5,7 kilométeres kötélpályával volt összeköttetésben a szénbánya osztályozó egységével, ezen a lyán érkeztek a szénporral megrakott csillék a Duna partjához.

A hajókra rakott szenet főként a csepeli erőműbe, illetve a fővárosi ipari létesítményekbe szállították.

Amikor még funkcionált a szénrakodó, a vízben két hatalmas bon álló, több emeletnyi magasságban lévő közel kétszáz négyzetméter alapterületű termében fogadták a szénporral teli csilléket.

A kötélpályán beérkező fém kocsikat egy három-négy fős személyzet leforgatta a rendszerről, majd azok tartalmát az úgynevezett bunkeres surrantón, azaz egy csúszdán leöntötték.

A surrantok az uszályokhoz csatlakoztak, a szénpor így került a hajókra.

Az üres csilléket a munkások visszaillesztették a kötélpályára, melyek tovább indultak Dorog felé, a nyához...."

- Forrás: Esztergom, 2019 - Egy idén 91 éves dunai monstrum balladája

1962, katonai légifelvétel - uszályok a szénrakodó tövében:

1962_1.jpg

Kertai Ede: Magyarország nagyobb vízépítési műtárgyai (1971) -

"...A rakodóhoz egyszerre 3 uszály állhat.

A kötélpályán 20 m magasan csillékben érkező szén először az 500 t űrtartalbunkertárolóba, majd onnan irányítható csúszdán keresztül az uszályokba jut.

A rakodó kis víz idején is üzemelhet, mert a szükséges hajózási mélység 1000 tonnás uszályok részére is megfelelő...."

uiuoou.jpg

Az épületet csónakkal közelítették meg az ott dolgozó munkások, a talapzatnál történő kikötést követően vaslétrán másztak fel a magasban lévő teremhez.

dji_0586.JPG

A rakodó kapacitása a napi 1000 tonnát is elérte.

1963-ban állt le a szállítás, majd később - 1969 körül - a kötélpályát és az épület berendezéseit leszerelték.

Az ipartörténeti emlék 1970 óta áll üresen.

A fémvázakon álló épület kb. 20 méter magasságban található:

dji_0591b_1.JPG

A talapzaton üresen álló házrésznek még a padlógerendáit is elvitték:

dji_0586bc.JPG

A szénrakodó az 1941. évi katonai térképen:

1941_kat_8.jpg

"...A Duna 1721,7 fkm szelvényében a jobb parton megépített rakodót és a dorogi bánya szénosztályozóját 5,7 km hosszú drótkötélpályával kötötték össze..." (2)

jjjjjj.jpg

- kép forrása: Hídlap, 2008 -

A part mellől:

dji_0615_3.JPG

1930 - lengyel diákok tragikus balesete a rakodónál - Napi Hírek, 1930:

napi_hirek_1930.jpg

Kajakozók eveznek a dunai szénrakodó mellett, 2020 júniusában:

dji_0603_1.JPG

1960 - zakós férfi a rakodónál:

fortepan.jpg

- kép forrása: Fortepan adatbázis, kép adományozója N.Kósa Judit -

Az egykori szénrakodó épülete 2020-ban a kavicsos Duna-partról:

dji_0614b_1.JPG

Film forgatásához is ideális helyszín lehetne, ezt fel is vetem majd valakinek.

De akár egy kis vízi hotelt is el tudnék itt képzelni és még folytathatnám...

Napjainkban a régi, használaton kívüli szénrakodó különleges és látványos ipartörténeti műemlék, csak az a kérdés, meddig bírja még a folyó és az időjárás viszontagságait.

20250113

B.

Egyéb képek:

1962 - katonai légifotón a rakodó és környéke (fentrol.hu)

1962_ngy.jpg

dji_0588b.JPG

dji_0581.JPG

Források:
(1) Esztergom, 2019 - Egy idén 91 éves dunai monstrum balladája
(2) Kertai Ede: Magyarország nagyobb vízépítési műtárgyai (1971) 
Napi Hírek, 1930
Hídlap, 2008
Dorogi barangolások - Kovács Kajos írásából
Fortepan adatbázis
katonai légifotó: fentrol.hu
Térkép: mapire 

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr7218773678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása