Fényfestés és titokzatos kőfaragvány a Szent Mihály öregtemplomban
2021. december 06. írta: l.balays

Fényfestés és titokzatos kőfaragvány a Szent Mihály öregtemplomban

Egy régebbi összeállításom kapcsán kaptam meghívást Budajenőre a Szent Mihály öregtemplomba, ahová hónapokat követően, most novemberben ismét ellátogattam.

Két kisebb probléma adódott.. Az egyik, hogy korán kellett kelnem, illetve, hogy nem sütött a nap aznap reggel, pedig a napfény elengedhetetlen lett volna. 

110 km autóutat követően pontosan reggel fél nyolcra érkeztem, vagyis inkább estem be a templomhoz, ahol már várt a meghívóm személye, két másik érdeklődő társaságában, akik szintén látni szerették volna a fényjelenséget.

A kápolna (templom) homlokzati képe 1937-ben:

11994-reg-felv-01.jpg

Részlet a kápolna feltárásának jelentéséből, 1974-ből:

"..A kápolnánál végzett kutatás során megállapíthattuk, hogy az a XIII.század 2. felében épült, s a középkori Jenő falu plébániatemploma volt.

A hódoltság alatt elpusztult templomot a XVIII. század elején újjáépítették és továbbra is a falu plébániatemplomaként használták, egészen a jelenlegi templom felépüléséig. 

Attól kezdődően - XVIII. század közepe - kálvária és temetőkápolna céljaira használták."

A kápolnánál (templomnál) 2008-ban végzett régészeti kutatás szerint a mostani Budajenő ősi temploma a XII. században épült, melynek romjaira épült a ma látható templom, gótikus stílusban, a XIV. században. A templom védőszentje Szent Mihály.

(Kápolna vagy templom, vagy mindkettő, a továbbiakban templomnak fogom nevezni.)

A legutóbbi látogatásom során készült kép a templomról (2021. nov.):

dji_0293.JPG

A "Kőfaragvány"

A templom belterében, a sekrestye ajtó felett, durva mintázatú, román stílusjegyeket mutató kőfaragvány látható. Szakértők szerint a XII-XIII. században készülhetett és az előző templomot díszítette. Két ülő alakot ábrázol, akik egy feltehetően templomot jelképező tárgyat tartanak a kezükben.

A kőfaragvány minden bizonnyal tudatosan és nem véletlenül került arra a helyre - a sekrestyeajtó fölé - ahol most található..

Irodalom a templomról: Genthon 1951.: „..keletelt, csúcsíves stílű. Oromzatos és támpilléres homlokzattal. Rövid hajó és a nyolcszög három oldalával záruló támpilléres szentély. Sekrestyeajtó felett román kori faragvány, 2 donátor, az egyik templommodellt tart. XIII. század. " (forrás: Tari Edit: Pest megye középkori templomai)

A sekrestyeajtó, felette a szóban forgó kőfaragvánnyal (képek 1937 és 1975-ből):

faragv_kettos.jpg

Közelebbi kép a kőfaragványról (1937):

11994-reg-felv-04.jpg

Egyik feltételezés szerint a dombormű a donátor (egyházi épület v. műtárgy elkészítésére megbízást adó személy) házaspárt ábrázolja.

A másik feltételezés szerint a kőfaragvány II. András királyt és lányát Árpádházi Szent Erzsébetet ábrázolja - amelyet a templomban tapasztalható fényjelenség (fényírás), valamint az is alátámaszthat, hogy 1225-ben II. András király itt járt Jenőn (a mai Budajenőn) és a király helyi birtokviszonyokról rendelkezett.

A dombormű fényképe 1975-ben - (érdekes, hogy itt a dombormű rosszabb állapotúnak tűnik, mint az előző, 1937-ben készült fényképen):

11994-fotodok-2-1.jpg

A legenda szerint Erzsébet 1222-ben ifjú férjével II. András király meghívására Magyarországra érkezett, akik ezt követően fél évig voltak az országban vendégül.

Ennek azért kicsit utánaolvastam és valóban..:

"..A fiatal pár 1222-ben hazalátogat Magyarországra, Erzsébet állandó kapcsolatot tart apjával, s nyelvét sem felejtette el, magyar dajkája, udvarhölgyei, kísérő lovagjai mellette maradtak..." (1)

A dombormű II. András királyt és lányát Erzsébet ábrázolhatja, atyát és leányát, akik "valamit" a kezükben tartanak, amely lehet akár a templom is, adományként történő ráutalással..

A "fényfestés"

A fényjelenséget nevezhetjük fényfestésnek, vagy akár fényírásnak, kinek ahogy tetszik.

Fényírásként fogom a továbbiakban említeni, mivel ezzel az elnevezéssel kaptam róla tájékoztatást.

