A régi elhagyatott szénrakodó Esztergom közelében, az egykori "Szent királyi Duna dűlő" területrész mellett, a valamikori Ebszorító szigettől dél-nyugatra található, a Duna vizében.
A használaton kívüli ipari létesítmény betontalpait a folyó vize lepi és nyaldossa.
2020 nyarán jártam a valamikori szénrakodónál, a képek is akkor készültek.
A magára hagyott egykori szénrakodó a Duna vizében - a háttérben az Esztergomi Bazilika:
Amire emlékszem, hogy nehezen találtam oda. Az autóval távolabb kellett megállnom, a vízpartra gyalog lehetett lejutni. A vízben álló monstrum mellett kajakosok eveztek és hasították a vizet, akiket motorcsónak kísért és biztosított.
A rakodóépület:
Az elérhető forrásokból kigyűjtöttem néhány adatot, leírást és régi fényképeket a rakodóhoz.
"...A dunai rakodó, illetve kötélpálya állomás, vagy ismertebb nevén szénrakodó, a Dorogi Szénbányák szállító és elosztó üzemegységének volt külön részlege..."
(1)
Az építmény 1927-ben épült, majd kezdett működni, melyet a Weiss Manfréd cég létesített. (2)
Valószínűsíthetően alacsony vízállásnál kezdhették meg az építését.
A szénrakodót a Duna medrébe a parttól 120 méterre, az árvízszint fölé érő 2 vasbeton pillérre helyezték el.
A szénrakodó betonpilléreinek építése 1927-ben, vagy azt megelőzően -
- kép forrása: Dunai Barangolások** Kovács Lajos írásából, dorogimedence.hu) -
Egyes vélelmezés szerint a rakodó talapzatának alapjai talán olyan 5 méter mélységben lehetnek a víz alatti talajban.
A vízben álló betontalpak 2020-ban, melyekből néhol még kisebb fák is kinőttek:
"...Az építmény funkciója az volt, hogy a dorogi szénbányák által kitermelt szénport folyami uszályokra továbbítsa.
A beton alapokon nyugvó acélszerkezet több, mint 5,7 kilométeres kötélpályával volt összeköttetésben a szénbánya osztályozó egységével, ezen a pályán érkeztek a szénporral megrakott csillék a Duna partjához.
A hajókra rakott szenet főként a csepeli erőműbe, illetve a fővárosi ipari létesítményekbe szállították.
Amikor még funkcionált a szénrakodó, a vízben két hatalmas lábon álló, több emeletnyi magasságban lévő közel kétszáz négyzetméter alapterületű termében fogadták a szénporral teli csilléket.
A kötélpályán beérkező fém kocsikat egy három-négy fős személyzet leforgatta a rendszerről, majd azok tartalmát az úgynevezett bunkeres surrantón, azaz egy csúszdán leöntötték.
A surrantok az uszályokhoz csatlakoztak, a szénpor így került a hajókra.
Az üres csilléket a munkások visszaillesztették a kötélpályára, melyek tovább indultak Dorog felé, a bányához...."
- Forrás: Esztergom, 2019 - Egy idén 91 éves dunai monstrum balladája
1962, katonai légifelvétel - uszályok a szénrakodó tövében:
Kertai Ede: Magyarország nagyobb vízépítési műtárgyai (1971) -
"...A rakodóhoz egyszerre 3 uszály állhat.
A kötélpályán 20 m magasan csillékben érkező szén először az 500 t űrtartalmú bunkertárolóba, majd onnan irányítható csúszdán keresztül az uszályokba jut.
A rakodó kis víz idején is üzemelhet, mert a szükséges hajózási mélység 1000 tonnás uszályok részére is megfelelő...."
Az épületet csónakkal közelítették meg az ott dolgozó munkások, a talapzatnál történő kikötést követően vaslétrán másztak fel a magasban lévő teremhez.
A rakodó kapacitása a napi 1000 tonnát is elérte.
1963-ban állt le a szállítás, majd később - 1969 körül - a kötélpályát és az épület berendezéseit leszerelték.
Az ipartörténeti emlék 1970 óta áll üresen.
A fémvázakon álló épület kb. 20 méter magasságban található:
A talapzaton üresen álló házrésznek még a padlógerendáit is elvitték:
A szénrakodó az 1941. évi katonai térképen:
"...A Duna 1721,7 fkm szelvényében a jobb parton megépített rakodót és a dorogi bánya szénosztályozóját 5,7 km hosszú drótkötélpályával kötötték össze..." (2)
- kép forrása: Hídlap, 2008 -
A part mellől:
1930 - lengyel diákok tragikus balesete a rakodónál - Napi Hírek, 1930:
Kajakozók eveznek a dunai szénrakodó mellett, 2020 júniusában:
1960 - zakós férfi a rakodónál:
- kép forrása: Fortepan adatbázis, kép adományozója N.Kósa Judit -
Az egykori szénrakodó épülete 2020-ban a kavicsos Duna-partról:
Film forgatásához is ideális helyszín lehetne, ezt fel is vetem majd valakinek.
De akár egy kis vízi hotelt is el tudnék itt képzelni és még folytathatnám...
Napjainkban a régi, használaton kívüli szénrakodó különleges és látványos ipartörténeti műemlék, csak az a kérdés, meddig bírja még a folyó és az időjárás viszontagságait.
20250113
B.
Egyéb képek:
1962 - katonai légifotón a rakodó és környéke (fentrol.hu)