Hogy ez átláthatóbb és jobban érthetőbb legyen, ezzel kapcsolatban ki kell térni a templom középkori boltíves ablakaira, a domborművön lévő személyekre, illetve a nevükhöz kötődő naptári napokra és ünnepkörökre is.

A templom ablakai

"Kozák Károly végzett 1973-ban régészeti feltárást a temetőkápolnában és környékén. A lelőhelyet azonosnak tartja az Árpád-kori Jenő falu nyomaival. A tatárjárás után (13. század második fele? vagy 14. század?) épült mai sokszögzáródású szentély alatt egy félköríves záródású alapozást talált, amely szerinte egy korábbi félköríves szentélyzáródású templomhoz tartozhatott.

A szentélyben kibontottak két középkori ablakot és előbukkantak az egykori boltozat vállköveinek a maradványai is, valamint oltáralapozáshoz tartozó kövek." (forrás: Tari Edit: Pest megye középkori templomai)

A következő néhány képen érdemes megfigyelni, hogy hol van, hol nincsen kereszt a templom tetején..

A templom 1937-ben - ezen a képen a később megtalált majd kibontott boltíves középkori ablakok nem kivehetőek:

11994-reg-felv-02.jpg

1960 - a képen már látszanak az ekkor még befalazott ablakok, a kép bal oldalán egy régi stáció is feltűnik és a háttérben - a stáció és a templom között - egy feszület is kivehető:

11994-reg-felv-07.jpg

1972 - a falban a két befalazott ablak szintén jól látszik:

11995-fotodok-2.jpg

2021:

20211117_100355.jpg

Az egyik kibontott, középkori boltíves ablak közelebbről (2021.):

20210604_143433_1.jpg

Az egyik szentélyablak, még befalazva (1972):

11994-fotodok-1-4.jpg

Képek a templom belteréből:

1960 - a templom beltere, balra a sekrestyeajtó, az ajtó felett a faragott dombormű - a középkori ablakok ekkor még befalazva:

11994-reg-felv-093.jpg

1975 - a templom beltere az akkori helyreállítás után, már a kibontott középkori ablakokkal:

11994-fotodok-2-3b.jpg

2021. (november):

20211117_075034_1.jpg

A két kibontott középkori ablak közelebbről (2021):

20211117_074941.jpg

Árpádházi Szent Erzsébet

Szent Erzsébet mennyei születésének (halálának napja) november 17-e, temetése napja november 19-e volt.

Erzsébet névnap november 19-én van a naptár szerint.

Árpádházi Szent Erzsébet 24 évet élt, 1207-ben Sárospatakon született.

"A sárospataki újszülött királylány „nemzetközi" gyermek, mint ez idő tájt minden királyi sarj. Apai dédanyja félig görög, félig szíriai, anyja a merániai Gertrúd majd annyira olasz, mint amennyire német. A kislány mediterrán típus: aprócska, vékony, barnabőrű, feketeszemű..." (1)

Már 4 éves korában eljegyezték a thüringiai őrgrófság örökösével.

Árpádházi Szent Erzsébet apja II. András, anyja: Meráni Gertrud.

4 éves korában, 1211-ben került ki Németországba, utána pedig egész rövid életében Thüringiában élt, majd 1227-től férje halálától Marburgban egészen 1231-ig.

Szent Erzsébet később kórházat alapított, jótékonykodott, segített ahol tudott, életéből számtalan legenda is fennmaradt..

"..nem kötényre való kenyérszállítmánnyal ment szegényei közé, hanem szekerekkel. Kivált az 1225—26-os nagy éhínség idején, amikor nemcsak Thüringia lakóit menti meg, de a „birodalom minden koldusát" összegyűjti, s abban az évben naponta 900 ember rendszeres étkeztetéséről gondoskodik a Wartburg lejtőjén és Eisenachban alapított kórházaiban és a körülöttük kialakult táborban. Ez idő tájt alapított a kissé távolabb fekvő Gothában is kórházat." (1)

Szent Erzsébet halálának napja:

"Azon a novemberi hajnalon, 1231. november 17-én, az első kakasszókor csendesen ezt mondta:
„Most jő az óra, amelyben gyermeket szült a szűz.”
E szavak után szép csendesen elaludt, elhagyta ezt a világot, mely annyi fájdalmat árasztott rá, s mely azóta is visszasírja." (1)

A templom délkeleti ablakán keresztül a felkelő nap első sugarai november 17-én és az ezt követő két-három napon (az Erzsébet ünnepkörben) reggel fél-nyolc körüli időben a sekrestyeajtó feletti domborművön Árpádházi Szent Erzsébet alakját világítják, vagy festik meg (kb. 5 perc időtartam erejéig):

szt_erzsebet_fenyiras_2021_11_18.jpg

- Kép: Sey-Pacor Ferenc / 2021.11.18-án - 

Szent András

November 30-án - András napján - ugyan ezen az ablakon keresztül a nap első sugarainak fényei a domborművön lévő férfi alakot - II. András alakját - világítják meg hozzávetőleg 5 perc időtartamig, szintén reggel fél nyolc körüli időben - már amennyiben van napsütés ezen reggeleken:

andras_ii_2009_11_30_1.JPG

- Kép: Sey-Pacor Ferenc / 2009.11.30-án - 

A templom hossza

Illetőleg a másik keleti ablakon keresztül június 22-én a nyári napfordulón szintén reggel fél-nyolc körüli időben a nap sugara a templom hossztengelyébe érve kijelöli a templom hosszát, ugyanis ekkor az ablakon keresztül pont a templom bejárati ajtajának küszöbéig megy el a fénysugár. (Erről szemléltető kép sajnos nem áll rendelkezésre.)

Kép áttekintésképpen, szemléltetésül - szemben a templom két eredeti középkori ablaka, nyilakkal jelöltem a fénysugarak vetülésének irányát - a fent említett időszakokban - a domborműre, illetve a templom hosszának kijelölésére vonatkozólag:

20211117_075034_2.jpg

(A Veleméri templomnál vannak hasonló fényírások (fényfestések), de ott jóval többszörösen, mint itt a budajenői Szent Mihály templomban.)

Ellenben van olyan feltételezés is, hogy a román kori dombormű - vagyis a kőfaragvány - eredetileg nem a sekrestyeajtó felett, hanem a bejárat felett lehetett. 

Kozák 1984: "...A sekrestye később épült a szentélyhez, mivel falaik nem voltak kötésben. A szerző szerint ezt is 1724 után építették, aminek véleménye szerint az sem mond ellent, hogy a szentélyből a sekrestyébe nyíló ajtó félköríves lezárású és elszedett a keretköve." (forrás: Tari Edit: Pest megye középkori templomai)

A fényfestésből részemről kimaradtam, mivel november 17-én reggel borús idő volt és nem sütött a nap, így napsugarak hiányában csak a fényírásról szóló elbeszélést tudtam meghallgatni és a templom belsejét megszemlélni.

A következő napon, november 18-án viszont már kisütött a nap, amelynek sugarai megfestették a Szent Erzsébetnek tartott alakot a domborművön.  A képet a fényírásról utólag küldte el nekem Sey-Pacor Ferenc, aki a templom jelenlegi gondnoka, akinek a meghívására mentem el ismét a templomhoz, hogy elkészülhessen ez a bejegyzés.

Jenő község (a mostani Budajenő) úrbér szabályozási térképének részlete 1860-ból - a Szent Mihály templomot és környékét a térképen bekarikáztam:

terk_1.jpg

Közelebbi részlet az előző térképről, nyilakkal jelöltem az öregtemplomot (a templom a képen jobbra, benne kereszttel) a feszületet és a lényegesebb elemeket:

tkp_2.jpg

Egy másik térkép részlete - Jenő község szabályozási tervének rajza (1850-1859) - ezt azért tartom érdekesnek, mivel közvetlenül a templom mellett is kijelölt temetőterületet ábrázol a térkép (érdemes összehasonlítani az előző térképpel):

zz2.jpg

1974 - Jelentés a budajenői kálvária kápolna feltárásáról:

11994-asatasi-jelentes-1b.jpg

A kápolna (templom) alaprajza 1972-ből - a később kibontott középkori ablakokat ez az alaprajz nem jelöli:

11994-manu-alapr.jpg

Régészeti fotó a templomnál feltárt sírok közül:

kep_2021-12-06_012305.png

További képek:

A templom belseje, 1960:

11994-reg-felv-08.jpg

2021 - a templom padlózata a Budajenői Általános Iskola padlásáról származó kövekből van kirakva (az általános iskola épülete egykor Skót Bencés Kolostor volt):

20211117_075135b.jpg

A templom fakeretes ajtaja (1972) - ekkor még műemléktábla is volt az ajtó mellett:

11994-fotodok-1-3.jpgAz ajtó oldalsó szögből (2021):

20211117_081436.jpg

A templom fakeretes ajtajának felső része (2021):

20211117_081532.jpg

Az ajtó a templom belsejéből (2021):

20211117_080711.jpg

Kilincs (2021):

20211117_082135.jpg

Az oromzat csúcsa alatt ovális ablakocska, a csúcsán ferdén álló kereszt (2021.nov.):

dji_0295_1.JPG

1972:

11995-fotodok-3.jpg

1972:

11994-fotodok-1-1.jpg

2021 (nov.):

20211117_073151.jpg

1960:

11994-reg-felv-06.jpg

Egyes kőfaragványok a templom falában (2021):

kep_2021-12-06_000353.png

Sey-Pacor Ferenc a templom gondnoka, akinek élete részévé vált a templom, látogatásom során továbbá azt is elmondta, hogy vélekedése szerint az akkori időkben táltosok jelölték ki a templom egykori helyét, valamint, hogy a Szent György vonal megy keresztül a templomon, illetve a templom nem szabályos alakú, hanem van benne egy kis törés.

Továbbá elmondta, hogy a templomba régebben  környezeti gyakorlati óra foglalkozás során első osztályos tanulók érkeztek, amikor a dombormű szemlélése során kérdésként merült fel, hogy az mit ábrázolhat.

Csereklyei Bálint első osztályos tanuló a kérdést követően rögtön rávágta, hogy a domborművön látható személyek egyike király lehet, mivel korona van a fején és trónon ül. Az ezt követő kutatás során merült fel, hogy a dombormű II. Andrást és lányát Erzsébetet ábrázolhatja. 

Úgyhogy az is elmondható, hogy egy kisiskolás csoport látogatása és egy elsős tanuló észrevétele kellett ahhoz, hogy felmerüljön, hogy kiket is ábrázolhat a sekrestyeajtó felett lévő középkori kőfaragvány.

Amennyiben valaki a kápolnát meg szeretné belülről is tekinteni, Sey-Pacor Ferenc gondnok telefonos elérhetősége 06/30 7374415, készséggel áll idejétől függően, előzetes egyeztetést követően a látogatók rendelkezésére.

Sey-Pacor Ferenc, aki hosszú évek óta a templom gondnoka és mondhatni mindenese, a templom kulcsainak őrzője (akit kicsit győzködnöm kellett egy személyes fényképre):

20211117_082549.jpg

Utóirat:

A rendelkezésre álló rengeteg kép közül nehéz volt válogatnom a bejegyzéshez, több kép nem került felhasználásra. Árpád-házi Szent Erzsébet élettörténetének utánaolvastam, amely lenyűgözően érdekes és megható, erre részletesen nem tértem ki, mint ahogy II. András személyére sem, hogy ne nyújtsam el a bejegyzést.

A bejegyzés tartalmának lényege a templomban tapasztalható fényfestés (fényírás), amely véleményem szerint további kutatásokat igényelhet, illetve a fényfestést érdemes lenne videó felvételen is rögzíteni. A templomról rendelkezésre álló egyes régi képeket és bemutatásukat szintén lényegesnek és különlegesnek gondolom. 

A bejegyzésből kimaradtak a templom mellett lévő stációk, illetve kálvária és az Ó temető, melyekről valamikor később külön bejegyzést tervezek.

Valamint a fentiek alapján úgy gondolom, érdemes lenne hasonló középkori templomok fényjelenségeit vizsgálni, ki tudja, milyen titkokra derülhet fény, a fény által... 

Végezetül köszönöm a meghívást a templomhoz.

2021.12.06.

B.

Források:

(1) Bozóky Éva: Példaképünk, testvérünk, kortársunk: Árpádházi Szent Erzsébet

- A templomot ábrázoló régi képeket Sey-Pacor Ferenc bocsátotta a bejegyzéshez rendelkezésre, aki a képeket önköltségén régebben levéltári anyagokból hivatalos úton megvásárolta. 

A bejegyzés trackback címe:

https://balays.blog.hu/api/trackback/id/tr6516770924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2021.12.07. 14:39:03

A kápolna és a templom megnevezés is helytálló. Akkor kápolna, ha nem önálló plébániatemplom vagy szerzetesközösség által használatos templom. Mivel régen plébániatemplom volt, akár most is nevezhető templomnak, de mivel később nem töltött be ilyen funkciót, kápolna lett. A méret nem számít, lehet egy templom kicsi, és egy kápolna nagy. A gödöllői kastélykápolna pl. nagyobb némelyik falusi templomnál, mégis kápolna, mert nem plébániatemplom, hanem a kastélyban az uraság saját imahelye volt. De aztán plébániatemplom funkciója is lett, tehát igazából templom lett, mégis kápolnának hívják ma is, mert a kastély része. É lehet egy kápolna egy templom része is. Szóval igazából nem egy pontos dolog ez. És persze a kápolna is egyfajta templom, mondhatni minden kápolna templom, de nem minden templom kápolna. Vagy mégsem. Vagy fordítva... Bocs, ez így kijött... :)

l.balays 2021.12.07. 18:54:11

@Lobo Marunga:
Köszi, nem baj, de hülyén jött volna ki, hogy hol templomnak, hol kápolnának írom, de mondjuk így is ez történt. :)
Majd lesz egy másik kápolnás bejegyzésem valamikor később, na ott is lesz majd kavarodás. :)

Sztara.Zsolt 2021.12.15. 06:29:03

Jó kis bejegyzést hoztál össze megint!
süti beállítások módosítása